Hoppa till innehåll

Patriotism


Suicidans
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag tycker fortfarande det är korkat att vara stolt över nånting man inte har uppnått själv.

Samtidigt kan jag tycka att det till och med är korkat att vara stolt över något man uppnått själv.

 

"If I have seen further it is by standing on ye sholders of Giants." - Isaac Newton

 

Om man tittar djupare i hur information sprids, kombineras och hittas över generationer så inser man (iaf jag) att inget man "själv" har kommit på är tackvare än själv. Isaac har mer rätt med sitt uttalande än vad mänga människor kan föreställa sig.

 

Möjligt, men det är en åsikt :P Känslor, stolthet inkluderat är fortfarande inte rationellt.
rationallitet är i sig subjektivt. Jag skulle säga att känslor i alla högsta grad är rationella, om än så undermedvetet. Det är inte så konstigt att man mår bra bland vänner som värdesätter ens behov t.ex. Känslor uppstår inte spontant och oberoende av omgivningen och den feedback som man får från den.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är skillnad på stolthet och tacksamhet. Jag är glad för möjligheterna jag har i och med att jag är född här. Men stolt? Nej. Och jag håller absolut inte med om att patriotism skulle vara nödvändigt, varför skulle det?

 

Patriotism behövs för att hålla samman landet och skapa trygghet och gemenskap.

 

Tänk dig när ryssen rullar in över finska gränsen och landsätter trupp med fallskärm över resten av landet och vi svenskar står sida vid sida med fanan i topp och skriker hit men inte längre era röda svin!

 

Jag förstår inte heller varför du skulle vara stolt över en massa skit du personligen inte haft någonting med att göra. Jag känner ingen stolthet för vår flagga eftersom det är en jävla tygbit som inte säger någonting om vem jag är, och jag har heller inte haft någon delaktighet i utvecklandet av vad det nu är för plan som figurerar i din avatar. Mozart hade blå ögon precis som jag, är det rationellt att jag också känner mig stolt över vad han åstadkommit?

Stolt över att jag är född,lever och betalar skatt i ett litet skit land uppe norr som är fullt av industrier som är världsledande inom sitt område.

Vem skulle tro att lilla Sverige skulle bygga Stridsflygplan,bilar,kullager,Ubåtar och dieselmotorer som på många sätt ligger i teknikens framkant.

Om din bror bygger en evighetsmaskin skulle du inte vara stolt över honom och stolt säga "det är min bror det" bara för att du inte var delaktig i utvecklandet?

 

Flaggan symboliserar frihet,rättvisa och demokrati.(även om riksdagspartierna gör allt för att förstöra det som våra förfäder skapat)

 

Planen är av typen JAS 39 Gripen och tillverkas av SAAB i Linköping,du kanske inte har det,men dina föräldrar har varit med och finansierat det och det är du och jag som betalar vidareutvecklingen.

Återigen vem hade trott att lilla Svedala kunde bygga plan som matchar Amerikanska,Ryska och Europeiska kärror?

 

Ögon och hårfärg kan man laborera med som man vill men nationaliteten som sitter djupt inom dig går inte att ändra,det är det som kallas själen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Patriotism behövs för att hålla samman landet och skapa trygghet och gemenskap.

 

Tänk dig när ryssen rullar in över finska gränsen och landsätter trupp med fallskärm över resten av landet och vi svenskar står sida vid sida med fanan i topp och skriker hit men inte längre era röda svin!

Varför räcker det inte med att landet styrs på ett sätt som gör att de flesta mår bra? Hur är patriotism nödvändigt?

 

Det behövs ingenting mer än självbevarelsedrift för att motivera motaktion när invasion sker.

Du verkar bara ha en romantisk syn på krig.

 

Stolt över att jag är född,lever och betalar skatt i ett litet skit land uppe norr som är fullt av industrier som är världsledande inom sitt område.

Vem skulle tro att lilla Sverige skulle bygga Stridsflygplan,bilar,kullager,Ubåtar och dieselmotorer som på många sätt ligger i teknikens framkant.

Om din bror bygger en evighetsmaskin skulle du inte vara stolt över honom och stolt säga "det är min bror det" bara för att du inte var delaktig i utvecklandet?

Jag skulle vara stolt över min bror, men jag skulle inte göra det till en del av min identitet.

 

Flaggan symboliserar frihet,rättvisa och demokrati.(även om riksdagspartierna gör allt för att förstöra det som våra förfäder skapat)

Inte för mig. Det är vad du lägger för betydelse i flaggan.

 

Ögon och hårfärg kan man laborera med som man vill men nationaliteten som sitter djupt inom dig går inte att ändra,det är det som kallas själen.
Nej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ögon och hårfärg kan man laborera med som man vill men nationaliteten som sitter djupt inom dig går inte att ändra,det är det som kallas själen.

Nationalitet är ju ändå något vi hittat på, alltså kan det väl inte vara något som finns inuti oss?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådär ja, håll er borta från min tanketråd.

 

Fittor.

:D

 

Patriotism behövs för att hålla samman landet och skapa trygghet och gemenskap.

 

Tänk dig när ryssen rullar in över finska gränsen och landsätter trupp med fallskärm över resten av landet och vi svenskar står sida vid sida med fanan i topp och skriker hit men inte längre era röda svin!

Skulle nog vara mer stolt över Sverige om vi håller oss till fred i ytterligare 200 år (och 200 efter det osv.) :rolleyes:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Patriotism behövs för att hålla samman landet och skapa trygghet och gemenskap.

 

Tänk dig när ryssen rullar in över finska gränsen och landsätter trupp med fallskärm över resten av landet och vi svenskar står sida vid sida med fanan i topp och skriker hit men inte längre era röda svin!

Haha, detta är kanon. Låter som att du är fast i tidigt 1700-tal tillsammans med Sabaton.

 

Jag är kluven angående patriotism. Förstår varför folk tycker det är korkat och varför folk gillar det. Jag värderar Sveriges historia högt, men inser också att det är historia. Vart skulle Sverige vara idag utan den gamla patriotismen? Antagligen inte ens på kartan. Jag föredrar att hylla Sveriges historia istället för att inbilla mig att den kommer upprepas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Allt som whore har sagt är underbar, kristallklar logik i mina öron. Som han sa tidigare, det är en viktig skillnad mellan tacksamhet och stolthet. Jag var patriot själv ett ett tag för några år sen men det sinade när jag insåg att det inte byggde på något reellt utan bara artificiella gränser.

 

"De röda svinen" är människor precis som vi som bor innanför de påhittade svenska gränserna och jag har svårt att se varför man skulle vilja dem något illa bara för att de bor en annan artificiell gräns som vi kallar Ryssland. Det är tydligt motard att du rommantiserar det hela, varför i fridens namn skulle Ryssland förklara krig mot Sverige? Svergie är ju en av USAs största rövslickare när det kommer till utrikespolitik så det vore oerhört korkat av Ryssland att göra något sådant.

 

"Frihet och rättvisa" är också bullshit värdeord som du slänger in. Det finns många 100 tusentals i svergie som inte lever i frihet och rättvisa så som du vinklar det. Det är väldigt lätt att sitta i sin stora villa ute i en stadsdel med nästan ingen kriminallitet och där gemene man tillhör medel eller övre medelklass och säga sverige är tryggt, fritt och rättvist.

 

Sen att Sverige är ett av de mest demokratiska länderna gör det inte nödvändigtvis särskilt demokratiskt. Pga av de monetära mekanismer som råder i samhället kommer regeringen och partierna alltid vara tvugna att optimera vinst likt alla andra företag där ute. Det handlar mer om propaganda och reklam än genuina möjligheter att förändra något. Ett parti är t.ex. emot EU vilket gör att alla EU-motståndare röstar på det men samtidigt stödjer det kriget i mellanöstern eller minskad yttrandefrihet på Internet eller tänker inte subventionera vindkraft eller liknande. Det politiska systemet suger eftersom i slutändan får ingen som de vill då alla partierna ska späda ut sina ståndpunkter i riksdagen. Det är i praktiken inte mycket mer demokratiskt än att man får välja sin diktator var fjärde år.

Redigerat av Dave37
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför räcker det inte med att landet styrs på ett sätt som gör att de flesta mår bra? Hur är patriotism nödvändigt?

 

Det behövs ingenting mer än självbevarelsedrift för att motivera motaktion när invasion sker.

Du verkar bara ha en romantisk syn på krig.

Jag skulle vara stolt över min bror, men jag skulle inte göra det till en del av min identitet.

Inte för mig. Det är vad du lägger för betydelse i flaggan.

Nej.

 

Hur skall landet styras på "rätt sätt" då? Det behövs en metod och inte bara en massa politisk dravel och nationell gemenskap är en sak som jag tror hade fungerat väl.

 

När fosterlandet blir angripet av en yttremakt är det alla invånares plikt att göra allt för att kämpa emot,självklart ska man inte offra folk till höger och vänster men alla måste dra sitt strå till stacken.

Det var det som var så bra under kalla kriget,alla hade sin uppgift om skiten skulle träffa fläkten allt från soldater till diskare.Tyvärr verkar det som om att den svenska stoltheten dog tillsammans med Sovjet.

Nu var dock "den ryska invasionen" menat som ett skämt men det finns säkert dom som anser att jag har en romantisk syn på krig det tror jag absolut.

 

Stolt över sin bror eller stolt över sitt land/landsmän/industri jag ser ärligt talat inte skillnaden.

 

 

Sådär ja, håll er borta från min tanketråd.

 

Fittor.

Haha trodde du hade tagit bort alla inlägg,detta är den roligaste diskussionen på länge :)

 

:D

Skulle nog vara mer stolt över Sverige om vi håller oss till fred i ytterligare 200 år (och 200 efter det osv.) :rolleyes:

Nja,jag förstår va du menar men jag skulle vilja formulera det som"fritt från väpnad strid på svensk mark i 200år"

Sverige har varit högst delaktiga under VK II-Korea,Kongo,Afghanistan och Libyen.

Samtidigt som vi glatt säljer vapen till dom som vill ha precis som fransmän,ryssar och amerikaner.

 

Däremot så förutsätter ju fred att man har ett någorlunda starkt försvar både militärt och folkligt.

 

Men att vi har fått leva i fred är något vi ska vara glad över och tacka USA för snarare än stolta,Sverige agerande under tex VK II var pinsamt.

Redigerat av Motard4life
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...