@Ryssfemma: Nej inte 2%, vad jag har hört runt 7%. Energin som kommer från förnyelsebar energi i Tyskland utgör 18% av den totala energikonsumtionen.
Jag räknade någon gång och kom fram till att Ingvar Kamprads personliga tillgångar skulle räcka för att förse hela Sverige med vindkraft. :P
(Lite intressant info bara, jag vet att det inte skulle fungera i praktiken ifall det slutar blåsa...)
Men som alla andra säger är kärnkraft det bästa alternativet hittills ja. De nya kärnkraftverken är ju också mer effektiva och säkra än de äldre som vi har idag. Tysklands beslut om att avveckla kärnkraften är katastrof.
Jag tycker vi ska använda kärnkraft tills bättre alternativ som solenergi eller fusion blir färdigutvecklade. Tanken på gigantiska solkraftverk i sahara är intressanta men det behövs en stabilare värld för att det ska kunna realiseras.
Och bilarna kommer vi kunna hitta bränsle till på ett eller annat sätt. Kanske vätgas eller olja från alger. Jag tror inte energiförsörjningen i framtiden kommer vara omöjlig att lösa om man vågar behålla kärnkraften och satsa på forskning.