Tjena!
Finns det några bestämmelser på hur många prov man max får ha per vecka? Jag kommer nämligen ha 6 prov nästa vecka, är det verkligen rätt? =S
Tjena!
Finns det några bestämmelser på hur många prov man max får ha per vecka? Jag kommer nämligen ha 6 prov nästa vecka, är det verkligen rätt? =S
Inte vad jag vet. Men lärarna bör samarbeta så det inte blir sex prov då.
Om det finns en gräns, så kommer läraren bara antagligen bara byta namnet, från prov till test.
Jag tror inte det som sagt, är bara nog en myt med en gräns, lika som 20 minuters-regeln.
MAX 3 prov/vecka på min skola. Ni bör klaga.
↗ till inläggetTjena!
Finns väl inga regler om hur många prov man får ha per vecka? Bara plugga på.
På min skola finns det allmänt tillgängliga riktlinjer och information. Där står det bland annat att det är varje enskild lärares ansvar att eleverna inte ska få för mycket jobb & prov o.s.v. Om vi(eleverna) då tycker att vi får för mycket så kan vi klaga och då kommer självklart lärarna att ändra sig. Men nu har inte vi detta problem på min skola, du bör titta hur det ligger till i din skola.
Om de flesta i din klass håller med dig angående situationen så kan ni faktiskt gå till de berörda lärarna/rektorn och klaga. Lärare och personal på skolan får lön för att utbilda eleverna på bästa sätt. Eleverna är kunder till skolan och i och med att det är lagstadgat att man måste gå i grundskolan så kan det inte undvikas att man kommer fram till en lösning.
Lärarna försöker få så att elever inte har fler än två prov per vecka, men om klassen går med på det så får lärarna planera in fler på min skola.
På våran skola är det 2 prov per vecka och 3 läxor på dag.
Som ovanstående så blir det för mycket så ändrar dom provet till test, men det är "same shit, diffrent names", då dom betygsätter det oavsett.
↗ till inläggetI-landsproblem? Gör proven och va glad att du får gå GRATIS i skolan.. barnrumpa.
Blir ju ett helvete med för många prov också, 6 stycken att plugga till, tjohoo..
Sen så kostar det i skatt också.
Tycker att 6 prov är för mycket, nästan så jag tycker högst 2 prov..
↗ till inläggetBetala skatt ser jag inte som ett "straff" utan mer som en plikt.Blir ju ett helvete med för många prov också, 6 stycken att plugga till, tjohoo..
Sen så kostar det i skatt också.
Tycker att 6 prov är för mycket, nästan så jag tycker högst 2 prov..
Sen om man har en normal skolgång så behöver man faktiskt inte plugga på till varje prov, utan hänger man med på lektionerna så ska det va lugnt sen. Ser inte problemet i det hela.
Nomatic, alltid lika vis.
Har du vart med på lektionerna och gjort det du ska så ska inte provet vara något svårt utan som vanliga uppgifter man får under en lektion. Sitter du och gör ett prov men inte kan ett skit, då är det nog läge att fan börja tänka om lite.
Slynglar som kommer till ett prov och sitter och stirrar som ett fån på första frågan i 90 minuter är så förbannat nonchalant och gör mig riktigt förbannad.
Med detta sagt, det spelar ingen roll om du har 1 eller 70 prov i veckan, du ska kunna dem oavsett.
↗ till inläggetNomatic, alltid lika vis.
Har du vart med på lektionerna och gjort det du ska så ska inte provet vara något svårt utan som vanliga uppgifter man får under en lektion. Sitter du och gör ett prov men inte kan ett skit, då är det nog läge att fan börja tänka om lite.
Slynglar som kommer till ett prov och sitter och stirrar som ett fån på första frågan i 90 minuter är så förbannat nonchalant och gör mig riktigt förbannad.
Med detta sagt, det spelar ingen roll om du har 1 eller 70 prov i veckan, du ska kunna dem oavsett.
Ja, självklart så är alla väldigt smarta här i världen, som klarar av sex prov i veckan genom att bara läsa på i veckan! Absolut, absolut. Finns ju ingen annan möjlighet att man inte kan lära sig så lätt, det finns ju aldrig, aldrig.
Nej, men sex prov i veckan är för mycket. Vissa saker behöver man ju inte plugga till, som en vanlig uppsats, kanske. Men sen då det gäller andra saker, då måste t.ex. jag plugga otroligt mycket för att jag ska kunna komma ihåg det, då behöver jag ta en massa fritid för varje sak. Kan inte vara så kul att sitta varenda timmes fritid man har, och plugga.
(Har alltså som tur inte en massa prov per vecka, haft två som högst :])
Nej, sex prov är för mycket. Om alla i din klass tycker det, så kan du ju antagligen gå till lärarna och klaga, de måste ju förstå att det blir för mycket. Annars så kan ni ju gå och klaga hos rektorn.
Men Raptomex och Nomatic har rätt. Om du varit med på lektionerna så ska proven gå galant utan att man ska behöva plugga röven av sig, eftersom att lärarna har gått igenom allt som är med på provet i fråga innan. Om de inte har gjort det så, får du klaga över det.
På min skola säger dem att man bara får ha två prov per vecka men vi hade tre denna vecka...
Vi båda är ju 13 år Rememberme så det borde absolut inte vara rätt med sex prov...
Man ska ju inte behöva ha för många eftersom man då måste förbereda innan och då kan det bli svårt att planera in att lära sig alla...
Så jag tror din skola gör fel isåfall.
Har man varit med på lektionen och deltagit aktivt så finns det ingen ursäkt med "nä jag måste plugga på hela min fritid". Jag köper det inte, ledsen.
Tycker det är så otroligt barnsligt och sandlåda nivå över att gnälla hur många prov ni har i veckan. Tänk er senare i arbetslivet att ni får x antal uppgifter av eran arbetsgivare så säger ni "Nä, för många uppgifter. Tar för mycket av min framtid". Den mentaliteten har ni just nu, skärp er.
Sen bara för att ni är 13 så ursäktas ni inte. Snarare motsatsen.
@ Raptomex och Nomatic:
Nu är det så att hela klassen har egentligen bara 3 prov nästa vecka, men eftersom att jag har varit sjuk 1 vecka och bortrest 1 vecka så har jag missat 10 dagar med lektioner, läxor och prov.
Vill också tillägga att jag inte är någon sån som sitter av tiden/skolkar från lektioner, vilket gör att jag annars inte brukar ha problem på proven. Har aldrig misslyckats på ett prov förut, men nu känns det osäkert eftersom att jag tycker att det är jävligt svårt att läsa mig till alla proven, i 6 olika ämnen dessutom.
Ska fråga på måndag om jag får flytta typ 2 prov till efter lovet...
Det är ju inte skolans fel att du är sjuk/bortrest.
↗ till inläggetJag förstår inte vad folk tänker med när dem reser bort under en skolvecka. Sådant gör man väl på loven.@ Raptomex och Nomatic:
Nu är det så att hela klassen har egentligen bara 3 prov nästa vecka, men eftersom att jag har varit sjuk 1 vecka och bortrest 1 vecka så har jag missat 10 dagar med lektioner, läxor och prov.
Vill också tillägga att jag inte är någon sån som sitter av tiden/skolkar från lektioner, vilket gör att jag annars inte brukar ha problem på proven. Har aldrig misslyckats på ett prov förut, men nu känns det osäkert eftersom att jag tycker att det är jävligt svårt att läsa mig till alla proven, i 6 olika ämnen dessutom.
Ska fråga på måndag om jag får flytta typ 2 prov till efter lovet...
Sedan om man är sjuk så kan man alltid få tag på uppgifterna. Kamrater, ringa till läraren osv.. Men antar att det är bekvämligheten som är problemet.
Nåväl, du går i grundskolan, men du kan lika gärna starta redan nu med att få reda på vad som har gjorts i skolan under tiden man var sjuk. På gymnasiet- och högre, accepteras inte ursäkter som "jag var sjuk/bortrest".
↗ till inläggetmen eftersom att jag har varit sjuk 1 vecka och bortrest 1 vecka så har jag missat 10 dagar med lektioner, läxor och prov.
:_
Men då är det ju för satan inte skolans fel! Det är ditt, och enbart ditt fel! Att du var sjuk och iväg, innebär inte att lärarna skall dalta med dig för det. Ditt fel att du inte tog med dig böcker hem och på semestern för att plugga lite. Att plugga då och då under semestern skadar inte. Nu sitter du i skiten.
↗ till inläggetJag förstår inte vad folk tänker med när dem reser bort under en skolvecka. Sådant gör man väl på loven.Sedan om man är sjuk så kan man alltid få tag på uppgifterna. Kamrater, ringa till läraren osv.. Men antar att det är bekvämligheten som är problemet.
Nåväl, du går i grundskolan, men du kan lika gärna starta redan nu med att få reda på vad som har gjorts i skolan under tiden man var sjuk. På gymnasiet- och högre, accepteras inte ursäkter som "jag var sjuk/bortrest".
Word. Att resa bort mitt under en skolvecka är det dummaste man kan göra. Skoltiden kommer aldrig igen, det blir Komvux senare i livet. Fan, man skall ta vara på den skoltid man har. Jag skulle aldrig få för mig att resa bort mitt under skolveckor. Att sedan inte ta med sig material hem, är dumt som fan. Ursäkta svärorden men denna lathet hos ungdomar gör mig förbannad. Kom till gymnasiet/högskolan med denna attityd och du åker ut på arslet fortare än kvickt.
I det program jag går på har jag noterat att de flesta är sjuka för mycket eller skolkar för mycket, ändå när vår utbildning är så dyr som den är. Ungar idag borde lära sig ta ansvar. Hur kommer det bli när ni kommer ut i arbetslivet? INGEN kommer vilja anställa er.
Nuff said