💬
Logga in
Fuska.se

En Sak Som Påminner Om Pixlar

14 svar · startad

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #1

när man ser på en film som har dålig kvalitet (ofta tagen med en mobil) så ser man stora rutor (ca. 8x8 pxl) som är te.x är mörkgröna högst upp & blir ljusare längre ner

vad kallas dom här "rutorna"?

försökte ta en screenshot från windows media player men det blir bara svart då

Nivå 9 · Veteranfuskare

Pixelblock eller Jpeg-block brukar man nog oftast kalla dem tror jag om det är det jag tror du menar.

Nivå 5 · Fuskare

Megapixel kanske...

:unsure:

Alltså om kameran har väldigt lite megapixlar så blir bilden pixligare...

typ... kan inte det där riktigt

Megapixlar är storleken, antalat pixlar som fotot/bilden är i.

Har absolut inget med det WASD frågar efter.

15 Oct 2006
Nivå 9 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Megapixlar är storleken, antalat pixlar som fotot/bilden är i.

Har absolut inget med det WASD frågar efter.

Nämen vänta nu... är inte en megapixel en miljon pixlar eller hur det var?

Nivå 4 · Lärling

Skulle kunna gissa på att de uppstår för att det är nåt tjall på codecen eller nåt sånt. Jag brukar få så om det är krångel med codecen iallafall.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #7

nej, det blor så i alla mobiltelefonen (kanske inte i kameramobiler) när man filmar för att spara platts eller nått.

"Pixelblock eller Jpeg-block" som nico sa låter bra & det är det enda jag kommer på som kan heta så

2 Nov 2006
Nivå 1 · Novis

ibland står det i inch. kanske de du mena?

3 Nov 2006
Nivå 2 · Novis

det är fula JPEG/JFIF rutor som kommer till av komprimeringen av bilden spara dom i PNG eller TIFF format så blir det bra :) dock blir dom filerna större. läs Macworld så vet du exakt men jag tror inte att du prenumererar på Macworld.

Senast ändrad:

5 Nov 2006
Nivå 3 · Lärling

Om ni ska köpa en mobil med kamera, kolla att det inte är en med 1.0 megapixel, bilden blir urusel.

Ska be Canon tillverka en 1 Jottapixel-kamera med inbyggd telefon.

PS. Om ni ska ta screenshot på en film i Windows Media Player, ge upp, det finns spelare som har en inbyggd screenshotfunktion. DS.

Senast ändrad:

7 Nov 2006
Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #11

varför blir dom dåliga om det är mer än 1Mpix? jag har sätt på en tagen film i SE K800i & den har 3.2 Mpix & det var rätt så bra kvalité för att vara en mobil

Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

varför blir dom dåliga om det är mer än 1Mpix? jag har sätt på en tagen film i SE K800i & den har 3.2 Mpix & det var rätt så bra kvalité för att vara en mobil

Bildskärpan blir bättre ju "fler" megapixlar de är, 3.2 Mpix är bättre en 1 Mpix... :blink:

8 Nov 2006
Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #13

jag vet men Licufer såa att det blev bra bild om man hade 1.0 Mpix & att det blev dåligt om man hade högre än det

↗ till inlägget

jag vet men Licufer såa att det blev bra bild om man hade 1.0 Mpix & att det blev dåligt om man hade högre än det

Var har han sagt det?
Nivå 1 · Novis
↗ till inlägget

Om ni ska köpa en mobil med kamera, kolla att det inte är en med 1.0 megapixel, bilden blir urusel.

Tror du att de går att läsa nu "WASD".

Använd ögonen iställer för att gissa vad de står. :lol:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in