💬
Logga in
Fuska.se

Matte C

13 svar · startad

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #1

Tjenare. Har matte C nationella tisdagen den 13onde. Är det någon som vet någon bra och användbar hemsida som man kan lära sig matte? Matteboken.se känner jag till, men finns det någon mer som är enkel och bra?

Jag kommer nog använda den hära tråden för fler frågor under veckans gång, men just nu skulle det passa bra med en bra hemsida där man kunde repetera allt. Självklart räknar jag om bokens tester och liknande, men det är alltid bra att se olika saker förklarade på olika sett :)

Uppskattas svar!

6 Dec 2011
Nivå 6 · Fuskare

Gamla nationella? Tror 2009 är officiellt.

Senast ändrad:

Nivå 10 · Veteranfuskare

http://www.matteguiden.se/

gå sedan in på fliken videolektioner til höger.

7 Dec 2011
Nivå 13 · Mästerfuskare

Var svårt att hitta gamla prov men hittade ett:

http://www.sjogy.nu/download/18.7cb8e9a012...99_SV_91405.pdf

12 Dec 2011
Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #5

Har en fråga.

Vad menas med ändringskvot? Jag har googlat det, men jag förstår det ändå inte. Skulle någon kunna förklara?

Uppskattar hjälp.

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

Är Matte C enklare än Matte B? Har hört olika åsikter om det och vill höra eran.

(Lånar tråden lite)

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Är Matte C enklare än Matte B? Har hört olika åsikter om det och vill höra eran.

(Lånar tråden lite)

Matte C handlar bara om en sak, och det är detta:

d/dx axb = abxb-1

Senast ändrad:

Nivå 11 · Veteranfuskare

Googlade & fick upp matriser/matrix?

Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #9

Nej, det är en myt :) Matte C är svårare än Matte B. I starten var det ett helvete, men nu är det inte så farligt. Matte B var iaf enklare.

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag har däremot uppfattat att E är enklare än D. Någon som har erfarenheter av detta?

Nivå 12 · Mästerfuskare

E bygger till stor del på D, så det är inte så mycket nytt man behöver lära sig. Men det fick räcka med ett svagt G i MaD för mig. :P

13 Dec 2011
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jag har däremot uppfattat att E är enklare än D. Någon som har erfarenheter av detta?

↗ till inlägget
E bygger till stor del på D, så det är inte så mycket nytt man behöver lära sig. Men det fick räcka med ett svagt G i MaD för mig. :P
Personligen tyckte jag att Matematik E var en liten bit svårare än Matematik D därför att E bygger på D på ett sådant sätt att man använder ny kunskap för att arbeta med det man lärt sig i Matematik B - D.

Matematik E går mest ut på att lära sig fler matematiska koncept, som komplexa tal, öva & lära sig mer om hur matematik fungerar. Man lägger inte fokus på att lösa ekvationer & formler utan på att förstå, härleda samband, förenkla och skriva om uttryck på andra former. Man lär sig också fler verktyg som är användbara för att lösa svårare ekvationer som inte har en entydig direkt lösning, t.ex. differentialekvationer och polynomekvationer.

Senast ändrad:

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Nej, det är en myt :) Matte C är svårare än Matte B. I starten var det ett helvete, men nu är det inte så farligt. Matte B var iaf enklare.

Det var svårt fram tills det att man fattade att hela kursen handlade om att derivera polynomfunktioner. Efter det var allt skrattretande.
Nivå 6 · Fuskare
Trådstartare #14

Provet var idag, och ska jag vara ärlig så kändes det som att det gick rätt bra. Tror nog att jag lyckades få ett VG :)

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in