💬
Logga in
Fuska.se

Alkohol-fri Öl

18 svar · startad

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #1

Hej

Jag undrade om barn får köpa Alkohol-fria drycker? T.ex alkohol fri öl och champagne?

Tacksam för svar

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

Hej

Jag undrade om barn får köpa Alkohol-fria drycker? T.ex alkohol fri öl och champagne?

Tacksam för svar

Yeeees. iallafall alkohol lös cider, för det har jag druckit.

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Hej

Tacksam för svar

I affären i närheten där jag bor kräver jävlarna ID för alkohol-fri öl.

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare

Jupp, iaf där jag bor, tänkte köpa en cider fast visste inte att det var skillnad på cider utan alkohol och alkohol-fri cider, weird...

dvs..

Jag fick köpa cidern som det inte var någon alkohol i.

Fast jag fick inte köpa cidern som det stod alkohol-fri cider i.

Nivå 7 · Fuskare

Det är egentligen lag på att man inte får köpa något med mer än 2,25% alkohol i om man är under 18år. Men affärerna gör dock inget fel då de själva kan välja lite vem de vill sälja till. Dock inte om köparen är svart, då är det rasism såklart.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Det är egentligen lag på att man inte får köpa något med mer än 2,25% alkohol i om man är under 18år. Men affärerna gör dock inget fel då de själva kan välja lite vem de vill sälja till. Dock inte om köparen är svart, då är det rasism såklart.

Hahah, behövs en "gilla" knapp på det här forumet.
Nivå 9 · Veteranfuskare

Beror på vem som sitter i kassan, i alla fall där jag bor. Har köpt herrljunga cider ett par gånger, den där som har 0,4 eller 0,7% eller vad det nu är och blev stoppad en gång därför hon sa att det var 18-årsgräns. Dåligt som fan imo.

Nivå 6 · Fuskare Bajare
↗ till inlägget

Hej

Tacksam för svar

Frågan är väll snarare vem som vill köpa alkoholfri öl?
Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Hej

Tacksam för svar

Frågan är väll snarare vem som vill köpa alkoholfri öl?

P12or som vill kunna säga att de drack öl i helgen kanske.

Enligt lagen är svaret ja, men affärer kan ha egna regler.

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #10

Ok tack allihopa, som jag förstår så får jag som fyller 13år om en månad enligt lag köpa öl och cider som inte innehåller alkohol och inte alkohol fri, tack för svaren, var bara fundersam. :o

Nivå 5 · Fuskare

Här får man köpa lättöl utan leg iaf.

Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Här får man köpa lättöl utan leg iaf.

En kille i min klass fick också köpa lättöl, och han är 13. Så nog borde man få köpa alkoholfri öl.
31 Dec 2010
Nivå 8 · Veteranfuskare

Du får inte sälja alkoholhaltiga till omyndiga med en halt på över 2.25%, fast en del butiker har egna policy's.

Samma med att en del butiker endast säljer energidrycker till myndiga.

Nivå 5 · Fuskare

Alkoholfri cider och öl går bra att köpa på våran ica iallafall, även herrljunga som det är 0,7 i.

10 Jan 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare

(alkoholfri) Cider är ju fett gott, så tänk om man ingte fick köpa det bara för att "det är en vuxendryck, flicka lilla"

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

(alkoholfri) Cider är ju fett gott, så tänk om man ingte fick köpa det bara för att "det är en vuxendryck, flicka lilla"

Eller puttefnask för pojkar under 15 :D

Håller med dig litegran, cider (alkohol fri) är gott, men cola är bättre :D

Men det bör ju vara lagligt, annars vet jag inte hur folk tänker :blink:

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Eller puttefnask för pojkar under 15 :D

Håller med dig litegran, cider (alkohol fri) är gott, men cola är bättre :D

Men det bör ju vara lagligt, annars vet jag inte hur folk tänker :blink:

Ja precis, alkoholfria vuxendrycker är ju inte farligt för barn så de bordde få köpa det :)

offTopic, cider är nog dne godaste läsken tycker jag.

Eller, läsk och läsk, men det har nog blivit det på senaste år.

Nivå 4 · Lärling

Beror ju som nämnts tidigare på ifall butiken har valt att sälja alkohol fria produkter till minderåriga. Fast på senare tid har många butiker börjat skärpa till sina regler så att dom inte ens säljer energidrickor eller de där nya energi "snuset" som snarare bara är en tepåse till personer under 18.

Och till viss mån kan jag hålla med de nya skärpta reglerna

11 Jan 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Beror ju som nämnts tidigare på ifall butiken har valt att sälja alkohol fria produkter till minderåriga. Fast på senare tid har många butiker börjat skärpa till sina regler så att dom inte ens säljer energidrickor eller de där nya energi "snuset" som snarare bara är en tepåse till personer under 18.

Och till viss mån kan jag hålla med de nya skärpta reglerna

AA, det tycker jag är bra, för energidryck och sånt är ju inte nyttigt, speciellt inte för barn, så det har en poäng.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in