↗ till inlägget1. Det heter "svensklektionerna". Jag har precis lärt dig något hemifrån som dina lärare tydligen har misslyckats med. Känns inte som om du missar så mycket trots allt. Dessutom går ju Derf nu inte på skola med bra lärare.
2. Betyget ja, men inte lektionerna i sig.
3. De nya reglerna för skolk är under all kritik. Det är den tveklöst sämsta förändringen i den nya gymnasieskolan. Jag hade haft betydligt sämre betyg om jag hade gått gymnasiet nu. Vidare, bara för att en skola kanske är mer montessorisk behöver det inte betyda att den är mer slapp. Du verkar vara någon slags förespråkare för löpande-band-tekniken när det kommer till utbildning men tyvärr har du vetenskapen emot dig då mycket forskning pekar på att det inte alls är den bästa metoden för att människor ska lära sig att vara analytiska, vetgiriga och intelligenta.
Och du, det stavas "bedöma", med ett 'm'.
1. Jag är inte bra på svenska, men jag har blivit bättre då jag har haft svenska. Utan den skulle jag vara ännu värre än vad jag är.
2. Lektionerna blir viktiga om du vill ha bra betyg, det finns få undantagsfall men i de flesta ämnena tycker jag det verkar som att skolk betyder sämre betyg.
3. Det finns forskning till allt. Om du hittar något som säger det ena, kan man nog räkna med en annan forskning som säger det andra. Då jag själv går på alla lektioner har jag inga problem med det nya skolksystemet. Det kanske finns folk som arbetar bättre hemma än i skolan. Men denna ändring blev antagligen till för de som skolkar och inte arbetar något hemma.
Varför kan man inte bara skita i skolan helt och hållet om man nu lika gärna kan lära sig allt hemma? Varför stänger vi inte ner alla skolor? Om lärarna är dåliga, då tror jag att chansen för eleverna att få gå hemma är ännu mindre. Varför kan man inte gå på alla lektioner och sedan arbeta hemma om man så vill?