"De röda svinen" är människor precis som vi som bor innanför de påhittade svenska gränserna och jag har svårt att se varför man skulle vilja dem något illa bara för att de bor en annan artificiell gräns som vi kallar Ryssland. Det är tydligt motard att du rommantiserar det hela, varför i fridens namn skulle Ryssland förklara krig mot Sverige? Svergie är ju en av USAs största rövslickare när det kommer till utrikespolitik så det vore oerhört korkat av Ryssland att göra något sådant.
Nu var det som sagt ett skämt med allvarlig underton,men att du inte ser problematiken och allvaret i att främmande makt med vapen ockupera Sverige gör mig lite fundersam.
Nu var det som sagt(igen) ett skämt och jag tror inte att Ryssland planerar att angripa Sverige inom den närmaste tiden men är man realistisk inser man att Ryssland är den mest tippade motståndaren.1935 trodde man inte på krig heller.
För att räkna upp tänkbara konflikter mellan Sverige och Ryssland så har vi
1.Gasledningen som går på svensk vatten och som ryssarna försvarar med alla tillbuds stående medel.
2.Jakten på naturresurser i Arktis.
3.Gotlands strategiska läge i Östersjön.
USA skiter fullständigt i Sverige vi är varken NATO medlemmar eller speciellt USA vänliga så varför ska dom riskera krig med Ryssland för oss?
Georgien har betydligt bättre relationer med USA och se hur det gick för dom.
Sedan saknar Sverige i praktiken en militär försvarsförmåga överhuvudtaget så varför skulle USA bry sig om ett land som inte ens bryr sig om sig självt.
Självklart är ryssar också människor men är man med och invaderar ett land så får man leken tåla.
"Frihet och rättvisa" är också bullshit värdeord som du slänger in. Det finns många 100 tusentals i svergie som inte lever i frihet och rättvisa så som du vinklar det. Det är väldigt lätt att sitta i sin stora villa ute i en stadsdel med nästan ingen kriminallitet och där gemene man tillhör medel eller övre medelklass och säga sverige är tryggt, fritt och rättvist.
Med alla sociala skyddsnät och bidrag som vi har så får man fan anstränga sig för att hamna utanför "systemet"(haha)
Men alla i det här landet både infödda och invandrare har i början samma förutsättningar att lyckas med statsfinansierad skola. Även om man inte betalt ett öre i skatt får man gå.
Att vissa skiter i skolan och hellre bränner bilar,stjäl och skriker fuck aina är inte mitt eller övriga invånares fel.
Med frihet och rättvisa kommer även ansvar.
Men jag håller med dig för att Sverige ska bli tryggt så krävs hårdare tag mot patrasket.
Sen att Sverige är ett av de mest demokratiska länderna gör det inte nödvändigtvis särskilt demokratiskt. Pga av de monetära mekanismer som råder i samhället kommer regeringen och partierna alltid vara tvugna att optimera vinst likt alla andra företag där ute. Det handlar mer om propaganda och reklam än genuina möjligheter att förändra något. Ett parti är t.ex. emot EU vilket gör att alla EU-motståndare röstar på det men samtidigt stödjer det kriget i mellanöstern eller minskad yttrandefrihet på Internet eller tänker inte subventionera vindkraft eller liknande. Det politiska systemet suger eftersom i slutändan får ingen som de vill då alla partierna ska späda ut sina ståndpunkter i riksdagen. Det är i praktiken inte mycket mer demokratiskt än att man får välja sin diktator var fjärde år.
Aha det gamla "slava under det monetära systemet" snacket igen. Det är det monetära systemet och kapitalismen som gjort att vi i västvärlden har så hög levnadsstandard som vi har.
Eller vill du att Sverige skulle bli som någon av Sovjetrepublikerna?
Hade partierna prioriterat vinst hade vi inte kunnat ha skattefinansierade saker.
Tex så brukar myndigheter försöka slösa hela budgeten så man kan begära högre anslag, men självklart måste man använda pengarna så effektivt som möjligt.
Men om du fick välja vad hade du valt?
1 "demokrati" du får rösta på vilket parti du vill och du kan även start ett eget,du får även protestera mot resultatet.(du behöver inte ens rösta)
2 "diktatur" du måste rösta på ett speciellt parti röstar du inte eller röstar "fel" så skickats du till ett arbetsläger,alla försök till protester slåss ned med militär.
Ibland tror jag att man behöver skicka folk till Nordkorea eller mellanöstern för att folk ska förstå hur bra vi har det.
↗ till inläggetNu är jag ingen VK expert men var inte Sveriges agerande smart ur ett ekonomiskt perspektiv under VK 2? Vi tjänade väl massa pengar på att inte vara med i kriget, sen tjänade vi ytterligare på all invandring efter kriget?
Andra världskriget brukar jag se på som ett fyllebråk, visst vare ryssland/tyskland som gick genom Sverige till norge eller nått? Nåväl Säg att 2 snubbar bråkar på krogen och dom ba "eyy Sverige skydda mig", och Sverige ba "nä grabbar, ni är mogna nog att lösa det där själva, jag vill inte lägga mig i och hamna i fyllecell", typ.
Både ja och nej vissa industrier tex varvsindustrin gick på full rulle pga att Europas hamnar var skrot efter kriget men
de stora vinnarna ekonomiskt var USA och ironiskt nog Tyskland och Japan.
Den tyska "division engelbrekt" fick transporteras fullt stridsutrustad med fordon och allt på svenska järnvägar från Norge till Finland för att delta i Operation Barbarossa.