💬
Logga in
Fuska.se

Säg Vad Som Är Bra Med Vista

77 svar · startad

Nivå 7 · Fuskare

Skriver om mitt första inlägg istället för att ändra det....

Dom ändå felen som jag har hittat är Superfetch, User Account Control (UAC) och bakåtkompatibiliteten.

Superfetch gör så att hårddisken får jobba onödigt mycket när datorn har startarts och datorn slöas ner en hel del. Det går inte att ställa in vilken hårddisk det ska cacha upp från. Så det cachar upp helt fel filer.

UAC gör så att man håller på att ta livet av sig pga av alla pop-ups som dyker upp så fort man gör något.

Det egentligen sämsta är att 16-bitars spel och något enstaka 32-bitars spel inte fungerar.

Annars så är Vista snyggare än XP.

Startmenyn är bättre.

Nätverkscentret eller vad det nu heter gör det lätt att hitta till allt som har med nätverket att göra. Dessutom så fungerar reparationen mycket bättre än i XP.

17 Jun 2009
Nivå 4 · Lärling

igår så skulle vi starta om min kompis vista & 20 min till spillo

18 Jun 2009
Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Tycker att XP är bättre, ser inga förbättringar i Vista.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Vista sög när jag testade det, men nu äger det fastän jag inte har det än (ominstallerade =/)

Bra spel som medföljer, de där 3. Purble Place är lite roligt, Chess Titans är också rätt kul, tredje minns jag inte O.o

japp så låter det om en 12 åring får välja mellan XP och Vista. det är spelen som avgör xD
Nivå 0 · Nykomling

vista är inget för mej!

hoppas för dig också... jag hade vista ungefär i 1 månad men det var bara lite bättre i vissa saker

1.lite snyggare

2.kunde se olika saker som tex. kommande väder och tider andra länder

sämre skare

1. mycket mer komplicerat (kan inte äns stave till det :o )

2. virus skyddet man får är mycket sämre! och kostar mycket mer om man vill ha bättre!

3.dyrt!

4.kan inte spela vissa spel eller vissa filmer på vissa sidor

(säger vissa för att vill inte nämna några namn)

och det är min åskit :D

hoppas det hjälper

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

vista är inget för mej!

hoppas för dig också... jag hade vista ungefär i 1 månad men det var bara lite bättre i vissa saker

1.lite snyggare

2.kunde se olika saker som tex. kommande väder och tider andra länder

sämre skare

1. mycket mer komplicerat (kan inte äns stave till det :o )

2. virus skyddet man får är mycket sämre! och kostar mycket mer om man vill ha bättre!

3.dyrt!

4.kan inte spela vissa spel eller vissa filmer på vissa sidor

(säger vissa för att vill inte nämna några namn)

och det är min åskit :D

hoppas det hjälper

2. Virusskydd? Wattefak? Det köper man ju separat. Eller menar du Windows Defender?

4. Det kan man visst din idiot, det är inte vistas fel att din dator suger.

Nivå 16 · Legendfuskare

Kan man verkligen spela alla spel på vista som funkar på XP? jag syftar mest på äldre spel, jag vet att jag haft problem med det förut men det kanske har uppdaterats. Och alla program funkar inte.

Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Kan man verkligen spela alla spel på vista som funkar på XP? jag syftar mest på äldre spel, jag vet att jag haft problem med det förut men det kanske har uppdaterats. Och alla program funkar inte.

De gamla Fallout spelen och Planetscape: Torment ( Båda över tio år gamla tror jag ) spann fint på Vista när jag provade.

19 Jun 2009
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Med lite pillande funkar det mesta. Jag har fått igång spel som Baldur's Gate och Thief.
Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Vista sög när jag testade det, men nu äger det fastän jag inte har det än (ominstallerade =/)

Bra spel som medföljer, de där 3. Purble Place är lite roligt, Chess Titans är också rätt kul, tredje minns jag inte O.o

japp så låter det om en 12 åring får välja mellan XP och Vista. det är spelen som avgör xD

A du vet, sånt händer ^^,
Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Sluta våldta det svenska språket..! :o

Och nej Vista är inget vidare.. 3000 spänn för att föräldrar ska kunna sätta tider på när man får spela, eller liknande.

:lol: Det går ju att ändra föräldrarnas lösenord i felsäkert läge med så man kan ta bort datatiden :kung:

Det är inget fel på vista alla är så kritiska för att det var buggigt i början men det har aldrig krånglat för mig

Go vista :rolleyes:

20 Jun 2009
Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Med lite pillande funkar det mesta. Jag har fått igång spel som Baldur's Gate och Thief.

Så sant. Men man ska inte behöva pilla sönder operativet för att få igång ett spel som ska fungera.

Hur är det förresten med bakåtkompatibilitet när det gäller Windows 7? Kommer alla 32-bit spel att fungera under WoW eller vad det nu kommer heta om det byter namn eller är något annat program?

21 Jun 2009
Nivå 0 · Nykomling

Det tar en fruktansvärd kraft av datorn, med alla sina "fina och bra" animationer och flashiga grejer. Många av de program jag använder dagligen, fungerar inte på Vista, eller hänger sig. Svårt att få tillgång till grundsystemet. När jag och kompisarna är på LAN, kan det vara rätt så svårt att förstå sig på hur man fixar med nätveret på en Vista maskin. Men för övrigt så är väl Vista rätt okej, men jag kommer aldrig någonsin att köpa det. Nu när Windows 7 kommer ut så funderar jag att ta en titt på det, hellre än att lägga (i mitt fall) "meningslösa" pengar på Vista. (Även Windows 7 har överdrivet mycket trams som bara tar plats och kraft av datorn, men man måste ju uppdatera sig nån gång...)

//x3r13x1z

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling

Jag har märkt att Vista har en funktion som heter kompatibelets-läge. Det gör att man kan spela gamla spel på Vista. Så nu tycker jag att Vista äger fett.

Nivå 2 · Novis

Vista var och är fortfarande sämre än xp. Förutom att den hugger 30% av ditt ram hade den enormt många irriterande funktioner (tack och lov ska de mesta vara borta i Windows 7). Men den var nyare än xp och dessutom snyggare så självklart uppgraderade jag.

Och för att svara på din fråga Elf så ska Windows 7 ha likartat bakåtkompatibilitet som Vista. Windows 7 är ju egentligen bara en uppgradering. Men den ska även ha en sort simulerad version av ett äkta xp system, så hopp finns det ju alltid.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag har märkt att Vista har en funktion som heter kompatibelets-läge. Det gör att man kan spela gamla spel på Vista. Så nu tycker jag att Vista äger fett.

Men orly fucking owl.

↗ till inlägget
Förutom att den hugger 30% av ditt ram hade den enormt många irriterande funktioner (tack och lov ska de mesta vara borta i Windows 7).
Som vad då? Säg inte UAC.

Senast ändrad:

22 Jun 2009
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

haha jo. windows NT4 läget -.- men jag kör med det så säger det att jag inte har ngn skiva i spelare.
1 Jul 2009
Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

det funkar inte till alla spel (inte de roliga som jag tycker iaf) XP & 2K har den med

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in