💬
Logga in
Fuska.se

Problemlösning Med Procent

7 svar · startad

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #1

Hej! Jag behöver hjälp med två tal.

De lyder såhär:

1. En varas pris höjs med 30% och sänks därefter med 10%. Tänk dig istället att varan höjs med 10% . Hur ska priset sedan förändras för att varan ska få samma slutpris?

2.En förpackning har formen av ett rätblock. Sidan a förlängs med 20% och sidan b med 30%. Höjden sänks minskas med 25%

b ) Med hur många procent ska höjden minskas för att volymen inte ska ändras? Avrunda till hela procent.

Tack i förhand!

Senast ändrad:

WASD reagerade på det här
31 Mar 2014
Nivå 13 · Mästerfuskare

1. varans pris är x. Sen höjs det med 30% (1.3x) och sen minskar det med 10% från det priset (0.9*1.3x = 1.17x). I slutet har det alltså höjts med 17% från orginalpriset.

om priset istället höjs 10% (1.1x) och sen ska höjas med någon faktor k så att den totala höjningen blir 17% får du följande ekvation:

k*1.1x = 1.17x

k = 1.17x/(1.1x)

k = 1.064

Alltså, priset måste höjas med ytterligare 6.4% för att få samma pris som i förra fallet.

2. volymen på originalförpackningen är a*b*c.

Den nya volymen är 1.2a*1.3b*0.75c = 1.17abc

Alltså, den nya förpackningen är 17% större än den gamla.

Nivå 1 · Novis
Trådstartare #3
↗ till inlägget

1. varans pris är x. Sen höjs det med 30% (1.3x) och sen minskar det med 10% från det priset (0.9*1.3x = 1.17x). I slutet har det alltså höjts med 17% från orginalpriset.

om priset istället höjs 10% (1.1x) och sen ska höjas med någon faktor k så att den totala höjningen blir 17% får du följande ekvation:

k*1.1x = 1.17x

k = 1.17x/(1.1x)

k = 1.064

Alltså, priset måste höjas med ytterligare 6.4% för att få samma pris som i förra fallet.

2. volymen på originalförpackningen är a*b*c.

Den nya volymen är 1.2a*1.3b*0.75c = 1.17abc

Alltså, den nya förpackningen är 17% större än den gamla.

Tack för hjälpen!

Dock var det inte det svaret jag var ute efter på fråga två, 17% är ju hur många procent förpackningens volym ändrades men jag vill veta med hur många procent ska höjden minskas för att volymen inte ska ändras?

1 Apr 2014
Nivå 13 · Mästerfuskare

Jävla konstigt ställd fråga. Svaret är x som ges av följande ekvation:

1.2*1.3*(1-x) = 1

Senast ändrad:

7 Apr 2014
Nivå 6 · Fuskare

lös dina egna läxor va

Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

lös dina egna läxor va

Det går inte att få något jobb numera ändå så vad fan ska man ha bra betyg eller kunskap till?

Senast ändrad:

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

Det går inte att få något jobb numera ändå så vad fan ska man ha bra betyg eller kunskap till?

Lögner. När jag var och lyssnade på högskolor/universitet sa de att deras utbildningar GARANTERADE jobb. Varför tvivlar du på dem?????

8 Apr 2014
Nivå 13 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Lögner. När jag var och lyssnade på högskolor/universitet sa de att deras utbildningar GARANTERADE jobb. Varför tvivlar du på dem?????

http://www.economist.com/news/leaders/21594298-effect-todays-technology-tomorrows-jobs-will-be-immenseand-no-country-ready

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in