💬
Logga in
Fuska.se

Patriotism

70 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #1

Hur man kan vara stolt över sitt land, när man inte ens valt att bli född där, när man inte ens var med när Sverige "grundades"?

Nivå 0 · Nykomling

För att Sverige är det landet som ställer upp med Skola,sjukvård,polis,räddningstjänst,militär när du behöver det.

Nivå 0 · Nykomling

Nationalism och patriotism är fortfarande irrationellt och korkat.

Nivå 0 · Nykomling
Trådstartare #4
↗ till inlägget

Jag håller med.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Visserligen håller jag med, men jag finner det lika korkat att bli stämlad som en rasist eller nazist för att man erkänner att man är något patriotisk när det gäller Sverige.
Nivå 0 · Nykomling

Visst kan man vara glad för att man bor i ett så pass bra land som Sverige, men jag tycker "stolt svensk"-mentaliteten är vrickad. Dina föräldrar knullade här, big deal. Man ska vara stolt över vad man åstadkommit, att känna stolthet över nåt man inte haft ett skit med att göra är bara dumt. Inte för att de som kommer med rasistanklagelser inte är minst lika blåsta.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Dina föräldrar knullade här, big deal.

Jag är inte ens säker på den punkten... :D

Men ja, du har rätt. Visst är Sverige ett ok land, men det suger ändå getpung. Det vill ju bara bli som storebrodern USA.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Jag är inte ens säker på den punkten... :D

Men ja, du har rätt. Visst är Sverige ett ok land, men det suger ändå getpung. Det vill ju bara bli som storebrodern USA.

Förklara gärna hur Sverige strävar efter att vara som USA. Jag kan komma på saker som är likt, men kan verkligen inte se hur vi försöker efterlikna USA.

Vi ska tacka vår historia för att vi idag lever i demokrati och i frihet. Det är sällsyntare än man tror. Man får tycka att Sverige suger, men vart skulle vara bättre?

"Freedom is so important that we take it for granted. And it shouldn't be taken for granted." - Richard Winters

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

När det går överstyr ja,men jag ser absolut inget korkat i att vara stolt över sitt land när det givit en så många förmåner.

Patriotism behövs för att hålla samman landet(svenska politiker inser dock som mycket annat inte detta)

Att man inte är stolt över regering och riksdagen som slaktar försvaret,utplånar havet och får svenska storstäder att se ut som Downtown Bagdad är försåtligt.

Men hur kan du inte känna stolthet för saker som: SAAB,Volvo,Scania,Bofors,Hägglunds,Aimpoint,SKF,Ericsson,Västkusten,Kebenekaisemassivet,Stena koncernen och Trafaladalen?

Titta på min avatar.Hur kan du inte känna stolthet för vår vackra fana i kombination med det absolut vassaste inom svensk ingenjörskonst?

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

När det går överstyr ja,men jag ser absolut inget korkat i att vara stolt över sitt land när det givit en så många förmåner.

Patriotism behövs för att hålla samman landet(svenska politiker inser dock som mycket annat inte detta)

Att man inte är stolt över regering och riksdagen som slaktar försvaret,utplånar havet och får svenska storstäder att se ut som Downtown Bagdad är försåtligt.

Men hur kan du inte känna stolthet för saker som: SAAB,Volvo,Scania,Bofors,Hägglunds,Aimpoint,SKF,Ericsson,Västkusten,Kebenekaisemassivet,Stena koncernen och Trafaladalen?

Titta på min avatar.Hur kan du inte känna stolthet för vår vackra fana i kombination med det absolut vassaste inom svensk ingenjörskonst?

Det är skillnad på stolthet och tacksamhet. Jag är glad för möjligheterna jag har i och med att jag är född här. Men stolt? Nej. Och jag håller absolut inte med om att patriotism skulle vara nödvändigt, varför skulle det?

Jag förstår inte heller varför du skulle vara stolt över en massa skit du personligen inte haft någonting med att göra. Jag känner ingen stolthet för vår flagga eftersom det är en jävla tygbit som inte säger någonting om vem jag är, och jag har heller inte haft någon delaktighet i utvecklandet av vad det nu är för plan som figurerar i din avatar. Mozart hade blå ögon precis som jag, är det rationellt att jag också känner mig stolt över vad han åstadkommit?

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Fast i stort sätt allt man gillar, gillar man ju av irrationella anledningar. Det finns inget rationellt i att gilla ett visst band, viss mat, ett visst lag eller ett visst land.

Ser man det så är ju allt som vi subjektivt gillar, korkat.

Senast ändrad:

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Fast i stort sätt allt man gillar, gillar man ju av irrationella anledningar. Det finns inget rationellt i att gilla ett visst band, viss mat, ett visst lag eller ett visst land.

Ser man det så är ju allt som vi subjektivt gillar, korkat.

Jag håller med om att gillande är subjektivt, men stolthet borde ha någon slags rationell grund.

Jag förstår inte och kommer aldrig förstå vad man har att vara stolt över som svensk, amerikan eller kines.

Nivå 0 · Nykomling

Stolthet är en känsla, känslor är inte rationella.

Nivå 0 · Nykomling

Jag tycker fortfarande det är korkat att vara stolt över nånting man inte har uppnått själv.

Nivå 0 · Nykomling

Möjligt, men det är en åsikt :P Känslor, stolthet inkluderat är fortfarande inte rationellt.

7 Jun 2012
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Jag tycker fortfarande det är korkat att vara stolt över nånting man inte har uppnått själv.

Samtidigt kan jag tycka att det till och med är korkat att vara stolt över något man uppnått själv.

"If I have seen further it is by standing on ye sholders of Giants." - Isaac Newton

Om man tittar djupare i hur information sprids, kombineras och hittas över generationer så inser man (iaf jag) att inget man "själv" har kommit på är tackvare än själv. Isaac har mer rätt med sitt uttalande än vad mänga människor kan föreställa sig.

↗ till inlägget
Möjligt, men det är en åsikt :P Känslor, stolthet inkluderat är fortfarande inte rationellt.
rationallitet är i sig subjektivt. Jag skulle säga att känslor i alla högsta grad är rationella, om än så undermedvetet. Det är inte så konstigt att man mår bra bland vänner som värdesätter ens behov t.ex. Känslor uppstår inte spontant och oberoende av omgivningen och den feedback som man får från den.
Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Det är skillnad på stolthet och tacksamhet. Jag är glad för möjligheterna jag har i och med att jag är född här. Men stolt? Nej. Och jag håller absolut inte med om att patriotism skulle vara nödvändigt, varför skulle det?

Patriotism behövs för att hålla samman landet och skapa trygghet och gemenskap.

Tänk dig när ryssen rullar in över finska gränsen och landsätter trupp med fallskärm över resten av landet och vi svenskar står sida vid sida med fanan i topp och skriker hit men inte längre era röda svin!

Jag förstår inte heller varför du skulle vara stolt över en massa skit du personligen inte haft någonting med att göra. Jag känner ingen stolthet för vår flagga eftersom det är en jävla tygbit som inte säger någonting om vem jag är, och jag har heller inte haft någon delaktighet i utvecklandet av vad det nu är för plan som figurerar i din avatar. Mozart hade blå ögon precis som jag, är det rationellt att jag också känner mig stolt över vad han åstadkommit?

Stolt över att jag är född,lever och betalar skatt i ett litet skit land uppe norr som är fullt av industrier som är världsledande inom sitt område.

Vem skulle tro att lilla Sverige skulle bygga Stridsflygplan,bilar,kullager,Ubåtar och dieselmotorer som på många sätt ligger i teknikens framkant.

Om din bror bygger en evighetsmaskin skulle du inte vara stolt över honom och stolt säga "det är min bror det" bara för att du inte var delaktig i utvecklandet?

Flaggan symboliserar frihet,rättvisa och demokrati.(även om riksdagspartierna gör allt för att förstöra det som våra förfäder skapat)

Planen är av typen JAS 39 Gripen och tillverkas av SAAB i Linköping,du kanske inte har det,men dina föräldrar har varit med och finansierat det och det är du och jag som betalar vidareutvecklingen.

Återigen vem hade trott att lilla Svedala kunde bygga plan som matchar Amerikanska,Ryska och Europeiska kärror?

Ögon och hårfärg kan man laborera med som man vill men nationaliteten som sitter djupt inom dig går inte att ändra,det är det som kallas själen.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Patriotism behövs för att hålla samman landet och skapa trygghet och gemenskap.

Tänk dig när ryssen rullar in över finska gränsen och landsätter trupp med fallskärm över resten av landet och vi svenskar står sida vid sida med fanan i topp och skriker hit men inte längre era röda svin!

Varför räcker det inte med att landet styrs på ett sätt som gör att de flesta mår bra? Hur är patriotism nödvändigt?

Det behövs ingenting mer än självbevarelsedrift för att motivera motaktion när invasion sker.

Du verkar bara ha en romantisk syn på krig.

Stolt över att jag är född,lever och betalar skatt i ett litet skit land uppe norr som är fullt av industrier som är världsledande inom sitt område.

Vem skulle tro att lilla Sverige skulle bygga Stridsflygplan,bilar,kullager,Ubåtar och dieselmotorer som på många sätt ligger i teknikens framkant.

Om din bror bygger en evighetsmaskin skulle du inte vara stolt över honom och stolt säga "det är min bror det" bara för att du inte var delaktig i utvecklandet?

Jag skulle vara stolt över min bror, men jag skulle inte göra det till en del av min identitet.

Flaggan symboliserar frihet,rättvisa och demokrati.(även om riksdagspartierna gör allt för att förstöra det som våra förfäder skapat)

Inte för mig. Det är vad du lägger för betydelse i flaggan.

Ögon och hårfärg kan man laborera med som man vill men nationaliteten som sitter djupt inom dig går inte att ändra,det är det som kallas själen.
Nej.

Nivå 0 · Nykomling
↗ till inlägget

Nationalitet är ju ändå något vi hittat på, alltså kan det väl inte vara något som finns inuti oss?
Nivå 0 · Nykomling

Sådär ja, håll er borta från min tanketråd.

Fittor.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in