💬
Logga in
Fuska.se

Komma Åt Filer På Annan Windowsanvändare (admin)

14 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #1

Tjena!

Jag behöver komma åt filer från Windows-administratörens användarkonto. Min egna användare har inte administratörsrättigheter.

Tidigare kunde jag bara från min användare göra min egna användare till administratör och sedan radera adminkontot's lösenord. Det funkar inte nu då jag i princip inte kan göra något utan admin-lösenordet.

Jag behöver alltså antingen lösenordet till adminkontot eller bara komma åt filer från kontot. Hur ska jag göra?

Ber om ursäkt om jag beskrivit dåligt, är rätt inkompetent gällande detta. Tacksam för svar!

Nivå 0 · Nykomling
http://pogostick.net/~pnh/ntpasswd/ funkade perfekt för mig när min kompis glömt sitt adminlösen. Detta förutsatt att du vill ta bort adminlösen.
Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #3

Tack, ska kollas in! :)

Hade nämligen sparat alla mina skolarbeten på adminanvändaren på datorn, och nu kunde jag inte komma in dit längre.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Inte olagligt?

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #5
↗ till inlägget

Inte olagligt?

Skulle inte tro det.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling

Ja, det är klart... Bror på vem som äger admin kontot

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Inte olagligt?

Inte nödvändigtvis. Om man till exempel glömt sitt eget adminlösenord finns det inget olagligt i att hacka tillbaks det.
29 Mar 2012
Nivå 0 · Nykomling

Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det en

Privat dator får du göra precis vad du vill.

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #9

Jag har ännu inte lyckats. Jag kan inte få datorn att boota från något annat än HDD:n (behöver bota från skiva/usb) då jag inte har lösenordet till BIOS. Hur kan jag ta mig förbi detta?

↗ till inlägget

Är det en skoldator så måste du ha tillstånd av någon som har det ansvaret i skolan är det en

Okej, då är det en privat dator. ;)
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Nej. I de allra flesta slutanvändarlicenser av Windows är det strikt inte tillåtet att mixtra med Windows mjukvara på annat sätt än genom de användargränssnitt som tillhandahållits av Microsoft.

↗ till inlägget
Jag har ännu inte lyckats. Jag kan inte få datorn att boota från något annat än HDD:n (behöver bota från skiva/usb) då jag inte har lösenordet till BIOS. Hur kan jag ta mig förbi detta?

Okej, då är det en privat dator. ;)

Ändra boot-inställningarna i BIOS.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #11

Som sagt så har jag inte lösenordet till BIOS, så jag kan inte komma in och välja att den ska boota via skivan. ;)

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Som sagt så har jag inte lösenordet till BIOS, så jag kan inte komma in och välja att den ska boota via skivan. ;)

Då får du ta och öppna upp datorn och nollställa CMOS-minnet. Här finns en enkel och detaljerad genomgång.

Observera att om inte detta fungerar är ditt enda hopp att antingen lämna in datorn på en verkstad där man kan programmera om BIOS-firmware:t eller så får du köpa en ny dator. Du kan alltså inte t.ex. ladda in ett annat operativsystem för att få råtillgång till alla filer, p.g.a. dina BIOS-begränsningar.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #13
↗ till inlägget

Då får du ta och öppna upp datorn och nollställa CMOS-minnet. Här finns en enkel och detaljerad genomgång.

Ajdå, det kan jag tyvärr inte göra på den datorn. Det finns inget annat sätt?
Nivå 0 · Nykomling

Låter som om du ska hacka en skoldator ;)

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #15
↗ till inlägget

Låter som om du ska hacka en skoldator ;)

Absolut inte. :D

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in