Hoppa till innehåll

chokladgalen

Medlem
  • Antal innehåll

    8
  • Blev medlem

  • Senast inloggad

chokladgalen's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Community anseende

  1. I min gamla grundskola hade vi hur mycket vandalisering som helst... helt korkat. Vaktmästaren tröttnade på att laga allt så han bara lade det i ett hörn tillslut, och högen bara växte. Det var för att vi skulle se... Det hjälpte inte och de införde städdagar istället, vilket egentligen betyder att de som vandaliserat skolkar och de oskyldiga är i skolan och städar upp efter dem. Sedan började jag gymnasiet, där har ingen tid att göra sönder saker. Och eleverna är lite för mogna för att göra det. Dessutom är det aldrig tomt någonstans, lärare överallt.
  2. För övrigt kan man hitta de mesta här: http://www.reklammusik.webb.se/ När det kommer till reklammusik i svensk tve :)
  3. Böcker är ju alltid bättre än filmer, enligt mig :P Den var okej, men tyckte filmen var en LOTR-wannabe på sina ställen. (måste man verkligen se ett slag i 10-15 minuter i filmen, när den bara ägnades ca 1-2 sidor åt i boken?). Dessutom, skrattade ihjäl mig när jag såg hur Peter höll svärdet :medieval:
  4. Själv går man samhäll med ekonomisk linje då :) Plugglinje? Nja, känner mig i det närmaste understimulerad. Kändes mer som en extension av grundskolan, förutom de nya roliga kurserna man får läsa (filosofi, ekonomi, psykologi bl.a). Men det allra bästa med gymnasiet är möjligheterna till att diskutera i klassen. I vår klass lyckas vi ibland dra hela lektioner till att debattera mot varandra. :P Lärarna blir ibland helt desperata när vi dessutom ifrågesätter vad de lär ut, och då måste de i sin tur argumentera för kunskapen. Nu känner jag väl att jag hade velat gå naturvetenskapligt, men det visste jag ju inte när jag valde. Trodde jag inte skulle klara matten och så.
  5. Skolan blir precis vad man gör den till ;) Jag tycker det är roligt att lära mig, och om jag inte intresserad av ämnet ifråga så kan jag mana fram till debatt istället. Dvs att klassen diskuterar om det vi lär oss. "Hade Freud rätt?", "Vilka brister hade Platons idévärld?" och dylikt. :student: Kanske svårare när man går i grundskolan då. Där ska man bara sitta tyst och suga upp all information som en svamp egentligen. Vilket inte alls är så människan fungerar, nej, egentligen borde man göra om hela grundskolan till att passa människor, och inte maskiner.
  6. Är ledig på måndagar. Men torsdag är min favoritskoldag :) Anledning: Då har jag mest lektioner(fullpackat), och börjar tidigt och slutar sent. Kanske låter otroligt hur det kan vara min favoritdag då, men jag hatar håltimmarna som man måste dras med alla andra dagar. Och så har jag så roliga lektioner då :student:
  7. Tack till er som svarat så här långt! :kung: Om det är något ni inte förstår av mina frågor så fråga gärna :) Jag är medveten om att de kan vara lite luddiga på sina ställen :P Hoppas ännu fler vill svara på enkäten :student: Ni får naturligtvis även diskutera lite kring minnesmetoder/pluggmetoder här om ni vill.
  8. Hej hej. Jag gör en undersökning om hur elever pluggar. :student: (grundskola, gymnasie och uppåt, om så finns här) Därför skulle jag vilja fråga några frågor. Jag hoppas att så många som möjligt skulle vilja svara :) [x] gör ett kryss/X för svar. Du kan fylla i flera om nödvändigt. Lättaste är nog om du kopierar det här, fyller i kryssen/svar, och postar tillbaka här i tråden. Eller så kan du svara i stil med: "1. Ja, 2. Sammanfattningar"... osv :) 1. Använder du minnesmetoder? [] Ja [] Nej [] Ibland 2. Hur pluggar du till prov? [] Repeterar [] Använder Mindmaps (tankekartor) [] Gör sammanfattningar [] Förklarar för någon annan [] Använder minnesmetoder - Om ja, vilka metoder? [] Annat - Om ja, vad för något annat? 3. Vid sifferinlärning: Vilka metoder tycker du fungerar bäst för dig? [] Repetition [] Läsa talen ihopsatta (t.ex 123456 blir 12, 34, 56) [] Siffer-Rim-Systsemet (t.ex 8=råtta, 2=tå. För att komma ihåg 82 = Råttans tå) [] Annat - Om ja, vad för något annat? 4. Vid glosinlärning: Vilka metoder tycker du fungerar bäst för dig? [] Repetition [] Hjälpmeningar (t.ex Consternation = Bestörtning. "Man störtar den konstiga nationen.") [] Visuella bilder (t.ex Pollo = kyckling. "Föreställ dig en jättekyckling som spelar polo.") [] Jämförelser med svenskan (t.ex fail(misslyckas) påminner om falla, att falla kopplas ihop med att misslyckas) [] Annat - Om ja, vad för något annat? 5. Har du själv försökt ta reda på olika minnesmetoder? (via böcker, internet) [] Ja [] Nej 6. Har du fått lära dig minnesmetoder i skolan? (grundkskola/gymnasiet/universitet) [] Ja [] Nej 7. Om Nej på 6:an: Hade du velat lära dig det där? [] Ja [] Nej Övriga kommentarer angående minnesmetoder vid studier: Tack på förhand. :kung:
×
  • Skapa ny...