Egentligen stör jag mig mest på det faktum att det finns ohyggligt få sidouppdrag (två, tre stycken vid varje hub-område är INTE okej), och att de med några få undantag är ganska tråkiga och oinspirerade. Visst är dock själva områdena större, med fler ventilationstrummor och saker att hacka än tidigare, men det är ganska sällan man stöter på någonting riktigt spännande. Lite easter eggs hade inte skadat, liksom. Sen är konstigt nog spelaren nästan helt okapabel till att styra vilken riktning handlingen rör sig i. Borta är till exempel Invisible Wars helt genialt komplexa spel med fraktioner, och istället har man allt som oftast bara ett fast mål i varje uppdrag, utan möjlighet att påverka det. Istället är det vägen till målet vari valmöjligheterna ligger, men även där är de futtigt få, och valet står i princip uteslutande mellan att smyga eller att skjuta. Båda sakerna är dock tillfredsställande på sina egna vis, men spelsystemet känns inte lika innovativt som de tidigare spelen gjorde. Man kan som vanligt välja att uppgradera sina förmågor efter smak (även om man fram emot slutet av spelet formligen drunknar i uppgraderingspoäng, varpå man bara blir jävligt OP), och just där är spelet väldigt likt sina föregångare. Dock är den enda saken jag verkligen gillar med spelet de så kallade "social boss battles" (de regelrätta bosstriderna ska vi inte tala om, de är katastrofalt dåliga) man stöter på lite här och där. Att spela på en karaktärs mentala styrkor och svagheter för att få sin vilja igenom sköts på ett strålande sätt, även om det ibland blir lite väl svårt att förutse hur någon ska reagera på ett visst konversationsval. Så ja, kort och gott så är Human Revolution ett Deus Ex med färre rollspelselement och mer drivande historieberättande. Handlingen är ju trots allt en av de viktigaste sakerna i den här serien, och även om man inte kan påverka den lika mycket som förr så är den ändå bra och engagerande. Och det säger jag fast jag inte ens är helt klar med spelet ännu, så min åsikt kan komma att ändras. Vi får se.