💬
Logga in
Fuska.se

Har En "växelfri" Cykel 1 Eller 0 Växlar?

36 svar · startad

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Men det är omöjligt för en cykel att ha en växel, eftersom för att vara en växel måste den kunna växlas.

[edit] det är alltså benämningen, inte objektet, som pratas om (typ)

Benämningen växelfri används fel isf.

En växelfri cykel har ingen växel alls, det är bara en ram med 2 hjul som får konstruktionen att rulla i nedförsbacke.

Ni använder svenska ord på fel sätt som bara förvirrar folk.

Ett fastnav som Guggo säger använder sig av en växel.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #22

Eftersom det tydligen inte finns någon bestämt om det kallas enväxlad eller nollväxlad använde jag ordet "växelfri".

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Eftersom det tydligen inte finns någon bestämt om det kallas enväxlad eller nollväxlad använde jag ordet "växelfri".

Fixie alt. fastnav som Guggo sa.
Nivå 13 · Mästerfuskare

det är möjligt att jag pratar om fel sak men jag snackar om den växel som (ungefär) ser ut såhär:

post-45673-1250426361_thumb.png

när en sån anordning sitter på en cykel anser jag att den är en en-växlad cykel. inte en noll-växlad cykel. om friväxlad cykel inte har någon sån anordning som bilden ovan visar anser jag att det är en noll-växlad cykel. Men jag vet att WASD tänkte på en cykel med anordningen som syns på bilden ovan.

En växel-fri cykel har inga växlar. Bara ETT läge, det läget är HELA HELA tiden. -.-

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

En växel-fri cykel har inga växlar. Bara ETT läge, det läget är HELA HELA tiden. -.-

även om kedjan hoppar?
17 Aug 2009

9-30 till 1 växel, själv röstade man också 1.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

även om kedjan hoppar?

Ja.

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

En växelfri cykel är två hjul på en ram.

↗ till inlägget

Ja.

Hur ska kedjan kunna hoppa på en växelfri cykel då? :rolleyes:
Nivå 9 · Veteranfuskare

Båda stämmer, man kan säga att det är en "oväxel" också. Det är vanligt att man säger typ "Min cykel har inga växlar", men som sagt är båda språkligt korrekta.

Källa: Svenska Riksdagens officiella språkexpert, även kallad min pappa.

Nivå 7 · Fuskare

Om cykeln är växelfri som det står i rubriken så är väl det 0 växlar?

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #33

Som jag skrev tidigare syftade jag på en helt vanlig cykel utan möjlighet att byta växel när jag skrev "växelfri".

Nivå 8 · Veteranfuskare

Växel Fri. Alltså fri från växlar = 0 växlar

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Som jag skrev tidigare syftade jag på en helt vanlig cykel utan möjlighet att byta växel när jag skrev "växelfri".

Drygade mig, röstade på 1 växel btw.
18 Aug 2009
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Växel Fri. Alltså fri från växlar = 0 växlar

Definitionen av Växelfri (cykel) är inte fri från växlar = 0 växlar. Men mer att man inte kan byta vilken växel man anvädner sig av.
Nivå 9 · Veteranfuskare

1 växel imo.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in