↗ till inläggetDet där är mycket lättare sagt än gjort i dagens läge. Världsekonomin är ju fan körd i botten.Sen har du dessutom hela sommaren på dig att jobba och tjäna ihop lite extra cash.
Gymnasium Val
↗ till inläggetNog är det svårt allt.Det där är mycket lättare sagt än gjort i dagens läge. Världsekonomin är ju fan körd i botten.
Tror dock ärligt talat inte att sommarjobben påverkas så mycket av världsekonomin, åtminstone inte i småstäderna, kan vara annorlunda i stortstäderna.
Vill bara till lägga att min kusin lyckas plugga på universitet, utan att ta studielån, och hennes föräldrar betalar inget, så det är ingen omöjlighet. Dock så bor hon i Hässleholm när hon pluggar i Lund, så bostads kostnaderna blir lite lägre.
↗ till inläggetHur bor hon? Egen lägenhet? Kollektivt? Har hon extrajobb?Vill bara till lägga att min kusin lyckas plugga på universitet, utan att ta studielån, och hennes föräldrar betalar inget, så det är ingen omöjlighet. Dock så bor hon i Hässleholm när hon pluggar i Lund, så bostads kostnaderna blir lite lägre.
↗ till inläggetHon bor i egen lägenhet, och inget extra jobb.Hur bor hon? Egen lägenhet? Kollektivt? Har hon extrajobb?
Då får gärna fråga din kusin (eller berätta) hur hon:
1. Bor i en egen lägenhet
2. Inte tar studielån
3. Inte jobbar
4. Inte får något betalt av sina föräldrar
Skulle vara spännande att veta. Hade hon väldigt mycket sparade pengar?
↗ till inläggetMan kan ju ta studiebidrag fortfarande. Även om det inte är så jättemycket så känns det möjligt, men det kräver givetvis lite speciella förhållanden. T.ex. måste bostaden vara väldigt billig, sen köper man inga böcker utan laddar ner dem eller om man köper så köper man väldigt begagnade böcker. Sen om man bara göra storkok när det gäller mat och köper billiga saker så kan det nog vara möjligt. Men antagligen så har hon även ett rätt så saftigt kapital sen innan universitetsstudierna.Då får gärna fråga din kusin (eller berätta) hur hon:
1. Bor i en egen lägenhet
2. Inte tar studielån
3. Inte jobbar
4. Inte får något betalt av sina föräldrar
Skulle vara spännande att veta. Hade hon väldigt mycket sparade pengar?
↗ till inläggetMan kan ju ta studiebidrag fortfarande. Även om det inte är så jättemycket så känns det möjligt, men det kräver givetvis lite speciella förhållanden. T.ex. måste bostaden vara väldigt billig, sen köper man inga böcker utan laddar ner dem eller om man köper så köper man väldigt begagnade böcker. Sen om man bara göra storkok när det gäller mat och köper billiga saker så kan det nog vara möjligt. Men antagligen så har hon även ett rätt så saftigt kapital sen innan universitetsstudierna.
Ytterst tveksam till att bara leva på studiebidrag, då detta ligger en rätt bra bit under existensminimum dvs, vad en person i Sverige behöver för att kunna uppnå en skälig levnadsnivå (vilket i princip innebär någonstans och bo, mat och kläder). Hade det gått att klara sig på mindre än existensminimum så hade det inte legat där det är idag.
Nu är jag lite snurrig i huvudet, har försökt tänka ut det jag vill bli i framtiden, men jag får ingen bild i huvudet, vill gärna arbeta med något dator-relaterat, men är usel på matte -.-, någon som kan tipa/ge alternativ?
Min plan B är att gå på Industritekniska linjen.
↗ till inläggetNu är jag lite snurrig i huvudet, har försökt tänka ut det jag vill bli i framtiden, men jag får ingen bild i huvudet, vill gärna arbeta med något dator-relaterat, men är usel på matte -.-, någon som kan tipa/ge alternativ?
Min plan B är att gå på Industritekniska linjen.
hehe, jag tror du har missuppfattat tråden lite ;)
läs första inlägget
↗ till inläggethehe, jag tror du har missuppfattat tråden lite ;)
läs första inlägget
Inte direkt, jag pratar för mig :/
↗ till inläggetTror att hennes mamma betalade böckerna, + en dator till henne, och hon har en del pengar undan stoppade från sommarjobb, dock inget riktigt jobb. Nu är hon dock på "praktik" eller vad man kallar, på ett företag, 3 dagar i veckan eller något, inte säker på om hon får något därifrån.Ytterst tveksam till att bara leva på studiebidrag, då detta ligger en rätt bra bit under existensminimum dvs, vad en person i Sverige behöver för att kunna uppnå en skälig levnadsnivå (vilket i princip innebär någonstans och bo, mat och kläder). Hade det gått att klara sig på mindre än existensminimum så hade det inte legat där det är idag.
↗ till inläggetVill bara till lägga att min kusin lyckas plugga på universitet, utan att ta studielån, och hennes föräldrar betalar inget, så det är ingen omöjlighet. Dock så bor hon i Hässleholm när hon pluggar i Lund, så bostads kostnaderna blir lite lägre.
↗ till inläggetDet där går inte ihop.. "/Tror att hennes mamma betalade böckerna, + en dator till henne, och hon har en del pengar undan stoppade från sommarjobb, dock inget riktigt jobb. Nu är hon dock på "praktik" eller vad man kallar, på ett företag, 3 dagar i veckan eller något, inte säker på om hon får något därifrån.
↗ till inläggetMed det första menade jag hyra och sådant. Var lite otydligt.Det där går inte ihop.. "/