💬
Logga in
Fuska.se

Installera Linux

19 svar · startad

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #1

Hejsan!

Nu har jag bestämt mig, ska ge Linux en riktig chans då jag i princip slutat spela på datorn. Då jag inte är insatt alls inom Linux så undrar jag vilket jag ska välja. Vilket är bäst för en nybörjare men som ändå går att leka runt lite med? Det får inte vara för svårt, men inte heller ska det vara lika låst som Windows.

Vilket tycker ni jag ska testa?

Nivå 6 · Fuskare

Linux mint eller*buntu(xubuntu, Kubuntu, Ubuntu, Lubuntu) Det ända som skiljer *buntu varianterna åt är sättet dom ser ut out of box.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #3
↗ till inlägget

Linux mint eller*buntu(xubuntu, Kubuntu, Ubuntu, Lubuntu) Det ända som skiljer *buntu varianterna åt är sättet dom ser ut out of box.

Ska testa Xubuntu, det verkar rätt snyggt.

EDIT: Ändrade mig ännu en gång, nu är Linux mint påväg ner! :)

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Du har säkert redan läst den men http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=154936

3 Aug 2012
Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #5
↗ till inlägget

Du har säkert redan läst den men http://www.fuska.se/forum/index.php?showtopic=154936

Jo, jag har läst den tidigare. Men tack ändå.

Håller på att installera Linux Mint på sidan om W7 så att jag enkelt bara kan välja vilket OS jag vill starta datorn med. Enda nackdelen just nu är att jag för första gången märker av att jag vill ha större HDD än min på 500GB. Känns för lite för att ha 2 OS på. 1-1,5TB hade varit perfekt nu, men jag överlever nog! :)

EDIT: Första intrycket är helt klart "varför har jag inte testat detta tidigare?". Vi får hoppas att det inte ändras. ;)

Får inte Conky att fungera... Någon som har en bra guide som ni vet funkar?

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Mitt distro hade conky förinstallerat. Det ska bara vara att konfigurera sin ~/.conkyrc fil och köra igång. Default config ska också funka. Om du startar terminalen och skriver "conky", vad säger den då?

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #7
↗ till inlägget

Mitt distro hade conky förinstallerat. Det ska bara vara att konfigurera sin ~/.conkyrc fil och köra igång. Default config ska också funka. Om du startar terminalen och skriver "conky", vad säger den då?

"WARNING: gnome-keyring:: couldn't connect to: /tmp/keyring-CVQR4G/pkcs11: No such file or directory

Conky: desktop window (10000a5) is subwindow of root window (378)

Conky: window type - desktop

Conky: drawing to created window (0x4600001)

Conky: drawing to single buffer"

Har fått upp den svarta fula conky-rutan på skrivbordet, men jag hittar inte min conkyrc-fil, var ska den finnas?

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

"WARNING: gnome-keyring:: couldn't connect to: /tmp/keyring-CVQR4G/pkcs11: No such file or directory

Conky: desktop window (10000a5) is subwindow of root window (378)

Conky: window type - desktop

Conky: drawing to created window (0x4600001)

Conky: drawing to single buffer"

Har fått upp den svarta fula conky-rutan på skrivbordet, men jag hittar inte min conkyrc-fil, var ska den finnas?

Gå in i din hemmapp och sen trycker du på visa och klickar på "visa dolda filer", sen ska den finnas som .txt fil en bit ner. Sen om du inte vill skriva din egen conky så kan du söka efter andras på t.ex deviantART.
Nivå 16 · Legendfuskare

Nej det är ingen .txt-fil. Det är däremot en textfil som heter ".conkyrc". Linux använder inte filändelser lika mycket. Filer som börjar på en punkt är dolda. Om du skriver "gedit ~/.conkyrc" i terminalen så kommer texteditorn gedit öppna rätt fil. ~ betyder din hemmapp där filen ligger.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #10

Tack. Nu hittar jag dock inte conkyrc, men jag hittar -start-conky. Om jag väljer visa innehåll så hittar jag:

"#!/bin/sh

sleep 20

conky -d -c ~/.conkyrc

exit"

Är det rätt fil?

WASD: Ska testa att skriva så i terminalen.

EDIT: Fick upp .conkyrc nu genom att skriva som i terminalen, tack gör hjälpen. :)

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Tack. Nu hittar jag dock inte conkyrc, men jag hittar -start-conky. Om jag väljer visa innehåll så hittar jag:

"#!/bin/sh

sleep 20

conky -d -c ~/.conkyrc

exit"

Är det rätt fil?

Nej, den ska finnas ganska långt ner, och den heter .conkyrc, om du inte hittar den så tror jag du måste skapa den.

Senast ändrad:

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #12
↗ till inlägget

Nej, den ska finnas ganska långt ner, och den heter .conkyrc, om du inte hittar den så tror jag du måste skapa den.

Jag ser den ännu inte i mappen, men jag kunde öppna den genom att skriva som WASD sa i terminalen.

EDIT: Har fått det att funka nu, tack för all hjälp. Denna tråd får bli en "hjälptråd" där jag frågar om hjälp, för det lär behövas. ;)

Senast ändrad:

Nivå 16 · Legendfuskare

Du har antagligen inte aktiverat att visa dolda filer (de som börjar med en punkt). Kolla bland Arkiv och sånt annars borde Ctrl-H visa dem ifall det funkar i din filhanterare.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #14
↗ till inlägget

Du har antagligen inte aktiverat att visa dolda filer (de som börjar med en punkt). Kolla bland Arkiv och sånt annars borde Ctrl-H visa dem ifall det funkar i din filhanterare.

Jo, jag hade aktiverat det men den fanns inte där. Testade att ladda ner en "färdig" conky-config med alla filer som behövdes och klistrade in dem, efter det så fungerade det.

En fråga bara, när jag kör Spotify genom Wine så går min CPU-aktivitet upp till runt 54%, varav ca 50% är Spotify. Finns det någon bättre lösning som gör att CPU-aktiviteten inte ökar så mycket?

Nivå 16 · Legendfuskare

Jag googlade och det verkar som att många har det problemet. Wine är inget att lita på. Som tur är använder jag själv inte spotify.

Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #16
↗ till inlägget

Jag googlade och det verkar som att många har det problemet. Wine är inget att lita på. Som tur är använder jag själv inte spotify.

Okej, jag klarar mig nog. Enda problemet är väl att den blir lite varmare och låter lite mer.

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis

jag installerade linux mint på en dator jag fick gillar det faktiskt men ska bara ha datorn som "leksak"

Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

jag installerade linux mint på en dator jag fick gillar det faktiskt men ska bara ha datorn som "leksak"

Linux är en leksak på ett sätt som drar mig till det. Det finns så mycket att göra och prova sig fram och utforska och lära. Också bygger man det vill vad man vill. Det är egentligen det jag gillar mest med Linux.
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Linux är en leksak på ett sätt som drar mig till det. Det finns så mycket att göra och prova sig fram och utforska och lära. Också bygger man det vill vad man vill. Det är egentligen det jag gillar mest med Linux.

Håller med till fullo. Det blir vad du gör det till.
Nivå 8 · Veteranfuskare
Trådstartare #20
↗ till inlägget

Det är en av de stora anledningarna till att jag skaffade linux också. Jag tycker att det är riktigt kul att lära sig något nytt istället för att använda samma gamla tråkiga Windows hela tiden.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in