Kuzune Skrivet 27 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2006 Det beror på vad det är som ska hända. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 27 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 27 Oktober 2006 Kan du förklara? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Hulk746 Skrivet 29 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2006 Ja det måste man eftersom då vet den var din "if" slutar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 29 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 29 Oktober 2006 Är du helt helt säker? Förresten vad är det för programmeringsspråk man använder i GM? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kuzune Skrivet 30 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 30 Oktober 2006 Inget speciellt, Game Makers egna språk bara. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 31 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2006 Okej, men kan du förklara det där med måsvingarna Mästarsvärdet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kuzune Skrivet 31 Oktober 2006 Rapport Dela Skrivet 31 Oktober 2006 Allt som står innanför dem händer om if-funktionen uppfylls. Lite svårt att göra ett exempel när man inte har nåt att gå på, men jag försöker. Exempel: if object.solid = true { vspeed = 10 } Vi säger att det är en sak som heter object bara. Så om den är solid så blir vspeed 10. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 1 November 2006 Rapport Dela Skrivet 1 November 2006 Hehe ja jo det fattar jag, en vanlig if-sats. ;) men du sa att det berodde på ifall man behövde måsvingar, och då tänkte jag om du kunde förklara när man inte behöver dem? :) För i C++ t.ex. så behöver man dem ju inte alltid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kuzune Skrivet 1 November 2006 Rapport Dela Skrivet 1 November 2006 (redigerat) Samma exempel fast utan {} if object.solid = true vspeed = 10 Nu har det som är under inget att göra med if-funktionen, så vspeed blir 10 oavsett om object är solid eller inte. Helt enkelt så behöver man dem bara när man har en if först. Redigerat 1 November 2006 av _Master_Sword_ Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Moberg Skrivet 1 November 2006 Rapport Dela Skrivet 1 November 2006 Haha jaha okej, alltså ska man alltid ha dem, alltså beror det inte på, tack så mycket... :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst data-typen Skrivet 1 November 2006 Rapport Dela Skrivet 1 November 2006 (redigerat) funkar fortfarande inte. kan nångon ge hela collision event för blocket EDIT tänke bara säga att collisin event med ett vanligt block är samma som i plattforms tutoralen på gamemakers sida. Redigerat 1 November 2006 av data-typen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Katt Skrivet 11 November 2006 Rapport Dela Skrivet 11 November 2006 Du kan ju använa dig av drag and drop funktionen också: Då tar du en (jaa, vad heter den nu igen?) "If a variable has a value" action i Control fliken och väljer other. Sen skriver du in solid i det första fältet och true eller 1 i det andra. (Lägg in en "Start of block" efter actionsen.) Efter det tar du actionsarna från den riktiga väggen och kopierar de till under "If a variable has a value" actionsen. (Lägg in en "end of block".) Det är nog det enklaste sättet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.