↗ till inläggetNej, det grundkonceptet du syftar på är att det finns en auktoritär ordning som har rätt att att generalisera konsekvenserna för vissa handlingar. Det är inte olagligt att bryta mot lagen.Ett av grundkoncepterna i samhället är också att man skall följa lagen.
Thepiratebay
↗ till inläggetJo per definition?Det är inte olagligt att bryta mot lagen.
nej, du döms föra att t.ex. ha laddat ner upphovsrättsskyddat materiell illegalt eller rånat en butik eller slagit en annan människa. inte för att att du bröt mot lagen. Det finns ingen lag som säger "Det är förbjudet att bryta mot lagen". alltså måste det vara lagligt.
Det finns val av handlingar, och så finns det konsekvenser av dessa. vissa konsekvenser är lagstiftade, andra inte.
Det måste vara en definitionsfråga isåfall. Att det är lagligt att bryta mot lagen tycker jag inte går ihop.
Man kan ju inte bara "bryta mot lagen" utan man måste göra något som innefattar att bryta mot lagen. Det är alltså omöjligt att bryta mot lagen, utan att bryta mot lagen. Så om det är olagligt eller inte att bryta mot lagen har ingen verkan i praktiken.
↗ till inläggetSå dära var det innan 2005-xx-xx. Då var lagen i stil med:Men jag tycker mer är att, dom som laddar upp filerna på TPB borde få betala böter?
Det är deras fel för att flera av oss laddar ner.
Jag menar, så klart de flesta av oss kan inte motstå en fil som är helt perfekt och exakt den man ville ha :wub:
"Du får ladda ner vad som hälst laglit, men inte ladda upp."
(förenklat).
-----------
Gillar å följa detta med TPB.
Kul när dom stänger ner sajten och den kommer upp nästa dag.
Senast med en "lolcats" :lol:
Och hur telia(annan?) blockar TPB och nästa dag så hostar PP
sidan. Vilket inäbär att om telia(annan?) blockar TPB måste dom blocka
PPs sida, vilket är politisk censur. Lite små kul :)
↗ till inläggetJa men filmer är inget du köper?Jag laddar ner, testar och ser om det är värt att betala. (kör hela storyn oftast)
Oftast är det inte det, eftersom att folk nuförtiden bara vill ha pengar och truntar i kvalitet.
Ibland hittar jag ett spel som är värt att köpa, då köper jag det direkt eller väntar tills priset gått ner till en lämpligt pris.
Spel är dock en bra idé att ladda ner och testa och sedan köpa, brukar alltid göra så! =)
↗ till inlägget↗ till inläggetJa men filmer är inget du köper?Jag laddar ner, testar och ser om det är värt att betala. (kör hela storyn oftast)
Oftast är det inte det, eftersom att folk nuförtiden bara vill ha pengar och truntar i kvalitet.
Ibland hittar jag ett spel som är värt att köpa, då köper jag det direkt eller väntar tills priset gått ner till en lämpligt pris.
Spel är dock en bra idé att ladda ner och testa och sedan köpa, brukar alltid göra så! =)
Kollar nästan aldrig på film.
Laddar mest ner åt mamma :)
↗ till inlägget↗ till inläggetJag laddar ner, testar och ser om det är värt att betala. (kör hela storyn oftast)
Ja men filmer är inget du köper?
Kollar nästan aldrig på film.
Laddar mest ner åt mamma :)
Aha ok.
Film är ju ett måste? ;D
↗ till inläggetSaken är den att gamla gameboyspel som t.ex. det där har ett batteri är sig där speldatan sparas. om det är second hand kommer det batteriet att var använt eller helt förbrukat, vilket gör spelet rätt värdelöst efter ett kort tag. så enda sättet att få "berättigad" speltid är att köpa det kommersiellt (vilket inte går) eller ladda ner.
Man kan ju byta batteriet i ett spel också, kräver knappast särskilt mycket tekniska kunskaper. Vem vill f.ö. spela ett spel på en emulator som är avsett för konsol? Ledsen om det blir lite OT, men ville få det sagt.
↗ till inläggetdet är krävs rätt bra tekniska kunskaper för att kunna byta batteriet i kassetten till gameboyet jo. Dessutom är det antagligen trevligare att spela på emulator än inte alls.Man kan ju byta batteriet i ett spel också, kräver knappast särskilt mycket tekniska kunskaper. Vem vill f.ö. spela ett spel på en emulator som är avsett för konsol? Ledsen om det blir lite OT, men ville få det sagt.
Du har fel, bara att gå efter den här guiden.
http://sega-16.com/feature_page.php?id=300...art%20Batteries
Det är samma sak på en gameboy-kassett. Kan inte se vart svårigheten ligger. Erkänn att du har rätt dålig koll på spelteknik, xD
Thepiratebay.org ÄGER JU VAFAN!!
↗ till inläggetDu har fel, bara att gå efter den här guiden.
http://sega-16.com/feature_page.php?id=300...art%20Batteries
Det är samma sak på en gameboy-kassett. Kan inte se vart svårigheten ligger. Erkänn att du har rätt dålig koll på spelteknik, xD
Jag laddar häldre ner ett spel å får det att funka dirrekt än att först köpa begagnat spel, följa guiden, riskera att mitt gameboy går söner.
↗ till inläggetThepiratebay.org ÄGER JU VAFAN!!
Det är så jeffla löjligt att stämma piratebay bara för att man kan söka på torrents där ifrån. Man kan ju göra samma sak genom Google och mycket mer olaglig skit där.
Varför kan inte bara musikbranschen och filmbranschen anpassa sig lite för en gångs skull?
↗ till inläggetDitt gameboy kommer inte gå sönder för att du försöker byta batteri. Det är nog den sämsta ursäkten någonsin till att föredra emulatorer framför original. Man har originalspelet som man spelar på den riktiga konsolen, det är så man ska göra. Varför spela spelet på fel sätt?Jag laddar häldre ner ett spel å får det att funka dirrekt än att först köpa begagnat spel, följa guiden, riskera att mitt gameboy går söner.
↗ till inläggetOK; sry trodde gameboys var som datorer som inte gillar statisk electrisitet.↗ till inläggetDitt gameboy kommer inte gå sönder för att du försöker byta batteri. Det är nog den sämsta ursäkten någonsin till att föredra emulatorer framför original. Man har originalspelet som man spelar på den riktiga konsolen, det är så man ska göra. Varför spela spelet på fel sätt?Jag laddar häldre ner ett spel å får det att funka dirrekt än att först köpa begagnat spel, följa guiden, riskera att mitt gameboy går söner.
Men men.
Det jag menade är att det är mycket lättare att bara ladda ner än att leta upp dett begagnat, få hem det, byta batteri(lol?) på diit gb.
Lagligt:
1: Gå in på en Svensk hemsida och leta efter anime.
2: Inte hitta.
3: Gå in på en japansk sida och köpa.
4: Betala kanske 150kr+frakt från Japan.
5: Efter *leveranstid* hämta den på posten/brevlådan.
6: Se animen.
Olagligt
1: Gå in på TPB/annan torrentsida.
2: Söka på animen.
3: Klicka på download.
4: Vänta tills den är klar.
5: Se på den.
Visst alla gillar inte anime så mycket som jag gör men hur ska jag få tag i det om det inte säljs i mitt land jag bor i?
Och om att musik och film branschen klagar på TPB, är det inte mer dom svenska branscherna som gör det? (Nåt jag hört).
kukungar. kukungar. v
Spam. Ignorera mig
↗ till inläggetLagligt:
Olagligt
Visst alla gillar inte anime så mycket som jag gör men hur ska jag få tag i det om det inte säljs i mitt land jag bor i?
Och om att musik och film branschen klagar på TPB, är det inte mer dom svenska branscherna som gör det? (Nåt jag hört).
Jag gillar också anime men bara för att Sverige är ett U-land när det gäller anime innebär det inte att man ska tanka hem all anime på olagligt vis. Det är ju enkelt att få tag på anime via Tradera, Ebay, Amazon, Axelmusic och liknande.
↗ till inläggetJag vill inte köpa begagnat. Visste inte att amazon sålde anime :o↗ till inläggetLagligt:
Olagligt
Jag gillar också anime men bara för att Sverige är ett U-land när det gäller anime innebär det inte att man ska tanka hem all anime på olagligt vis. Det är ju enkelt att få tag på anime via Tradera, Ebay, Amazon, Axelmusic och liknande.