Hoppa till innehåll

Gymnasium Val


WishCookie
 Dela

Rekommendera inlägg

Varför bli elektriker om man kan bli civilingenjör i elektroteknik liksom? ;)

För att man tycker det är roligare att koppla ström i ett bostadshus än att sitta och beräkna elsystem för industriella komplex? En civilingenjörsutbildning är inte en avancerad "hantverksutbildning". Ingenjörer är mycket mer "besläktade" med forskare, analytiker och teoretiker.

 

btw så tror jag det inte är specielt bra betalt att jobba med fordon nu förtiden.

Jag vet att min "kompis" går fordon, och där går massa invandrare som är glada att dom kom in på ett gymnasium

Att utbilda sig inom fordon måste vara ungefär den sämsta livsinvesteringen efter att utbilda sig till ekonom. Redan idag är 90% av bilindustritillverkningen helt automatiserad. Kolla bara på SAAB och Volvo, de varslar folk för att det är ingen idé att ha kvar dem då så mycket är automatiserat. Det är en av de mest automatiserade industrierna i världen. Och även om du skulle får jobb på en mack eller mindre verkstad så kan du ge dig fan på att inom loppet av 10-15 år så kommer de vara i stort sätt automatiserade de med. Visst, det är ok med ett bilintresse och jag har inget emot att folk lär sig om bilar för att de vill mecka med sin Volvo som slukar bensin och är utdaterad sen 30 år tillbaka, men det finns fortfarande ingen framtidsmarknad för det.

 

Vad världen behöver och kommer efterfråga om något decennium är duktiga psykologer, socionomer, antropologer, etologer. Lite längre fram kommer det allra viktigaste vara tekniker, ingenjörer och forskare. Om man vill göra ett smart val ska man satsa på nått av dem, men viktigast för en själv är ju givetvis att man trivs på sitt gymnasium.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Att utbilda sig inom fordon måste vara ungefär den sämsta livsinvesteringen efter att utbilda sig till ekonom.

men vad jag har fattat det så är det bra att vara utbildad ekonom i vardags livet, samt att man får ett ganska ok jobb, med en lön som dom flesta svenskar tjärnar.

 

Min mamma är ekonom, och hon har hjälpt mig att priotitera vad jag ska lägga mina pengar på, samt att det är hon som ser till så att inte familjens ekonomi går åt pipan.

Samt att en tjej jag känner har sagt ungefär samma.

 

Vad jag vill komma är att ekonomisk linje kanske är en dålig linje att gå, men man kan spara pengar på det i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att spara 5 år av sitt liv kanske, annars har jag ingen aning.

Du kan ju jobba på ICA. Då sparar du ju in 5år. Då har du myket mer tid att spela freka datorspel XD

 

OnT: Välj samhälle om du inte gillar matte. Om du gillar matte, välj natur eller teknik. Jag går teknik, och det är ju en hel del plugg, men om du vill ha ett bra jobb och inte jobba på ICA som den vise 12 åringen ovan så välj linjer så att du har en bred valmöjlighet och kan plugga vidare senare. Jag kan ju inte säga att teknik är kul, men jag kommer nog knappast ångra det i framtiden.

 

Dessutom kan dina föräldrar inte välja vad du ska gå för linje. Jag har varit ett bra tag på fuska och det känns som att dina föräldrar har irriterat dig rätt mycket under åren. Det är ditt liv och du bestämmer över det. Låt inte dem göra dina val för framtiden. I många fall har föräldrarna rätt i vad dem säger, men de kan inte tvinga dig att göra något du inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att utbilda sig inom fordon måste vara ungefär den sämsta livsinvesteringen efter att utbilda sig till ekonom.

Definiera ekonom. Logistiker, marknadsförare, revisorer, nationalekonomer och managementkonsulter kan alla ses som ekonomer (och har i grunden samma utbildning). Eller du kanske menar människor med en kandidatexamen inom ett ekonomiämne?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan ju jobba på ICA. Då sparar du ju in 5år. Då har du myket mer tid att spela freka datorspel XD

 

OnT: Välj samhälle om du inte gillar matte. Om du gillar matte, välj natur eller teknik. Jag går teknik, och det är ju en hel del plugg, men om du vill ha ett bra jobb och inte jobba på ICA som den vise 12 åringen ovan så välj linjer så att du har en bred valmöjlighet och kan plugga vidare senare. Jag kan ju inte säga att teknik är kul, men jag kommer nog knappast ångra det i framtiden.

Lol, för det var ju precis min poäng..

 

Får väl förklara så även retards fattar:

 

Väljer man att läsa 5 år på högskola så kommer du läsa 5 år på högskola, d.v.s. 5 år av ditt liv kommer du spendera på högskola. Jag säger inte att det är dåligt eller bra, utan det är bara ett faktum.

 

Väljer man istället att jobba direkt efter gymnasiet så kommer du inte spendera 5 år på högskola.

 

Förstår du nu?

 

Kommer förövrigt inte jobba på ICA, även om det är ett helt okej jobb med okej lön och hyfsade arbetsförhållanden.

Kommer gå ut gymnasiet med Matte A-E, Fysik A & B, Kemi A, Engelska A & B, Tyska 3 och Naturkunskap B så jag kan i stort sett läsa allt utom läkare, kan finnas något mer..

 

Tänker dock inte plugga direkt efter gymnasiet så om 5 år när du har pluggat i 5 år och på så sätt fått studieskulder på, vad ska vi säga.. 100k? Så har jag jobbat i 5 år och tjänat cirka 1,2 miljoner, och fortfarande har möjlighet att utbilda mig om jag så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

text

Ja? Men man väljer inte en kass utbildning framför en utbildning där man sedan kan få ett bättre jobb, om du inte är intresserad av ett visst jobb. Ja, det var ett faktum, men du använde det som ett förslag till att inte gå en långvarig utbildning. Det finns ingen anledning med att vänta med att plugga. Sen så tycker jag att man självklart kan ta ett år uppehåll från pluggandet och fixa ett jobb för att f lite erfarenhet och pengar i fickan, men annars är det enligt mig helt bortkastad tid.

 

Om du väljer Matte E och Fysik B så förstår jag inte varför du vill skjuta upp din utbilding på grund av studielån? Du får ju tillbaka dem och mycket mer. Att jobba på ICA i 5 år är fullständigt slöseri med tid. Du kommer knappast bli miljonär på det. Du kommer kunna betala hus å mat, möbler och liknande, men du kommer inte stå där med 1.2miljoner efter 5 år kan jag säga dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänker dock inte plugga direkt efter gymnasiet så om 5 år när du har pluggat i 5 år och på så sätt fått studieskulder på, vad ska vi säga.. 100k? Så har jag jobbat i 5 år och tjänat cirka 1,2 miljoner, och fortfarande har möjlighet att utbilda mig om jag så vill.

var får du dom siffrorna ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänker dock inte plugga direkt efter gymnasiet så om 5 år när du har pluggat i 5 år och på så sätt fått studieskulder på, vad ska vi säga.. 100k? Så har jag jobbat i 5 år och tjänat cirka 1,2 miljoner, och fortfarande har möjlighet att utbilda mig om jag så vill.

Snälla uttala dig inte om saker som du inte har en blekaste aning om.

Låt säga om man lånar 8600 kr/mån, vilket senaste jag kollade var max beloppet man kunde låna månadsvis. 8600 kr/mån är en nödvändig summa om man ska plugga på annan ort än hemma.

8600 * 12 = 103 200

Så 103 200 kr i studielån bara på ett år, på fem år blir det hela 516 000 kr.

 

Sen finns det säkert dem som har mamma & pappa som kan betala för en, men alla har inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Snälla uttala dig inte om saker som du inte har en blekaste aning om.

Låt säga om man lånar 8600 kr/mån, vilket senaste jag kollade var max beloppet man kunde låna månadsvis. 8600 kr/mån är en nödvändig summa om man ska plugga på annan ort än hemma.

8600 * 12 = 103 200

Så 103 200 kr i studielån bara på ett år, på fem år blir det hela 516 000 kr.

 

Sen finns det säkert dem som har mamma & pappa som kan betala för en, men alla har inte det.

Studiebidrag = ca 2700kr/mån

Lån = upp till ca 8600 i månaden

 

Nånstans runt där tror jag att det ligger.

 

Min beräkning var inte på att du lånade max. Pluggar du i en storstad lär du behöver göra det eftersom bostad är mycket mycket dyrare, men om du pluggar på en mindre ort så kommer du undan lite billigare. Sen skiljer det sig såklart på levnadssättet ocskå. Väljer du att gå ut på krogen varje dag i veckan lär du behöva maximalt lån, medans om man stannar hemma varje kväll så klarar man sig ganska bra.

 

Pluggar du på en mindre ort med en liten bostad på låt säga 1500kr/mån så har du 1200kr kvar på bara studiebidraget. Om du är duktig på att leva riktigt snålt så är inte det en omöjlighet att klara sig på.

 

Men du har helt rätt i att min beräkning var något i underkant, vilket stödjer argumentet ännu mer.

 

@Nittionio:

 

Någon frågade varför man skulle vilja bli elektriker när man kunde bli civilingenjör inom elektronik. Jag gav ett förslag till en åsikt: Att inte lägga 5 år på högskola. Det var inte min åsikt, och jag vet ingen som stödjer den åsikten, utan det var bara ett förslag på en åsikt, som säkerligen någon eller flera personer delar i världen. Och självklart står man inte med 1,2 miljoner i fickan. Men pluggar du så kommer du stå med studieskulder i brevlådan tills du är 60.

Redigerat av Luxaxix
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

teeext

Ja, men varför ger du ett förslag som du inte anser vara ett bra förslag lol. Ge inte förslag som är dumma och som du inte ens står för själv.

 

Och angående studielånen. Lycka till med att leva med 20k kr om året. Och jag kan säga dig, för 8700 kr blir det inte många kvällar på krogen. Du ska betala hyra, mat, kläder och liknande. Du kommer inte ha mycket kvar till nöje. Det blir som någon sa iaf 500k kr på fem år såvida du inte bor hemma under tiden.

 

Och ja, folk har kvar skulderna till dem är 60 år för att dem sakta men säkert betalar av lånet. Inte många vill betala av hela lånet på en gång. Om man vill så kan man ju betala av skulderna på några år bara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker det beror helt och hållet på vilka förutsättningar man har. Om man har möjlighet att få ett bra jobb, om ens föräldrar har stort eget företag eller någonting, redan efter gymnasiet så kan man ju flytta hemifrån direkt om man vill och ta sig fram på den vägen, genom arbetslivserfarenhet, samt eventuellt utbilda sig senare. Om man inte tycker om att bo hemma och inte gillar att plugga är det här en jättebra idé.

 

Om man dock som jag tycker det är kul att plugga, skulle tycka det var helt ok att bo hemma några år till och inte har några kontakter genom vilka jag kan få någon bra heltidsanställning. Ja då känns det ju väldigt värt det att börja plugga direkt så att jag kan komma ut i arbetslivet tidigt och göra karriär inom yrket jag utbildat mig till.

 

För den största skillnaden mellan att utbilda sig och att inte göra det är ju ofta att man har större möjlighet att göra karriär och få högre lön senare om man har en utbildning. De som gått många av civilingenjörsutbildningarna och läkarutbildningen har en medianlön på 50'000 i månaden. Det har INTE de som står utan universitetsutbildning...

 

Om vi nu ska prata ekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...