💬
Logga in
Fuska.se

Ta Inte Vaccinet Mot Svininfluensan

723 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling

Innan någon kommer och kommenterar det om att en person fick svininfluensa efter vaccineringen ska jag berätta att det tar ca 2 veckor för vaccinet att verka. Hon fick svininfluensan efter 5 dagar.

(Senare i artikeln på expressen så står det även att hon fick reda på det efteråt :lol: att det kunde ta någon vecka)

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #522
↗ till inlägget

Innan någon kommer och kommenterar det om att en person fick svininfluensa efter vaccineringen ska jag berätta att det tar ca 2 veckor för vaccinet att verka. Hon fick svininfluensan efter 5 dagar.

(Senare i artikeln på expressen så står det även att hon fick reda på det efteråt :lol: att det kunde ta någon vecka)

Antar att det beror en del på personen också, det är möjligt att vaccinet KAN börja verka efter 5 dagar om man har ett bra immunförsvar som snabbt utvecklas antikroppar. I vilket fall som helst ger vaccinet "bara" 80%-igt skydd utifrån de siffror jag har.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Antar att det beror en del på personen också, det är möjligt att vaccinet KAN börja verka efter 5 dagar om man har ett bra immunförsvar som snabbt utvecklas antikroppar. I vilket fall som helst ger vaccinet "bara" 80%-igt skydd utifrån de siffror jag har.

När man blir smittad med influensavirus så tar det 3-7 dagar innan man faktiskt blir sjuk efter att ha fått viruset i sig. Det är för att viruset måste replikera sig innan man får symptom. Så om man har viruset innan man får vaccinet så är det verkningslöst. Ett vaccin tar längre tid än så på sig för att ge kroppen skydd.

För helt friska barn och vuxna personer tar det oftast en vecka att få ett ~60%-igt skydd, som sen blir högre efter en vecka (mellan 70-100% varierande från person till person). Det tar tid för kroppen att lära sig hur det ska känna igen och stänga av främmande proteiner ("nycklar"), sen tar det dessutom mer tid för kroppen att bilda själva antikropparna.

Nivå 0 · Nykomling

Vaccinet innehåller viruset för att immunförsvaret ska bygga upp ett försvar mot viruset. De som blir sjuka av vaccinet har ett dåligt immunförsvar och det kommer ta längre tid för dem att bli immuna, än det gör för oss som har bra immunförsvar. (Nej, jag har inte fått vaccinet, men jag kan reflektera över att jag missat skolan p.g.a sjukdom ca 4-5 dagar totalt under högstadiet (6-9).)

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Vaccinet innehåller viruset för att immunförsvaret ska bygga upp ett försvar mot viruset. De som blir sjuka av vaccinet har ett dåligt immunförsvar och det kommer ta längre tid för dem att bli immuna, än det gör för oss som har bra immunförsvar. (Nej, jag har inte fått vaccinet, men jag kan reflektera över att jag missat skolan p.g.a sjukdom ca 4-5 dagar totalt under högstadiet (6-9).)

Pandemix innehåller inte hela viruset. Det innehåller endast vissa delar av viruset, som behövs för att kroppen ska kunna bilda antikroppar mot att viruset bryter sig in i våra cellet. (Svininfluensan kallas H1N1 som kännetecknar just svininfluensan, vaccinet innehållet endast H1).
Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #526
↗ till inlägget

(Svininfluensan kallas H1N1 som kännetecknar just svininfluensan, vaccinet innehållet endast H1).

Jaså? för det finns många A/H1N1-virus som inte har något med svin att göra. t.ex. spanska sjukan och den årliga influensan.
Nivå 0 · Nykomling

Jag poängterade mest att just svininfluensan är den influensa som kallas H1N1.

Sen är det vissa som tror att H1N1 uppstod genom att två olika influensavirus drabbat samma varelse och "blandats ihop" till H1N1 och den varelse råkade bara vara ett svin, därav svininfluensa.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

(Svininfluensan kallas H1N1 som kännetecknar just svininfluensan, vaccinet innehållet endast H1).

Jaså? för det finns många A/H1N1-virus som inte har något med svin att göra. t.ex. spanska sjukan och den årliga influensan.

Spanska sjukan och Svininfluensan ska enligt läkare på KSS vara samma virus, därav kan folk som har haft spanska sjukan (80+ år), redan vara immuna mot detta viruset.

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #529
↗ till inlägget

Spanska sjukan och Svininfluensan ska enligt läkare på KSS vara samma virus

Det är i så fall väldigt intressant hur det har kunnat etablera sig igen. För det visade sig att viruset då hela tiden muterade mot ofarligare och ofarligare varianter. och de enda "farliga" resterna av det viruset begravdes med kropparna i permafrosten. så hur det återuppstod i Mexico är helt utanför min förståelse i så fall. Det borde ju ha spridit sig från norr och söder ut i så fall.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Ett virus är aldrig exakt likadant i 80 år. Det muterar, förändras långsamt efter x antal replikationer.

Däremot kan det innehålla bitar som liknar en tidigare virusstam. Spanska sjukan och svininfluensan är väldigt snarlika, så personer som har haft spanska sjukan är immuna mot H1 som finns på svininfluensa-viruset.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Spanska sjukan och Svininfluensan ska enligt läkare på KSS vara samma virus

Det är i så fall väldigt intressant hur det har kunnat etablera sig igen. För det visade sig att viruset då hela tiden muterade mot ofarligare och ofarligare varianter. och de enda "farliga" resterna av det viruset begravdes med kropparna i permafrosten. så hur det återuppstod i Mexico är helt utanför min förståelse i så fall. Det borde ju ha spridit sig från norr och söder ut i så fall.

För 80 år sen så levde inte 90% av jordens nuvarande levande människor. Klart att alla blir smittade nu igen.

Hur det uppstod är bara en slumpartad faktor. Ingen kan styra mutationer, de går både mot det bättre och det sämre för oss människor.

9 Nov 2009
Nivå 0 · Nykomling

Vaccinerade mig för övrigt förra veckan.

Hemska bieffekter, var lite öm i armen ett par dagar.

Nivå 0 · Nykomling

Kärring. Jag blev inte öm alls :(

Måste vara något gravt fel på mig XD För alla jag känner hade ont i armen i tre-fyra dagar

Nivå 0 · Nykomling

Vår skolas vaccinering framskjuten (minst) 1 vecka p.g.a för lite vaccin, varav grundskolorna prioriteras före gymnasiet.

Nivå 0 · Nykomling

Man får en liten dos av svininfluensan, men det är bara därför att kroppen ska bygga ett skydd mot den. Man kanske får feber/ledvärk/ont.

Jag ska ta den på torsdag.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Man får en liten dos av svininfluensan, men det är bara därför att kroppen ska bygga ett skydd mot den. Man kanske får feber/ledvärk/ont.

Aii, dagens ungdom. Du får avdödat virus (eller delar av virus) för att kroppen ska bygga upp ett försvar.

Om sjukvården skulle spruta in "en liten dos" av sjukdomar så skulle ju virusen replikera sig och göra dig sjuk med röda hund/polio/stelkramp/influensa. Då hade jordens befolkning varit ganska liten.

Nivå 0 · Nykomling

Tog den idag.

Feelin good. Moose is strong. ;)

Nivå 0 · Nykomling

Svininfluensan är så onödigt överhypad...

http://i33.tinypic.com/apd63d.jpg

Man kan rädda många mer liv om man tar hand om andra saker på den listan...

Senast ändrad:

10 Nov 2009
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Svininfluensan är så onödigt överhypad...

http://i33.tinypic.com/apd63d.jpg

Man kan rädda många mer liv om man tar hand om andra saker på den listan...

...

Ja, för man gör ju absolut inte något åt varken cancer, AIDS eller hjärt och kärlsjukdomar.

Tror du inte alla är med på att man kan rädda mer liv om man löser en sjukdom som kräver fler liv? Det säger ju sig självt. Dock så har cancer, aids osv visat sig vara ganska svårlösta. Folk har liksom försökt nu i ett antal år. En influensa är betydligt mer lätthanterlig än cancer.

Och man kan ju knappast lösa självmord, bränder och trafikolyckor.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Tycker ändå allting prioriteras helt fel. Hört talas om en del doktorer som lyckats bota det ena och det andra på djur och förutsäger att de kommer hjälpa på människor. Men om de botar vissa sjukdomar förlorar medicin-branschen massa pengar så de vill ju inte att det ska botas, dagens samhälle sätter ekonomin före människorna.

Finns ju en del saker man kan göra för att förhindra de sista du nämnde, inte lösa dem helt men rädda mer liv än svininfluensan kommer ta genom att öka säkerheten i trafiken kan man nog göra. Och krig kan ju obama fixa med ett knapptryck men eftersom det finns ekonomiska bakgrunder gör han det inte.

Nivå 0 · Nykomling

Nu får ni ta och hålla er till ämnet.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in