Att folk dör helt random av energidryck händer bara inte. Det finns alltid någonting som ligger bakom det hela. Jag vågar slå vad om att de flesta som faktiskt dött av att dricka har överkonsumerat det och i samband med det druckit någon form av alkohol eller haft ett organfel i kroppen. Jag tycker ändå det borde vara en slags åldersgräns, för då kanske man slipper alla dessa småbarn som springer omkring och klunkar energidricka dagarna i ända.
Åldersgräns På Energidryck?
↗ till inläggetKunde inte sagt det bättre själv.Att folk dör helt random av energidryck händer bara inte. Det finns alltid någonting som ligger bakom det hela. Jag vågar slå vad om att de flesta som faktiskt dött av att dricka har överkonsumerat det och i samband med det druckit någon form av alkohol eller haft ett organfel i kroppen.
jag trodde var ett debattforum och inte ett "tala om hur dte faktiskt ligger till-forum"
aja, jag TYCKER ATT DET SKA VARA åldersgräns på energidryck. 15 passar bra 18 är lite för högt.
Varför? Koffein är inte bra för barn:
Källa: få föräldrar låter sina barn dricka kaffe till exemple och koffein är beroende framkallande samt piggar upp en konstgjort.
Suck.
Jag tycker inte barn ska dricka sånt för det är dåligt. Jag tycker man ska skaffa en läsk med smaken som energidryck.
↗ till inläggetHur ska man kunna föra en debatt utan förklara hur det ligger till? :_jag trodde var ett debattforum och inte ett "tala om hur dte faktiskt ligger till-forum"
aja, jag TYCKER ATT DET SKA VARA åldersgräns på energidryck. 15 passar bra 18 är lite för högt.
Källa: få föräldrar låter sina barn dricka kaffe till exemple och koffein är beroende framkallande samt piggar upp en konstgjort.
Suck.
Jag tycker inte barn ska dricka sånt för det är dåligt. Jag tycker man ska skaffa en läsk med smaken som energidryck.
↗ till inläggetEn läsk med energidryckssmak skulle bli en flopp. Sedan så mår inte mycket folk under 15 dåligt av energidryck. De flesta dödsfallen är 17+ och starksprit är inblandat.jag trodde var ett debattforum och inte ett "tala om hur dte faktiskt ligger till-forum"
Suck.
↗ till inläggetEn läsk med energidryckssmak skulle bli en flopp. Sedan så mår inte mycket folk under 15 dåligt av energidryck. De flesta dödsfallen är 17+ och starksprit är inblandat.
plus eventuella hjärtfel/organfel.
"Läsk som smaken med Energidryck bli en Flopp"
Yeah right. jag dricker hellre en flera burkar läsk med smaken av energidryck än en energidryck.
↗ till inläggetJaha, så för att du gör det blir det inte en flopp? :rolleyes:"Läsk som smaken med Energidryck bli en Flopp"
Yeah right. jag dricker hellre en flera burkar läsk med smaken av energidryck än en energidryck.
↗ till inläggetJaha, så för att du gör det blir det inte en flopp? :rolleyes:
Japp ^^.
Nej men anar stark att många tycker så... annars... '_' fml.
Edit: hatar svar som alltid vänder Allt emot en för att man svarar med sin egen åsikt..
Quinnox, jag håller med dig!
Energidryck utan koffein och annat läskigt och endast smaken skulle underlätta tror jag.
↗ till inläggetSkitsnack. Ta bort saltet i all mat också, man vet ju aldrig vart saltet kommer ifrån. Skulle floppa något otroligt om man släppte något sånt.Quinnox, jag håller med dig!
Energidryck utan koffein och annat läskigt och endast smaken skulle underlätta tror jag.
Jag skulle aldrig köpa en coca cola utan socker, färgämnen, koffien och sånt. Detsamma med energidryck. Ingen av mina kompisar skulle köpa något sånt.
Håller med där xXHomerXx. Socker och allt sådant ger smak. Gå och smaka på lite socker ni har i skafferiet t.ex.
Själv fyller jag 15 den 7de så då bryr jag mig inte längre, men synd för dom som dricker det i rimliga mängder (som jag) och är under 15.
Men hallå.
Vem har sagt att man skall ta bort sockret i energidryck?
Nähä, inte jag i alla fall.
Jag har inte sagt ett endaste ord om socker.
Okej, låt oss kolla:
Hos människor är koffein en stimulant av det centrala nervsystemet som har förmågan att tillfälligt motverka trötthet och öka pigghet. Drycker innehållande koffein, som exempelvis kaffe, te, läsk och energidrycker, är spridda i alla åldrar. Koffein är världens mest konsumerade psykoaktivt verkande drog, årligen konsumeras globalt 120 000 ton koffein. Koffein är lagligt och oreglerat i så gott som alla jurisdiktioner. I Nordamerika konsumeras koffein dagligen av 90% av den vuxna befolkningen. Koffein betraktas av de flesta människor som relativt harmlöst. En studie gjord år 2008 visade att ett regelbundet intag av koffein under graviditet kan öka risken för missfall, men en annan studie gjord under samma år hittade inga korrelationer med koffeinintag och
ökade missfall.
Källa: Wikipedia.
Som ni ser, det är en DROG. DROG. Koffein är en tillåten DROG.
Det är samma sak med kaffe. Få barn gillar kaffe, men kaffe är ingenting som är bra för barn. Få föräldrar tillexempel låter sina barn dricka kaffe eftersom det är dåligt för barn. Nu säger jag inte att kaffe ska förbjudas av barn då, men jag ser allt fler barn som är yngre än mig själv, till exempel 10-11 år dricka energidryck, och det är nog inge bra för dem.
↗ till inläggetSkitsnack.
[/quote
Och ta och respektera andras åsikter för en gångs skull va? Skitsnack är ingenting man säger, sluta vara så otrevlig.
↗ till inläggetKälla: Wikipedia.
Visst är koffein en tillåten drog, men man borde inte lita på Wikipedia till fullo i första hand. Den är ju ändå en fri Wikipedia som alla kan ändra.
↗ till inläggetOkej, men jag ställer en fråga: Varför ska koffeinet as bort? Du kan inte försvara dig med att det är farligt för barn eftersom de flesta som dör är över 18 och oftast är både sjukdomar och starksprit inblandat.Men hallå.
Vem har sagt att man skall ta bort sockret i energidryck?
Nähä, inte jag i alla fall.
Jag har inte sagt ett endaste ord om socker.
Okej, låt oss kolla:
Hos människor är koffein en stimulant av det centrala nervsystemet som har förmågan att tillfälligt motverka trötthet och öka pigghet. Drycker innehållande koffein, som exempelvis kaffe, te, läsk och energidrycker, är spridda i alla åldrar. Koffein är världens mest konsumerade psykoaktivt verkande drog, årligen konsumeras globalt 120 000 ton koffein. Koffein är lagligt och oreglerat i så gott som alla jurisdiktioner. I Nordamerika konsumeras koffein dagligen av 90% av den vuxna befolkningen. Koffein betraktas av de flesta människor som relativt harmlöst. En studie gjord år 2008 visade att ett regelbundet intag av koffein under graviditet kan öka risken för missfall, men en annan studie gjord under samma år hittade inga korrelationer med koffeinintag och
ökade missfall.
Källa: Wikipedia.
Det är samma sak med kaffe. Få barn gillar kaffe, men kaffe är ingenting som är bra för barn. Få föräldrar tillexempel låter sina barn dricka kaffe eftersom det är dåligt för barn. Nu säger jag inte att kaffe ska förbjudas av barn då, men jag ser allt fler barn som är yngre än mig själv, till exempel 10-11 år dricka energidryck, och det är nog inge bra för dem.
En Red Bull för en 12-åring är inte farligt... Kanske efter 40+ burkar beroende på vikt.
Alla tror att allt är så jävla farligt hela tiden.
Allt är en sorts drog, tar man en bit godis tar man en till osv.
Lite kul hur alla snackar en massa om hur dåligt det är/inte är medan det är få som har källor.
↗ till inläggetVisst är koffein en tillåten drog, men man borde inte lita på Wikipedia till fullo i första hand. Den är ju ändå en fri Wikipedia som alla kan ändra.
Men hallå... Hur många administatörer/moderatorer checkar inte det om det är sant eller inte ;).
Om inte annars så ge mig en sida där det står något falskt som har varat över 2 veckor.
↗ till inläggetJaha? Och? Låt mig droga ifred.Som ni ser, det är en DROG. DROG. Koffein är en tillåten DROG.
Nej men koffein är ju en drog, tillåten. Lika dant som alkohol.
Väldigt många mediciner anses också som droger har jag hört (har tyvärr inget källa).
Så ska småbarn sluta ta mediciner också?
Koffein är inget farligt i motliga mängder. "Drogen" blir farlig när du dricker väldigt väldigt mycket.
Nämn 5st i Sverige som dött av att dricka coca cola som har varit fullt friska t.ex.