Hur gör man block i game maker som man kon hoppa underifrån och komma upp på utan att studsa ner igen när man hoppar.
Game Maker-plattformmspel
Gör ett osynligt objekt över blocket, så hoppar man underifrån och när man kommit över så krockar man med det osynliga objektet som byter ut blocket mot ett solid block, alltså ett man kan stå på.
Sätt det här i collision event med det du ska hoppa igenom:
if (vspeed < 0) {
jumpthroughblock.solid=false;
}
if (vspeed > 0) {
jumpthroughblock.solid=true;
}
if (jumpthroughblock.solid=true) {
}
men ändra jumpthroughblock till det du ska hoppa igenom heter.
Hmm, det verkar faktiskt stämma, att man kunde utnyttja solid på det sättet skulle jag aldrig kommit på :P
spelaren blir kvar inne i blocket tills du hoppar och så går den till höger av block raden. Ska man ha andra actions än de som är i ett vanligt block förutom det som Master Sword sa. Jag testade att ändra lite på dom men då hoppar den igenom helt som den ska man sen kan den inte röra sig.
↗ till inläggetspelaren blir kvar inne i blocket tills du hoppar och så går den till höger av block raden. Ska man ha andra actions än de som är i ett vanligt block förutom det som Master Sword sa. Jag testade att ändra lite på dom men då hoppar den igenom helt som den ska man sen kan den inte röra sig.
Kan du förklara lite bättre?
Ta collision event med väggen på gubben, och skriv in en en kod som liknar denna:
if vägg = solid vspeed = 0
Jag tror den ska fungera.
Man får inte ha åäö i variabler tror jag.
Men man ska ju byta ut "vägg" mot namnet på det man ska hoppa igenom.
men der funkar inte heller
det ska vara
if (vägg.solid = true)
{
vspeed = 0
}
Oj, då! Det var visst längre sen jag körde Game Maker än vad jag trodde :P. Tack Motorsågskatten :) .
Måste man ha med { måsvingarna } ?
Det beror på vad det är som ska hända.
Kan du förklara?
Ja det måste man eftersom då vet den var din "if" slutar.
Är du helt helt säker?
Förresten vad är det för programmeringsspråk man använder i GM?
Inget speciellt, Game Makers egna språk bara.
Okej, men kan du förklara det där med måsvingarna Mästarsvärdet?
Allt som står innanför dem händer om if-funktionen uppfylls. Lite svårt att göra ett exempel när man inte har nåt att gå på, men jag försöker.
Exempel:
if object.solid = true
{
vspeed = 10
}
Vi säger att det är en sak som heter object bara. Så om den är solid så blir vspeed 10.
Hehe ja jo det fattar jag, en vanlig if-sats. ;)
men du sa att det berodde på ifall man behövde måsvingar, och då tänkte jag om du kunde förklara när man inte behöver dem? :)
För i C++ t.ex. så behöver man dem ju inte alltid.