↗ till inläggetÄndrade nu och ska man tänka på det viset så är det här ju bara en fråga om smak, ingen korrekt svenska.Vadå Korrekt svenska?
"Jag är bättre än vad du är" och "Jag är bättre än dig" är ju två olika saker. Du kan ju inte jämföra olika fraser.
Korrekt Svenska
Det är som att jämföra "Denna" och "Den här". Båda två är ju accepterade och existerar.
Det finns tyvärr ingen lagbok där man kan rätta sitt språk efter längre. Sverige är dialektalt och språket förändras dagligen. Förstår du vad den andra personen menar är det ju en form utav svenska, har du däremot läst på vilket uttryck som är rätt är det en annan sak. Och just uttrycket "Jag är bättre än du" och "Jag är bättre än dig" är bara en smaksak, det handlar inte om rätt och fel. Inte om Korrekt och inte Korrekt.
↗ till inläggetEfter att ha läst i den här tråden uppfattade jag det som att man skulle skriva vad man själv tyckte var korrekt, då skrev jag det som är för mig korrekt svenska. En smaksak, säg vad f*n ni vill barn.Det är som att jämföra "Denna" och "Den här". Båda två är ju accepterade och existerar.
Det finns tyvärr ingen lagbok där man kan rätta sitt språk efter längre. Sverige är dialektalt och språket förändras dagligen. Förstår du vad den andra personen menar är det ju en form utav svenska, har du däremot läst på vilket uttryck som är rätt är det en annan sak. Och just uttrycket "Jag är bättre än du" och "Jag är bättre än dig" är bara en smaksak, det handlar inte om rätt och fel. Inte om Korrekt och inte Korrekt.
"Jag är bättre än dig."
Tycker jag låter bäst..
↗ till inläggetSka jag komma till du, eller ska du komma till jag. =)
Det här är en fråga utan något riktigt svar, alla säger olika, förmodligen har man lärt in sig olika, troligen av föräldrar & sedan sitter det i hela livet.
Jag säger iallafall "Jag är bättre än dig" om jag måste välja eftersom det helt enkelt låter bättre.
Fråga två:
Du är bättre än jag.
eller
Du är bättre än mig.
Här säger iallafall jag det övre.
Det finns många sådana knepiga uttryck, om någon vet & kan hänvisa till en källa får ni gärna lägga upp den här.
Du är bättre än mig är det rätta. ;)
Hm... Dig sidan leder rätt stort ;) 0013 har blivit lite ägd :D
Så alla som har röstat vet till 100%?
Nej. Dem tog det som de säger mest.
"Jag är bättre än du" är korrekt svenska.
Jag frågade min svensklärare, hon sa att "Jag är bättre än vad du är" var det egentligen korrekta, fast man förkortar det "Jag är bättre än du". Fast dem flesta säger "dig", så dem tror att de som säger "du" är vrickade i huvudet.
Det finns en korrekt svenska, det måste det finnas, annars kan man hitta på olika ord hipp som happ. Sen att det står i en bok är en annan sak.
LITE ÄGD VA? :)
"Jag är bättre än dig" :P
Jag är bättre än dig är korrekt svenska. Sen vad som låter bäst är en annan sak.