💬
Logga in
Fuska.se

Datorspel, Är Det Verkligen Farligt?

75 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare

Jag har själv märkt att det är otroligt lätt att glömma bort allt annat när man spelar dator. Om jag någon gång kommer känna att jag är misslyckad och less på livet kan det mycket väl bli så att jag spelar datorspel dygnet runt i stället.

Och ja jag tror datorspel kan vara farligt om man spelar för mycket så det medför att man tappar kontakten med verkligheten. Det kan man göra om man läser för mycket böcker också men det är få som orkar läsa böcker dygnet runt till skillnad från att spela datorspel.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Demopan, du har enligt min åsikt ditt förnuft i behåll, du är medveten om vad det är som försiggår. (Kanske dags att dra arslet ur vagnen?)

Vad ska jag säga, är antagligen tunnlad av massmedia.

Nivå 5 · Fuskare

När jag inte sitter vid datorn, så tänker jag ibland på vad jag borde göra, att jag borde göra den där läxan, att jag borde gå ut och ta den där cykelturen för att hålla igång kroppen. Men så förr eller senare så hamnar man vid datorn, glömmer bort tiden och så vips är det dags att gå och lägga sig.

Människan är ju i naturen av sig lat. Vi vill göra det så bekvämt för oss som möjligt. Det är därför alla dessa underhållningsmetoder är "farliga".

Det är behagligare att sätta sig och kolla på tv än att dra upp den där svåra SO läxan.

Det är bekvämare att slå på datorn och spela nått spel än att gå ut och ta en löprunda.

Så då väljer man som man gör, även om man egentligen vet bättre. Om man bara haft den där extra viljan att bara stänga av datorn och faktiskt göra nått nyttigt.

Men nej, det är bekvämare att låta bli.

Jag skulle inte säga att själva produkterna är farliga, utan det är tankesättet vi har inbyggt som är farligt.

Senast ändrad:

19 Sep 2011
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Människan är ju i naturen av sig lat. Vi vill göra det så bekvämt för oss som möjligt. Det är därför alla dessa underhållningsmetoder är "farliga".

Det är behagligare att sätta sig och kolla på tv än att dra upp den där svåra SO läxan.

Det är bekvämare att slå på datorn och spela nått spel än att gå ut och ta en löprunda.

Det där är ett rätt trångt synsätt om jag ska vara ärlig. Människan är att allt att tyda långt ifrån lat, med tanke på vad vi har åstadkommit under våra 197000 år på planeten och hur vi har gått tillväga. Sen att det är en utbredd myt i vår kultur att människan är lat bara för att det är en egenskap som härskar i vår kultur är en annan sak. Att vi ha det bekvämt på sättet du syftar på är helt enkelt en kulturell sak. Som jag ser det så vill människan ha de "bekvämt" på så sätt att vi vill effektivisera, vilket är genomlöpande för vår historia, men det betyder inte att vi inte anstränger oss, bara att vi vill ha mer för varje investerad energiknippe.

Om du verkligen vill komma ur ditt datorberoende så kan du. Du måste bara börja jobba på det och inte tänka "jaha, nu hamnade jag här igen, aja." Själv sätter jag upp en timer när jag kommer hem och sen har jag 1 timmas avkoppling innan jag börjar med läxorna t.ex. Stänga av skärmen medan man jobbar eller byta rum funkar också.

Hur som helst, angående ämnet i helhet. Jag läste att man förkortar sitt liv med 22 minuter för varje timma man kollar på TV. Rätt så intressant faktum. Undra om det samma gäller för dator eller om det är någon skillnad mellan att spela och bara titta. Eller om det bara är så att de där 22 minuterna försvinner för att man sitter still och inte rör på sig.

Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #25
↗ till inlägget

Wall of text

Skulle du kunna posta källan där du hittade om att man förkortar livet genom att se på TV?
Nivå 5 · Fuskare

Summa Summarum

Datorspelandet i sig är inte farligt.

22 Sep 2011
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Skulle du kunna posta källan där du hittade om att man förkortar livet genom att se på TV?

Läste det ursprungligen i Metro, men ja, deras nyheter är ju bara översatte/kopierade från andra nyhetstidningar så jag antar att vilken blaska som helst som rapporterade om det duger som min källa.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-...nutes-life.html

http://www.google.se/search?q=watching+TV+...lient=firefox-a

23 Sep 2011
Nivå 10 · Veteranfuskare
Trådstartare #28
↗ till inlägget

Förstår hur du menar, men känns som om det är ett svagt argument för att försvara spelmissbruk.

Jag försvarade det aldrig, jag skyllde på det.

Nivå 3 · Lärling

Får höra från mamma nästan varje vecka att jag borde söka hjälp för mitt spelande att det är farligt för mig. Tycker inte ens att jag spelar så mycket. Tycker själv inte att det är farligt. Har i alla fall inte än fått lusten att dra ut på stan och skjuta någon. Heh! :) Jag tror det farliga med spelande är i så fall att man är uppe sent och får för lite sömn tack vare sitt beroende.

(Kan också hända att man glömmer bort att äta märkte jag precis) ^^

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

Eller att ens mamma behöver ta hand om en vid tjugo års ålder?

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Eller att ens mamma behöver ta hand om en vid tjugo års ålder?

Föräldrarna har ju försörjningsskyldig tills man är 21 år eller fortfarande går i skolan.

Sen skulle det vara dåligt att ens mor visar oro även om man är 42 år?

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

Just saying. Tänker inte säga emot eftersom det finns risk för att MagicAho tar det personligt.

Nivå 3 · Lärling

Som sagt, föreldrar är oroliga i vilken ålder man än är i. :)

Och det är lugnt, jag tar inte åt mig. Men gulligt av dig att du försöker. ;)

Senast ändrad:

24 Sep 2011
Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Föräldrarna har ju försörjningsskyldig tills man är 21 år eller fortfarande går i skolan.

Sen skulle det vara dåligt att ens mor visar oro även om man är 42 år?

Nej. Föräldrar har försörjningsplikt tills barnet är 18 år, eller så länge barnet går i grund/gymnasieskola, men dock längst till det att barnet fyller 21. Om du tar studenten när du är 18 så upphävs försörjningsplikten alltså på studentdagen.

"1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."- 7 kap §1, Föräldrabalken

Senast ändrad:

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Nej. Föräldrar har försörjningsplikt tills barnet är 18 år, eller så länge barnet går i grund/gymnasieskola, men dock längst till det att barnet fyller 21. Om du tar studenten när du är 18 så upphävs försörjningsplikten alltså på studentdagen.

"1 § Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."- 7 kap §1, Föräldrabalken

Så är det.
Nivå 7 · Fuskare
Alldeles riktigt Guggo, så jag menade bara att min formulering som oftast var åt helvete.
27 Oct 2011
Nivå 2 · Novis

Man har ju läst om folk som spelat dagarna in och ut en längre tid, Efter det så kan dom inte skilja på spelen och verkligheten.. Ingen aning om de är sant men låter sjukt iaf :P

2 Nov 2011
Nivå 4 · Lärling

Får hoppas att moralpaniken kring tv- och datorspel slutar på liknande sätt som med skräckfilmen på 80-talet, nämligen att den dör ut sakta men säkert. Om några år har tanterna hittat något annat att gnälla över.

3 Nov 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Man har ju läst om folk som spelat dagarna in och ut en längre tid, Efter det så kan dom inte skilja på spelen och verkligheten.. Ingen aning om de är sant men låter sjukt iaf :P

Jag har ibland märkt det. Typ så här:" Ja, innan jag byter kod på mobilen kanske jag ska spara först så ifall något skulle hända så kan jag gå tillbaka... eller juste, man kan ju inte spara." Lol.

onT: Visst är det farligt om ingenting duger längre, men som med allt annat, med rimliga mängder så är allt okej. Och om du skulle spela 8 h i sträck en tråkig dag så är inte det hela världen, men om du spelar 8h varje varje dag och är inne i det där, så är det inte så kul... men dataspelandet är ju inte farligt i sig. Förutom att man kan bli fet om man inte rör på sig, höhö.

Nivå 10 · Veteranfuskare

Den enda delen där datorspel kan vara farligt även för andra än dig själv, är tävlingsinriktade spel. Enligt vissa undersökningar (kan försöka hitta om någon ber om källa) så är våldsspel inte alls farliga utan de är de spelen som det finns kamp i mot en annan person. T ex Counterstrike osv. Det kanske var ganska givet men det är lite kul att man inte blir lika påverkad av att skjuta av huvudet på gamla tanter.

Ur min personliga åsikt så stämmer det här helt och hållet. När jag spelar Heroes of Newerth (5vs5 MOBA) så blir det väldigt väldigt ofta att man blir skitförbannad på sina lagkamrater för dom gör rent ut sagt inte ett skit. Då slår man i bordet ibland om man inte kan behärska sig eller bara undertrycker argheten. Allt handlar bara om självkontroll och hur kort stubin man har osv osv.

Sen det som är farligt bara för dig själv är beroendet. Att sitta och uggla vid datorn i 8-12 timmar om dagen kanske inte är sunt men om igen handlar det om självkontroll, hur väl man behandlar den information och upplevelse som kommer in i hjärnan. Det är inte bra att sitta så länge på en fast position varje dag för kroppen tar stryk och jag tror sinnena gör det med. Kroppen och hjärnan måste ha motion varenda dag för att orka. "Motion" kallar jag gå upp ur datorstolen, röra sig några varv runt i huset och så har man klarat sig galant (Kanske något träningspass med större omfattning 1-2 gånger i veckan).

Jag har inte orkar läsa igenom hela tråden (än), så om det är några upprepningar så får ni skrika på mig.

↗ till inlägget

Förutom att man kan bli fet om man inte rör på sig, höhö.

Hmm? Man blir inte bara fet bara för att man sitter still i en stol. Det har med vilken föda du intar med.

↗ till inlägget

Får hoppas att moralpaniken kring tv- och datorspel slutar på liknande sätt som med skräckfilmen på 80-talet, nämligen att den dör ut sakta men säkert. Om några år har tanterna hittat något annat att gnälla över.

Håller helt med dig, moralkärringar som inte kan anpassa sig till ungdomarnas intressen.

↗ till inlägget
Summa Summarum

Datorspelandet i sig är inte farligt.

This, spelaren har ansvaret :)

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in