Hoppa till innehåll

Patriotism


Suicidans
 Dela

Rekommendera inlägg

Klart det är ett problem om vi pratar ett regelrätt krig, även om det känns osannolikt med tanke på hur skyddat Sverige är av sina allierade. Men jag ser inte världen nödvändigtvis i nationer så som du gör. Jag ser världen mer delad av företag, och då det finns en drös med företag som har betydligt större omsättning än många västerländska länder är inte det synsättet att förneka.

 

Självklart är det inte aktuellt i nuläget men man vet aldrig vad framtiden bär i sitt sköte och att rusta tar tid och då är vi tillbaka 1939 "vår beredskap är god"

Vilket företag har större omsättning än en ett medelstort land?

 

Ja men snälla någon att hitta på ursäkter är väl inga problem oavsett vilka länder man nu väljer. Det är en annan sak hurvida det är trovärdigt eller inte.

Relationerna mellan Sverige och USA är mycket goda.

 

Det är inte "på hittade ursäkter" det är högst aktuella utrikespolitisk fakta.

Alla som har någorlunda kolla på historia,utrikespolitik och krigföring vet vilka problem jag pekar på.

Nej USA och Sveriges relationer är inte så goda att USA skulle hjälpa Sverige militärt i en konflikt med Ryssland,ett fördömande i säkerhetsrådet är vad man hade kunnat väntat sig.

 

Det hade räckt med ett sabotage mot gasledningen för att Ryssland skulle kunna annektera Gotland med ursäkten att man "skyddar sina intressen och civila mot pirater och terrorister"

USA skulle inte kunna göra ett skit.

.

"Genast efter 11 september-attackerna, uttryckte Sveriges regering sina sympatier med USA och stödde den USA-ledda invasionen av Afghanistan."[1]

 

"I sin regeringsförklaring presenterad till Sveriges riksdag den 6 oktober 2006, förklarade Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt, ledare för en höger-centerregering, att hans nya regering skulle arbeta för att "stärka den transatlantiska länken". Fredrik Reinfeldts parti, Moderata samlingspartiet, är mer proamerikanskt än socialdemokraterna, och stödde den USA-ledda invasionen av Irak 2003, samt svenskt medlemskap i NATO."[1]

 

"Sverige och USA har starka ekonomiska band. USA är för närvarande Sveriges tredje största handelspartner, och amerikanska företag är de mest representerade bland utländska företag i Sverige."[1]

 

"Fastän Sverige sedan länge fört en neutralitetspolitik i internationella frågor, deltar Sverige numera i NATO-relaterade Partnerskap för fred och EAPR. Sverige deltar med omkring 500 soldater i International Security Assistance Force (ISAF), under NATO:s commando, i Afghanistan. Under kriget i Libyen fanns det Svenska Flygvapnet på plats och arbetade i nära samarbete med NATO och USA. Alla svenska stridsflygplan är numera anpassade efter NATO:s krav och system. Två av fyra partier i den svenska alliansregeringen stödjer svenskt NATO-medlemskap."[1]

 

Under det kalla krigets dagar förberedde Sveriges regering i hemlighet för militärt stöd från USA vid händelse av sovjetiskt anfall.[1]

 

Vidare kan nämnas att USA är beredda att gå till sådana längder för att försvara sig själva och EU (däribland Sverige) som att sätta upp en antibalistiskt sköld runt Europa i Polen, Tjeckien och Rumänien riktad mot Ryssland/Iran/Kina.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/National_miss..._Central_Europe

Att Sverige stödjer USA i Afghanistan beror på att USA bokstavligt gick ut och sa antigen är ni med oss eller emot oss och Sverige ville ju inte att USA skulle leta efter terrorister i rosengård.

 

Att man stödde invasionen i Irak ger ingen fördel eftersom vi inte har trupp där och den svenska insatsen i Libyen och Afghanistan beror på att det är beslutat av FN.

 

Men det är ju bra då kan vi räkna med att USA skickar 5 Bradleys,Frankrike skickar 4 Mirage plan med spaningskapslar och Storbritannien visar sitt stöd i FN Inget att oroa sig för.

 

Att Gripen är NATO standardiserad är ju en fördel om man skall operera med andra europeiska länder och kunna sälja den 90% av Europa är NATO medlemmar.

 

En eventuellt hjälp under kalla kriget berodde på att NATO hade blivit inblandade ändå,en begränsad konflikt mellan Sverige och Sovjet hade man inte brytt sig om att blanda sig i allt för djupt.

Samma sak idag,Fred och stabilitet med Ryssland väger över handel med Sverige.

 

Missilskölden är ännu ett argument för att rusta Gotland.

Perfekt för Ryssland att ta för att flytta sina positioner bakom missilskärmen.

Inget försvar på ön,Sverige är svagt och en kall vinter medan Putin har handen på gaskranen gör att EU håller käften.

 

Sedan är missilsköldens effektivitet kraftigt överdriven,det är endast en ursäkt för att Ryssland ska kunna skramla lite med sina vapenmusklerna och skärma grannländerna.

Det spelar ingen roll vad RT hasplar ut sig,den kan bara skydda mot enstaka missiler från mellanöstern.

De ryska landbaserade kärnvapenmissilerna är tillräcklig många för "mätta" hela system i första attacken.

Ryska missilerna siktade mot USA går i en helt annan bana och påverkas inte ändå.

 

Lägg där till andraslagsförmågan i ubåtarna.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@ Mortad4life:

 

Jag orkar inte gräva ner mig i små detaljer som helt frångår huvudfrågan i sig, så därför citerar jag inget utan försöker att gå "tillbaka" några steg.

 

Patriotism är en konstig ideologi eftersom det till en början rotar sig i atrificiella gränser, landsgränser. Den bygger också upp mentala föreställningar om att det finns gott och ont, eller åtminstone gott och mindre gott. "Detta landet är bättre än detta", utan att ta hänsyn till hur det landområdet har formats av kultur och idéer. Man frånsäger sig som patriotism förståelsen hur människor, och i en utsräckning samhället är en produkt av den eller de kulturer som är närvarande. Att säga att något i ett land eller att ett land i sig är dåligt (alternativt sämre) implicerar att det skulle kunnas göras bättre, utan att ta hänsyn till de faktorer och möjligheter som har varit närvarande för skapa just den nutid det samhället befinner sig i.

 

Vidare är ett konstigt begrepp som jag sa tidigare eftersom det är ett väldigt luddigt begrepp vad som är "svenskt". Är ett nationellt påverkande beslut som är taget av en politiker i sverige med valfri t.ex. Afrikans bakgrund och som själv lever i en Afrikansk kulturbubbla i Sverige ett svenska beslut? (retorisk fråga)

 

Vad är "Svensk ingenjörskonst?", Fysiken och matematiken och kemin bakom härör allihopa från Frankrike, Storbrittanien, Grekland etc. Så var är svenskt egentligen? (Också retorisk fråga)

 

Vidare är det en korkad generalisering att säga att man är patriot. Visst, jag är i vissa tillfällen imponerad av den forskning och det ingenjörsarbete som uträttas i Sverige. Jag är tacksam för att vi i nästan 100 år har haft duktiga diplomater och ekonomer som har skapat och bibehållit en vällfärd som är relativt hög andra länder. Men det finns många andra punkter där jag inte tycker Sverige är så imponerande, t.ex. senaste årens involvering i krig och hur invandringspolitiken sköts. Men jag går inte omkring och säger att jag är patriot för att jag tycker dem och dem sakerna är bra. Det är som religiösa som säger att de är kristna fast de inte tror på att jesus gick på vattnet och tror på evolution t.ex. Antingen håller man en ultraradikal ståndpunkt som man försvarar med titlar och svett, eller så är man rationell och erkänner för sig själv att vissa saker uppskattar man, andra inte, och man ändrar sig med tiden.

 

Det är också skadligt eller åtminstone dumdistrigt för självkänslan och självbilden att gåomkring och vara stolt för saker man inte har någon som helst inblandning i. Det är en väldigt konstig dubbelmoral som jag är övertygad att besitter när du åt ena sidan är stolt över vad ingenjörer har gjort redan innan du var född men du känner ingen skuld när personer som t.ex. Peter Mangs skjuter ihjäl oskyldiga medborgare. Du bygger upp en bild av dig själv som är bättre för att andra med samma medborgarskap som du själv, som lever inom samma landmässigt artificiella gränser har uppnått saker, fast du själv inte har gjort något själv. Har du någon gömd besvikelse över dina egna tillkortakommanden i livet som du inte klarar av att hantera eller?

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Orkar inte heller citera för det är så jävla segt men detta är ett svar till Dave i inlägg #35.

 

I Sverige finns det en drös med myndigheter och organisationer vars enda uppgift är att hjälpa folk som hamnat snett,det kanske inte alltid fungerar till 100% men det finns ändå en chans till hjälp,något som väldigt många länder saknar.

Även om du är hemlös och alkis så finns det "gratis"(betald av andra) hjälp att få.

 

Självklart finns det massor med faktorer som spelar in i hur en individ anpassar sig till samhället i övrigt. Men att skylla på "Systemet" och de "rika kapitalisterna" bara för att man sket i skolan och fick ett kast jobb är totalt verklighets frånvarande.

 

I svenska skolan så får alla i stort sätt samma förutsättningar,vissa tar till vara på dom och andra inte.

 

Sen är det fruktansvärt att det finns så många barn som har det svårt,men som jag skrev i ett tidigare inlägg dagens politik är kass.

Det är så det går när man har massarbetslöshet och massinvandring samtidigt.

 

 

Höjda straff skulle visst fungera får man 60 år för mord och 30 för grov våldtäkt så tänker folk en gång extra,gör dom inte det så är dom ändå mer eller mindre neutraliserade från övriga befolkningen och kan inte ställa till mer oreda.

 

Rehabilitering visst,ibland fungerar det,men tror du ärligt att det skulle gå och "bota" Breivik? Skulle man våga släppa ut honom när han anses "frisk"?

Viljan att mörda går inte att "bota" pga att gärningsmannen ofta inte är sjuk utan fullt medveten om vad han/hon gör.

 

Är någon mot allt förmodan psykiskt sjuk så är det bättre för alla om den personen låses in på livstid.

 

Ursäkta om det svävar iväg allt för långt men ofta så lyfter du fram att det är kapitalismen och det monetära systemet som ligger bakom allt ont när det snarare är det som får västvärlden att blomstra,givetvis får det inte gå för långt så allt börjar räknas i pengar och det finns en hel del nackdelar med systemet men det finns inga andra realistiska alternativ.

 

Men jag håller med i att det svenska politiska systemet suger och att vi kan utnyttja resurser(framför allt natur) mycket bättre.

Men vad är dåligt med demokrati? Kan du ge exempel på ett annat system?

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till att börja med förstår jag inte varför du envisas med att besvara inlägg #35, det har du ju redan gjort en gång. Du får gärna bemöta min kritik i inlägg #38 istället.

 

Orkar inte heller citera för det är så jävla segt men detta är ett svar till Dave i inlägg #35.

 

I Sverige finns det en drös med myndigheter och organisationer vars enda uppgift är att hjälpa folk som hamnat snett,det kanske inte alltid fungerar till 100% men det finns ändå en chans till hjälp,något som väldigt många länder saknar.

Även om du är hemlös och alkis så finns det "gratis"(betald av andra) hjälp att få.

 

Självklart finns det massor med faktorer som spelar in i hur en individ anpassar sig till samhället i övrigt. Men att skylla på "Systemet" och de "rika kapitalisterna" bara för att man sket i skolan och fick ett kast jobb är totalt verklighets frånvarande.

 

I svenska skolan så får alla i stort sätt samma förutsättningar,vissa tar till vara på dom och andra inte.

Jag ser att du resonerar efter en förståelig men ineffektiv logik. Jag vill understryka att jag ingenstans lägger skuld på någon eller något. Jag ser en påverkan och jag ser dess konsekvens. Jag har aldrig sagt (eller åtminstone menat, kan ha hänt att jag uttryckt mig dåligt) att det är t.ex. kapitalism eller det monetära systemets fel att saker händer, däremot kan det vara en av orsakerna. Sverige är relativt andra länder ett av de bästa länderna i världen inom många områden, men det gör det nödvändigtvis särskilt "bra", och det är därför jag inte benämner mig som patriot. Som jag finns det finns det bara två faktorer som påverkar en människas val: Gener och miljö. Då jag vet hur och inom vilka ramar gener fungerar kan jag se att de i de flesta fall är miljö som är den största faktorn när det kommer till att forma mänskligt beteende.

 

Dagens monetära system är den miljö som vi alla lever i, och eftersom vi över allt lever i ett någorlunda globaliserat och civiliserat samhälle kommer det monetära systemet att vara på ett eller annat sätt orsaken till de allra flesta beteenden hos människor. Systemet är inte bara regeringen och vilka hjälpprogram den har för olika utsatta. Själva samhällssystemet är så mycket större än det politiska systemet som bara är en liten del inom det monetära systemet. T.ex. skiter inte någon i utbildning helt slumpmässigt då vi ser vissa likheter mellan personer som uppför sig dåligt i samhället och t.ex. struntar i skolan. Det finns en orsak till att vissa skiter i skolan, är kriminella etc. Det är inte "deras fel" eller "de bara är sådana", de är formade så.

 

Viljan att mörda går inte att "bota" pga att gärningsmannen ofta inte är sjuk utan fullt medveten om vad han/hon gör.

 

Är någon mot allt förmodan psykiskt sjuk så är det bättre för alla om den personen låses in på livstid.

Ja men i dagens samhälle anses man som frisk om man t.ex. ställer till med den största industriella olyckan någonsin som Dow Chemicals gjorde och sen inte vill ersätta dem som har fått med för livet. Det är en sak att vara medveten om sina handlingar, en annan sak att vara anpassad till att kunna samexistera med andra människor i harmoni. Det finns andra saker man kan förbättra hos människor än virusinfektioner och psykiska sjukdommar.

 

Obotligt sjuka som är en fara för andra ska givetvis låsas in eller hållas under sträng uppsyn. Men sådana fall är ytterst sällsynta. Kan också tillägga att mord är den brottsliga aktiviteten med lägst återfallsrisk.

 

Ursäkta om det svävar iväg allt för långt men ofta så lyfter du fram att det är kapitalismen och det monetära systemet som ligger bakom allt ont när det snarare är det som får västvärlden att blomstra,givetvis får det inte gå för långt så allt börjar räknas i pengar och det finns en hel del nackdelar med systemet men det finns inga andra realistiska alternativ.

 

Men jag håller med i att det svenska politiska systemet suger och att vi kan utnyttja resurser(framför allt natur) mycket bättre.

Men vad är dåligt med demokrati? Kan du ge exempel på ett annat system?

Jag förnekar inte att kapitalism har varit ett bra system och höjt människors levnadsstandard enormt under 1800-1929. Och visst det är ok att prisa kapitalism/kommunism och det monetära systemet så länge det levererar, men gör det fortfarande det? Vi har en hög levnadstandard här i väst pga av att vi strategiskt har tagit resurser från tredje världen. Man kan inte säga att ett system är välfungerande eftersom 20% av populationen klarar sig fint när det bygger på att 80% lever i total jävla misär.

 

Vidare kan man ju kolla på den otäcka skuldutvecklingen i världen, som helt och hållet beror på FRB (Fractional Reserve Banking). "Vi i väst" håller på att bli "vi i Norden", nu när Spanien, Grekland, Portugal, Irland, Lettland, Litauen, Island är körda i botten och Italien, Tyskland, Storbrittanien, USA ligger väldigt nära ruinens brant. Att det skulle gå så långt som att allt räknas i pengar är en milstolpe vi har passerat för länge länge sen. Bhopalkatastrofen som jag nämnde tidigare är bara ett exempel. Hur Exxon såg till att förstöra New Orleans våtmarker så att orkanen Katrina orsakade ännu mer skada än annars är ett annat exempel jag kommer på så här på rak arm.

 

Bristerna med demokrati och just den demokrati som förs i väst är många, men i grund och botten brukar jag kritisera det faktum att alla ska vara med och bestämma om allt. Det är lite som om alla skulle vinna på lotteriet, visst de vinner, men de får bara 2.5:- var. Vad jag menar är att det är helt galet att helt okvalificerade människor har tillåtelse att bestämma om saker de inte kan någonting om eller kanske inte ens känner till. Ett politiskt system, men ändock monetärt, som hade varit betydligt bättre än dagens är en teknokrati. I ett sådant system är det de mest kunniga inom varje område som utgör "regeringen" och man använder energikrediter baserat på faktiska resurser och energi tillgängligt.

 

Men även detta system har sina brister i och med sin elitism och monetärism. Jag förespråkar vad som kallas en resursbaserad ekonomi och eftersom det är ett helt jävla samhällssystem så kan jag omöjligt förklara det för dig i ett inlägg då det tog mig 2 år att förstå det och det krävde att jag utnyttjade tidigare kunskaper från mitt naturvetenskapsintresse. Enkelt förklarat kan jag säga att systemet grundar sig i att låta den vetenskapliga metoden (inte vetenskapsmän eller någon institution) styra vad som bör göras. Socialt är det samhället är konstruerat så att det uppmuntrar till de beteendemönster man vill se mer av (t.ex. samarbetsvilja och förståelse för varandra) medan det inte ger någon uppmuntran till beteendemönster man inte vill se (konkurrens och våld). Jag kan svara på frågor kring detta om så önskas.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...