💬
Logga in
Fuska.se

Bygga Dator I Läskback?

23 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Tjena!

Funderar på att köpa typ de billigaste delarna till en dator som jag kan hitta, och sedan dra upp till coop och fråga om 1-2 läskbackar att bygga datorn i. Såg någon på sweclockers som hade lyckats, men är det lätt att ta sönder något?

Och om jag ska göra det, går det att ta 2 st backar och kapa bort en av kortsidorna på varje och sedan fästa de i varandra? Blir kanske trångt i en, eller? Kommer använda ett litet moderkort (mATX) så att ni vet.

Ni får väldigt gärna tipsa om andra roliga saker att bygga datorn i! =)

Tacksam för svar! =)

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare

Be han som gjorde det om en guide.

http://www.sweclockers.com/galleri/74-laskbacken

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #3
↗ till inlägget

Be han som gjorde det om en guide.

http://www.sweclockers.com/galleri/74-laskbacken

Jag menade en annan, han har skrivit och fotat steg för steg hur han gjorde, ska försöka fixa en länk. =)
Nivå 6 · Fuskare
Nivå 9 · Veteranfuskare

Ett vanligt ATX kort ryms nog i en läskback också så med ett mATX borde det inte vara något problem. Egentligen kan du sätta en dator i vad som helst, men för långvarigt bruk kan det ju vara bra att tänka till lite så din rigg är någorlunda säker.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #6

QuinnoX: Jo, precis den. =)

↗ till inlägget

Ett vanligt ATX kort ryms nog i en läskback också så med ett mATX borde det inte vara något problem. Egentligen kan du sätta en dator i vad som helst, men för långvarigt bruk kan det ju vara bra att tänka till lite så din rigg är någorlunda säker.

Okej. Hade tänkt sätta in 2 st 120mm fläktar som han på SweC hade gjort, och sätta plexiglas på sidorna.

Men något tips på annat kul att bygga i, som inte är jättesvårt?

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Okej. Hade tänkt sätta in 2 st 120mm fläktar som han på SweC hade gjort, och sätta plexiglas på sidorna.

Men något tips på annat kul att bygga i, som inte är jättesvårt?

Bra det, luftflöde är svårt att klara sig utan. ;)

Ett bra tips i ditt byggande är att inte montera moderkortet direkt på en strömledande platta, typ av stål eller så. Då blir det kortslutning och du kan säga hej då till din rigg, just därför du måste skruva in såkallade standoffs i chassit innan du kan montera moderkortet.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #8

Om jag gör som han på SC, dvs lägger moderkortsplåten på plasten i backen och sedan lägger moderkortet på den plåten, kommer det fungera?

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Bra det, luftflöde är svårt att klara sig utan. ;)

Ett bra tips i ditt byggande är att inte montera moderkortet direkt på en strömledande platta, typ av stål eller så. Då blir det kortslutning och du kan säga hej då till din rigg, just därför du måste skruva in såkallade standoffs i chassit innan du kan montera moderkortet.

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Om jag gör som han på SC, dvs lägger moderkortsplåten på plasten i backen och sedan lägger moderkortet på den plåten, kommer det fungera?

Nej? Lägger du det så så kommer moderkortet ligga emot plåten, (pang).

Skruva isåfall i distanserna rätt och skruva fast moderkortet i plåten.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #11
↗ till inlägget

Nej? Lägger du det så så kommer moderkortet ligga emot plåten, (pang).

Skruva isåfall i distanserna rätt och skruva fast moderkortet i plåten.

Det var givetvis så jag menade, glömde bara skriva om distanserna. Men får man med alla de där sakerna när man köper moderkortet?
Nivå 5 · Fuskare

Får man fråga varför du tänkt att göra detta? :P

Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Det var givetvis så jag menade, glömde bara skriva om distanserna. Men får man med alla de där sakerna när man köper moderkortet?

Nej, det får du med i chassit.. Plåten han använder följer heller inte med moderkort. Men du kan ju alltid bara fästa moderkortet i backen eller något, eller ta en skiva av annat material.
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Nej, det får du med i chassit.. Plåten han använder följer heller inte med moderkort. Men du kan ju alltid bara fästa moderkortet i backen eller något, eller ta en skiva av annat material.

Som Collez sa, eller så tar du en från en annan dator som inte används eller är utslängd.

Se bara till att allt passar.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #15

Najs, jag kan alltså sätta fast moderkortet i botten av läskbacken? Eller så fäster jag moderkortet i typ en träskiva som sedan sitter i backen..

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Najs, jag kan alltså sätta fast moderkortet i botten av läskbacken? Eller så fäster jag moderkortet i typ en träskiva som sedan sitter i backen..

Ja. Men testa med guiden istället på SweClockers.

Nivå 3 · Lärling

det finns ett chassi byggt av lego såg det på youtube rätt så snygg faktiskt/ men led lampor

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

det finns ett chassi byggt av lego såg det på youtube rätt så snygg faktiskt/ men led lampor

Kanske inte den du kollade på, menmen...

17 Feb 2011
Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #19
↗ till inlägget

Ja. Men testa med guiden istället på SweClockers.

Ska gå efter den, men ska använda en träskiva istället för moderkortsplåten. Tror även att jag ska köra på en annan variant av locket, tror det skulle bli bättre. ;)

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Kanske inte den du kollade på, menmen...

riktigt collt :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in