Nej det skall verkligen inte vara dödsstraff i sverige, men en längre tid i fängelse, lite mer som "riktig livstid", skulle funka tror jag
Införskaffa Dödsstraff I Sverige?
Fängelse är lyx för fattiga folk. Så egentligen borde vi skaffa sämre fängelser och sen, längre straff.
Jag har all förståelse för argumenten för dödsstraff. Tyvärr väger argumenten mot tyngre. Huvudproblemet med dödsstraff är att straffet är oåterkalleligt. Man kan inte ändra sig när avrättningen väl ägt rum. En person som dömts till livstids fängelse kan i alla fall kompenseras ekonomiskt om det i efterhand skulle visa sig att han eller hon trots allt är oskyldig.
Ett rätt stort antal i efterhand bevisligen oskyldiga individer har avrättats i USA. Än idag så avslöjas fall efter fall där personer dömda till döden i sista stund blir frikända efter DNA-analyser.
Ett annat argument mot dödsstraff är att mäniskor som vill dö begår fasansfulla brott bara för att på ett smärtfritt och effektivt sätt få dö.
Ett tredje argument mot dödsstraff är att det inte är billigare än livsstids fängelse, snarare tvärtom enligt undersökningar från USA.
Ett fjärde argument mot dödsstraff är att det inte är mer avskräckande än livsstids fängelse. Själv skulle jag i alla fall definitivt föredra att bli avrättad framför livsstids fängelse.
Raest: Även om man får gäld efter ett brott som man inte begått så kommer man ändå alltid vara en mördare i folks ögon.
Man kan använda hängning så är det inte så smärtfritt.
Beror på vilken metod man använder.
I fängelset så har man det bra. 3 mål mat om dagen. Kanske tv och tak över huvudet. Det är bara namnet på det som är skräckingivande. Jag tycker då att dödsstraff är mycket mer skräckingivande.
Jag tycker att fängelsena ska vara som små burar utav massiv-stål eller nåt. Men Fängelsena ska bara finnas för såna fall som inte är så farliga typ som lätt misshandel (att man bara slått nån på käften, när man va på fest), inte som våldtäkt, mord eller grov misshandel, då ska man bara sätta dom i "elektriska-stolen" och bränna sönder dom j*vlarna !! [morr]
Jag tycker att fängelsena ska vara som små burar utav massiv-stål eller nåt. Men Fängelsena ska bara finnas för såna fall som inte är så farliga typ som lätt misshandel (att man bara slått nån på käften, när man va på fest), inte som våldtäkt, mord eller grov misshandel, då ska man bara sätta dom i "elektriska-stolen" och bränna sönder dom j*vlarna !! [morr]
EDIT: F'LÅT FÖR DUBBEL-INLÄGG...
Varför släppa ut mördare alls, de bör inte ens få vara ute i allmänhet, och vem vill ruttna i fängelse? Skulle nästan hellre fått dödsstraff än att sitta när tills man dör ändå.
Men har skrivit det många ggr skriver det igen. Fängelse är lyx för fattiga människor som begår brott.
Hellre försämra fängelserna än att skaffa dödsstraff.
↗ till inläggetRaest: Även om man får gäld efter ett brott som man inte begått så kommer man ändå alltid vara en mördare i folks ögon.
Man kan använda hängning så är det inte så smärtfritt.
Beror på vilken metod man använder.
I fängelset så har man det bra. 3 mål mat om dagen. Kanske tv och tak över huvudet. Det är bara namnet på det som är skräckingivande. Jag tycker då att dödsstraff är mycket mer skräckingivande.
Japp, man har det bra I det Svenska fängelset. Problemet med Sverige är att straffen är för ''mesiga''. Straff för mord bör vara 25år och uppåt. Det handlar inte om hur bra vi har det utan att vi får tid att sona vårat brott och samtidigt bli rehabliterad.
Det som är ett problem är detta med psykiskt sjuka människor. Ta tex. Hagamannen, om några år anser förmodligen psykologen han som frisk, och självklart, självklart, så skall han få ett lindrigare fängelse straff p.g.a. hans psykiska störning. Det är inte alls rätt. Folk som Hagamannen skall låsas in ett långt, långt tag och samtidigt få rehablitering, minst ett år efter att personen anses frisk för att tränga detta så långt in I personen.Vi ska inte prata för mycket om avskräckande straff eller annat, det handlar mer om ett fungerande land och samhälle.
Att sitta inne I fängelse drabbar en person - den som sitter inne. Personen har ett flertal år på sig att sona och tänka, tänka väldigt mycket.
Dödsstraff är lindrigare. Personen får inte ens chansen att sona sitt brott utan han/hon blir avrättad, och inte nog med det, alla som personen riskerar att lida av stor sorg framöver.
Men nån som är sinnessjuk bara går fram hugger ner nån. Ska han bara få kanske 25 år i ett dåligt fängelse. Nej dom ska dö. Smärtsamt.
Ska jag säga varför längre straff?
för att köra på en cyklist så att han dör får man bara ca 6 månader fänglese i svergie, de är dåligt minst 5 år ska dem ha!!
Memn: Om man kör på nån av en olyckshändelse. Ska man få 5 år i fängelse då?
↗ till inläggetMemn: Om man kör på nån av en olyckshändelse. Ska man få 5 år i fängelse då?
Nej, man ska få dödstraff, enligt Guggo.
nej. Naturligtvis inte. Dödsstradff skall man få för mord. Möjligen dråp, beroende på situationen. Att köra på någon (av misstag) är vållande till annans död/vårdslöshet i trafik
bryr mej inte..
Dödsstraff=massbestraffning. Massbestraffning=oacceptabelt. Vid dödstraff är det inte bara en familj som får lida, utan två.
Om man bara dödar nån som har mördat så går man samtidigt miste om kunskap. Om man ger någon vård kanske man inte nödvändigtvis "botar" den personen, men man kanske får reda på varför han/hon begick brottet, och då kan man förhindra att andra begår samma brott senare. Annars kommer mord ganska säkert att pågå i all evighet.
Varför ? Antingen för att dom är psyksikt störda eller för att de inte gillade personen de dödade.
Här har vi en person som troligen har ett dödsstraff att vänta
http://www.mugshots.com/IMAGES/P__Robert-William-Fisher.jpg
Den mannen är efterlyst för första gradens mord (i USA innebär det att man gjorde det frivilligt,planerat och avsikligt) , Mordbrand, samt att han smet från rättegången. (Kan ni tipsa FBI om honom så får ni 100.00 $ :) )
SJÄLVKLART!
Dödstrafff ska vara en självklarhet. Har man dödat en annan människa, varför ska man få leva själv då?