💬
Logga in
Fuska.se

Coola Grafer

17 svar · startad

Trådstartare #1

Här kan vi lägga upp grafer till coola funktioner som ni har hittat. Jag kommer säkert med fler senare. Just nu får ni nöja er med dessa som jag har gjort i Wolfram Mathematica:

(observera att ni inte behöver lägga upp färgglada eller tredimensionella bilder, det finns i princip inga krav på hur dålig en bild ska vara för att inte få vara med :D )

Följande är en badring :D (även kallad torus)

Ekvationen för badringen är given i parameterform:

x = (2+cos(s))cos(t)

y = (2+cos(s))sin(t)

z = sin(s)

där s och t går från 0 till 2*pi

Det här är grafen till funktionen f(z) = Sin(1/z) i det komplexa talplanet. Nyansen (elller kulören) visar vilket argument det komplexa talet har under funktionen medan ljusheten visar absolutbeloppet.

Tråden ligger under skola & utbildning av två anledningar: 1. Den har med matte att göra. 2. På det här forumet är ett ämne om matte knappast något som kan konkurrera med hur man öppnar en ketchupflaska och jag vill helst hålla den levande ett tag. Om något kan den flyttas till Grafik & Programmering.

Senast ändrad:

Men for fuck's sake. Är det meningen att vi ska försöka tolka de där graferna, eller vill du bara överglänsa oss andra med inadekvata mattekunskaper?

Jag fick IG i Matte B. :(

Jag har för mig det fanns en tråd för just coola grafer i Kattgruppen förut. Om inte så länkades det ofta coola grafer i mattetråden. Detta var min favorit i alla fall: http://www.wolframalpha.com/input/?i=polar...t+%3D+-pi+to+pi

↗ till inlägget

På det här forumet är ett ämne om matte knappast något som kan konkurrera med hur man öppnar en ketchupflaska

:D

Senast ändrad:

Jag går mest igång på funktionernas innebörd eller egenskaper, och inte så mycket på hur deras grafer ser ut.

Denna t.ex.:

http://www.wolframalpha.com/input/?i=3d+pl...D+0+to+z+%3D+90

är en funktion som visar solintensiteten vid jordytan per kvadratmeter vid vilket given tidpunkt som helst på året. Där z är hur många grader man befinner sig från nordpolen (funkar inte för sydpolen men det är i stort sätt grafen upp-och-ned-på). Och tyvärr visar den nätterna som negativa fast de borde vara 0. Eftersom jag har härlett den själv tycker jag den är mycket vacker. :D

hittade inga andra bilder på min dator just nu men kommer kanske med fler sen.

15 Aug 2011
Trådstartare #5
↗ till inlägget

Men for fuck's sake. Är det meningen att vi ska försöka tolka de där graferna, eller vill du bara överglänsa oss andra med inadekvata mattekunskaper?

Jag fick IG i Matte B. :(

Man behöver inte vara en matematiker för att uppskatta alla bilder ;D
18 Aug 2011

I min klass sitter oftast en hel hög och försöker rita blommor och annat på sina miniräknare. Blir kanske så när man går naturvetenskap. XD

Jag har inte så mycket till övers för det men den understa du ritade var fin Mezox. :)

Dave37: Har du härledit funktionen för solintensiteten på jordytan beroende på tiden själv?? Är det den sammanlagda intensiteten över hela jorden eller kan man få ut solintensiteten enbart på en viss plats vid en viss tidpunkt?

Senast ändrad:

MEN FÖR I HELVETE

Kan ni någon skriva något så man förstår?

↗ till inlägget

MEN FÖR I HELVETE

Kan ni någon skriva något så man förstår?

Bara för att du inte förstår betyder det inte att andra inte förstår. Skriv inte onödiga kommentarer.
Trådstartare #9

Lite sfärer och en cylinder :D

Har tänkt på att kombinera med den första bilden jag lade upp.

Alltså haha, omg. Matteporr. XD

Där ser ni, matte kan vara roligt!

postat 13:37 dessutom :D

Trådstartare #13

"You're such a ParametricPlot3D[{{s, Cos[t], Sin[t]}, {2 \[Pi] + Cos[t/4],

Sin[t/4] Cos[s/2], Sin[t/4] Sin[s/2]}, {2 - 2 \[Pi] + 2 Cos[t/2],

2 + 2 Sin[t/2] Cos[s/2],

2 Sin[t/2] Sin[s/2]}, {2 - 2 \[Pi] + 2 Cos[t/2], -2 +

2 Sin[t/2] Cos[s/2],

2 Sin[t/2] Sin[s/2]}}, {t, 0, 2 \[Pi]}, {s, -2 \[Pi],

2 \[Pi]}]"

Haha :P

Nu förstår inte jag heller? Jag klistrade in den i wolframalpha och då stod det bara att det blev 0?

Trådstartare #15

Jo, jag gjorde bilden med Wolfram Mathematica, vilket är ett köpprogram. Vet inte om wolfram alpha klarar parametriska ekvationer i tre dimensioner.

Jaahaaaaaaaaaaa. Nu förstår jag.

Îbland tänker jag som ett

"ParametricPlot3D[{{s, Cos[t], Sin[t]}, {2 \[Pi] + Cos[t/4],

Sin[t/4] Cos[s/2], Sin[t/4] Sin[s/2]}, {2 - 2 \[Pi] + 2 Cos[t/2],

2 + 2 Sin[t/2] Cos[s/2],

2 Sin[t/2] Sin[s/2]}, {2 - 2 \[Pi] + 2 Cos[t/2], -2 +

2 Sin[t/2] Cos[s/2],

2 Sin[t/2] Sin[s/2]}}, {t, 0, 2 \[Pi]}, {s, -2 \[Pi],

2 \[Pi]}]"

-huvud

;)

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Kan inte du bara lägga upp en bild då? :P

det har han redan gjort.
25 Aug 2011
↗ till inlägget

Dave37: Har du härledit funktionen för solintensiteten på jordytan beroende på tiden själv?? Är det den sammanlagda intensiteten över hela jorden eller kan man få ut solintensiteten enbart på en viss plats vid en viss tidpunkt?

Jag har härlett den helt själv ja. Förstår inte riktigt vad du menar. Den visar intensiteten W/m^2 (energimängden (i Joule) som träffar en kvadratmeter varje sekund) för en viss breddgrad (90-z). alltså genom att välja ett x-värde får du en viss plats på jorden (eller breddgrad), och genom att välja ett x-värde får du en speciell tidpunkt. T.ex. är x = 185.5 kl 12 på dagen den 186 dagen på året.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in