💬
Logga in
Fuska.se

Införskaffa Dödsstraff I Sverige?

650 svar · startad

Nivå 11 · Veteranfuskare Karamellkungen
↗ till inlägget

Vad jag vet så kan väl ingen tvingas vittna, eller?

Själv skulle jag aldrig vittna, inte värt risken.

Det finns ingen sådan lag (vad jag vet), men den finns i andra länder. Man kan ju vittna "anonymt", men vad hjälper det om det är maffian som man vittnar i mot. Du har rätt, det är inte värt att ta risken och vittna.

Nivå 11 · Veteranfuskare

Hade man vittnat hade kanske maffian hamnat i fängelse och då skulle man gå säker. :)

26 Sep 2006
Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator

Inte så troligt, tror du inte maffian har killar som inte åker in? Det finns alltid personer utanför fängelset som kan hämnas.

↗ till inlägget

Hade man vittnat hade kanske maffian hamnat i fängelse och då skulle man gå säker.  :)

Maffian består inte av några få personer, det är en stor liga som inte bara kan buras in hur som helst. Därför ska man aldrig vittna mot maffian om man bryr sig om sitt liv. :)

Det är ju självklart. Om det finns skäl att tro att en hämndaktion skulle kunna utföras av personer som är missnöjda med domstolens beslut skall man få vittna anonymt. Men vad har det att göra med dödsstraff? Jag tror nog att "maffian" är lika benägna att hämnas på folk som vittnat för att någon skall dö, som till någon som vittnat för att någon skall hamna i fängelse.

↗ till inlägget

Vad jag vet så kan väl ingen tvingas vittna, eller?

Själv skulle jag aldrig vittna, inte värt risken.

Om maffian neckar mot bevisen så ska man väl inte i domen springa 2km till någons hus för att höra något. Dem flesta vittnen går med i rättegångarna. T.ex i Saddam Husseins rättegång.

En maffia består inte av en person eller typ ett gäng som gangster. Alltså maffian kan man säga är som en hel släkt, familj, kompisar som är över 20personer. Så att vittna mot 1/20 personer är inte värt. Har någon sett PrisonBreak. När JohnAbruzzi åker in. Då kommer ni fatta. Men åter till ämnet.

Nivå 3 · Lärling

USA har dödsstraff och har det blivit bättre där?

USA är 1000000gånger större än Sverige. Tänk på det. Dessutom tänker jag inte på om det skulle minska brott om det inte gjorde det. Jag tänker på att om man dödar någon oskyldig så ska man få dödsstraff. Man ska få smaka på sin egen medicin.

Senast ändrad:

27 Sep 2006
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

USA är 1000000gånger större än Sverige. Tänk på det. Dessutom tänker jag inte på om det skulle minska brott om det inte gjorde det. Jag tänker på att om man dödar någon oskyldig så ska man få dödsstraff. Man ska få smaka på sin egen medicin.

Där har vi det igen... Kan du nu förklara varför detta bara gäller mord. Att man ska "smaka på sin egna medicin".

Jag tycker inte att dödstraff ska inskaffas i Sverige igen...

↗ till inlägget

Man tar hellre först att man vill leva än att välja våldtagen.
Nivå 10 · Veteranfuskare

Tja, för mig beror det helt på vad brottet är.... Så jag röstade på dödsstraff.... Det händer en massa otäck skit varje dag.... Man kan inte liva såhär...

28 Sep 2006
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Det var inget svar på min fråga.

Jo det var det! Dessutom så tycker jag också det är okej att misshandlare ska också få bli misshandlade.

Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Jo det var det! Dessutom så tycker jag också det är okej att misshandlare ska också få bli misshandlade.

Där har vi det igen... Kan du nu förklara varför detta bara gäller mord. Att man ska "smaka på sin egna medicin".

"Man tar hellre först att man vill leva än att välja våldtagen".

Så du menar att svaret på min fråga är(omformulerat av mig) att man hellre väljer att bli våldtagen än att bli mördad?

Det är i sådant fall ett väldigt konstigt svar som inte är förståligt.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Alltså är du helt "dum" i huvudet eller, detta är en helt knäpp idé. Det verkar som att du tycker att det är synd om de som är misshandlade. Det tycker jag med, därför frågar jag, varför ska ännu fler (eventuellt oskyldiga) få lida?

Nivå 1 · Novis

Jag tycker att dödstraff är utmärkt ide'!

↗ till inlägget

Vafan har jag sagt att oskyldiga ska få lida? Vafan ni ska f*n inte säga att jag är dum i huvudet. När ni säger era åsikter så tycker ni det är okej. Men när jag säger det så blir ni assura.
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Jag har inte sett någon som blir "assur". Och blir man sur så har man väl all rätt att bli det om man nu inte har samma åsikt.

↗ till inlägget

Alltså så stödjer du tortyr av personer som har mördat folk? :( Om vi säger att jag när jag är 19 år har ont om pengar. Vad ska jag göra, jag kan inte lösa det här problemet. Hmm, jag börja sno plånböcker. Men en av de jag försöker sno i från, är beväpnad och skjuter mig. Skall då den tanten mördas eller torteras eller något?

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in