💬
Logga in
Fuska.se

Var Sätta Ny Fläkt I Datorn?

11 svar · startad

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #1

Jag har lagt beslag på en fläkt. Mätte den till 12cm från ena sidan till den andra. Den passar i de största skruvhålen längst bak i mitt chassi så jag antar att den är bra att sätta där. Men det finns lufthål framtill också. Jag vet framför allt inte åt vilket håll den ska blåsa.

Bild i datorn: http://i.imgur.com/cxSXw.jpg

Skulle sätta den som utblås i bak för att få ut varmluft från CPUn.

Fläktar blåser förövrigt mot "ramen"

Gjorde en lite kass bild ifall du inte förstod:

post-98047-1329001861_thumb.jpg

OffTopic:

Hittade ett sånt där chassi i soprummet för ett tag sen, dock utan frontpanel och med HDD buren intryckt.

EDIT: Helst ska du ha som Banish säger, men ifall du bara har en så gör som jag skrivit :P

Senast ändrad:

Nivå 7 · Fuskare

Du ska ju ha fläkt som blåser in luft nere i fronten, och fläkt som blåser ut luft där uppe bak.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #4

Nere i fronten får det inte plats. Startknappen och hårddiskarna sitter där. I mitten på fronten finns det som sagt lufthål men jag har inte kollat om det går att sätta där. Men då jag bara har 1 fläkt så antar jag att jag sätter den där bak och blåser ut? Såsom jag trodde från början, ville vara säker.

12 Feb 2012
Nivå 3 · Lärling

EDIT; såg inte förra posten...

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling

du behöver inte oroa dig för att ha ett insug i datorn, luft hittar in i datorn iallafall, det viktigaste är att du har ett utblås så att den varma luften i datorn hittar ut. sen är det inte en dum idé att ha ett insug då det hjälper luften att komma in i datorn. men som sagt, utblås först och främst.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #7

Då åker den nog in där imorgon!

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #8

Nu har jag satt i den men den låter alldeles för mycket. Hela datorn känns i alla fall kallare men den har inte varit på så länge. Går den att sakta ner fläkten på något sätt? Den ansluts via en vanlig molex-kontakt. Antar att jag får köpa en fläktkontroller.

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Nu har jag satt i den men den låter alldeles för mycket. Hela datorn känns i alla fall kallare men den har inte varit på så länge. Går den att sakta ner fläkten på något sätt? Den ansluts via en vanlig molex-kontakt. Antar att jag får köpa en fläktkontroller.

Koppla in den på Moderkortet och testa styra den genom bios istället.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #10

Den har bara molex-sladd som såhär: http://img509.imageshack.us/img509/3236/fanconnector.jpg

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget

Den har bara molex-sladd som såhär: http://img509.imageshack.us/img509/3236/fanconnector.jpg

Då blir det svårt att koppla in den på moderkortet. :D Fläktkontroll eller motstånd får du använda isåfall.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #12

Mmm jag kom fram till det. Billigare att köpa en tystare fläkt istället. Men datorn har funkar bra i 3 år utan några chassifläktar och nu är den jättekall när man känner på den :D

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in