↗ till inläggethttp://www.youtube.com/watch?v=kTZONIl546c↗ till inläggetTveksamt...Ateism är ju ingen religion. :/
http://upload.snelhest.org/images/100119asdadasdasd.PNG
Richard Dawkinsi förklarar vad ateism är.
↗ till inläggethttp://www.youtube.com/watch?v=kTZONIl546c↗ till inläggetTveksamt...Ateism är ju ingen religion. :/
http://upload.snelhest.org/images/100119asdadasdasd.PNG
Richard Dawkinsi förklarar vad ateism är.
↗ till inläggetBuddha är en gud.
Eh, nej, han var enligt buddhismen en prins som valde att leva sitt liv i fattigdom och komma på livets mening (eller nåt sånt).
Vad det betyder ordagrant i grekiskan är inte samma sak som vad det betyder i svenskan.Det betyder nämligen ordagrant "utan gud". (från grekiska :) )
Jag sade nyss att jag är ateist, men jag är nog en blanding av ateist, agnostiker, apateist, och allt vad det heter.
Jag tror inte på någon gud och jag tillhör ingen speciell religion, sen får ni nog kalla mig vad ni vill.
Atheism är en religion :) Som sagt så är Atheism när man inte tror på någon gud - Men det finns gott om andra saker att tro på. Religion är en tro på något; Atheism säger inte vad det är man ska tro på, utan endast vad man inte ska tro på (Att det finns en Gud dvs).
Jag är muslim
↗ till inläggetFinns ändå flera definitioner på vad gud är. Någon skäggig figur som sitter bland molnen är det nog inte många som tror på. Kan säga både att jag tror och inte tror på gud beroende på hur det är definierat.↗ till inläggetVet inte riktigt vad du menar där... Men jo, det är det enda som ingår i definitionen.det är bara än bara "inte tro på gud" som ingår i definitionen.
Agnostiker.
Nej jag har ingen religion.
Förundrad över hur få religioner som togs med.
Katolicismen? Var är den t.ex.? Hinduismen? Etc.
Jag är ateist för övrigt.
Ateism är ingen religion era nötskal.
För övrigt bör Agnostiker dela plats med Ateism efter som båda innebär att man saknar en tro på en högre makt.
Jag förstår inte varför folk vill dela upp dom.
"Ateister tror inte och agnostiker är osäkra!"
Duurrrrrrrr
↗ till inläggetKatolismen är en gren i kristendomen. Så den är inte bortglömd eftersom "kristen" alternativet finns med i omröstningen.Förundrad över hur få religioner som togs med.
Katolicismen? Var är den t.ex.? Hinduismen? Etc.
Jag är ateist för övrigt.
↗ till inläggetFinns ändå flera definitioner på vad gud är. Någon skäggig figur som sitter bland molnen är det nog inte många som tror på. Kan säga både att jag tror och inte tror på gud beroende på hur det är definierat.
Gud som gud i det här sammanhanget väl? :wacko:
Du missförstod mig. Det är ordagrant i svenskan, men deriverat från grekiskan.Vad det betyder ordagrant i grekiskan är inte samma sak som vad det betyder i svenskan.
↗ till inläggetDet är väl en väldigt viktig del här... Om man beskriver gud som X kanske det finns vissa som tror på det och vissa som inte gör det, och om man beskriver det som Y är det tvärtom vilka som tror på det.Gud som gud i det här sammanhanget väl? :wacko:
Beroende på hur det definieras kan jag både säga att jag tror och inte tror på det.
ateist. tror helt på naturvetenskapens läror
Orkar inte tro på något jag. ^^
↗ till inläggetJa, men det är ju fortfarande ateism om man tror att det inte finns nån gud.↗ till inläggetDet är väl en väldigt viktig del här... Om man beskriver gud som X kanske det finns vissa som tror på det och vissa som inte gör det, och om man beskriver det som Y är det tvärtom vilka som tror på det.Gud som gud i det här sammanhanget väl? :wacko:
Beroende på hur det definieras kan jag både säga att jag tror och inte tror på det.
Ja men det finns ju ingen bestämd definition på gud. Om det är en gubbe med skägg som sitter bland molnen så är det knappt nån som tror på det men om det skulle vara nåt slags samlingsord för övernaturliga fenomen skulle mer tro på det. Jag tror inte att gud är en person.
Jag tror på det heliga Annat! Nej men jag tror inte på något.
↗ till inläggetJa men det finns ju ingen bestämd definition på gud. Om det är en gubbe med skägg som sitter bland molnen så är det knappt nån som tror på det men om det skulle vara nåt slags samlingsord för övernaturliga fenomen skulle mer tro på det. Jag tror inte att gud är en person.
dvs, om du tror på något som du själv skulle säga är en gud så är du inte ateist.Ja, men det är ju fortfarande ateism om man tror att det inte finns nån gud.
Tycker att kristendomen m.m är bara strunt, men ja respekterar att ni är det btw..
Men ja känner INGEN som är Kristen, lite wierd?
BTW, de var många som var Kristna/muslimer.. :o
↗ till inläggetVi lever i ett av världens mest sekulariserade länder, så det kanske är anledningen =)Tycker att kristendomen m.m är bara strunt, men ja respekterar att ni är det btw..
Men ja känner INGEN som är Kristen, lite wierd?
BTW, de var många som var Kristna/muslimer.. :o
Det är svårt för en människa och tro på hopp om man redan har det bra.
Vill du vara med i diskussionen?
Bli medlem Logga in