Hoppa till innehåll

Fei

Medlem
  • Antal innehåll

    2
  • Blev medlem

  • Senast inloggad

Profilinformation

  • Kön
    Kvinna
  • Ort
    Lund

Fei's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Community anseende

  1. Nu har jag ändrat min kod, Tack så mycket för tipsen. Men nu har andra problem uppkommit; jag vet inte hur jag ska få programmet att skriva jämt eller udda i rutan, och knappen "jämt/Udda" syns inte när jag kör programmet Koden hittills: * @author Fei */ import javax.swing.*; import java.awt.*; import java.awt.event.*; public class JämtEllerUdda extends JFrame implements ActionListener{ private JTextField tf1 = new JTextField(3); private JTextField tf3 = new JTextField(10); private JLabel label1 = new JLabel("Ditt tal "); private JLabel label3 = new JLabel("är "); private JButton addBT = new JButton("Slumpa"); private JButton addBT2 = new JButton("Jämt/Udda"); public JämtEllerUdda(){ setSize(400, 100); setLayout(null); setTitle("Jämt eller udda?"); setBackground(Color.pink); setForeground(Color.black); tf1.setBackground(Color.white); tf3.setBackground(Color.white); Panel p1 = new Panel(); p1.setLayout(new FlowLayout()); p1.add(label1); p1.add(tf1); p1.add(label3); p1.add(tf3); tf3.setEditable(false); Panel p2 = new Panel(); p2.setLayout(new FlowLayout()); p2.add(addBT); Panel p3 = new Panel(); p3.setLayout(new FlowLayout()); p3.add(addBT2); setLayout(new BorderLayout()); add("Center", p1); add("South", p2); addBT.addActionListener(this); addBT2.addActionListener(this); } public void actionPerformed(ActionEvent e){ if(e.getSource() == addBT){ int num1= (int)(1+Math.random()*1000); tf1.setText(String.valueOf(num1)); if(e.getSource() == addBT2){ int num3= (tf1.getText()); if (num3 % 2 == 0){ "jämt" } else{ "udda" } tf3.setText(String.valueOf(num3)); } } } public static void main(String[] args){ JämtEllerUdda f = new JämtEllerUdda(); f.setVisible(true); } }
  2. Jag har kört fast med grafiken. Programmet är på det viset att Ett fönster med två knappar; en där det står ”Slumpa ett tal”. Då använder jag en statisk metod(math.random). När jag trycker på den andra knappen åt höger där det står ”jämt eller udda”, kommer det fram om talet är ett jämt eller udda tal. Koden jag skrivit hittills: import javax.swing.*; import java.awt.*; import java.awt.event.*; public class JämtEllerUdda extends JFrame implements ActionListener{ private JTextField tf1 = new JTextField(3); private JTextField tf3 = new JTextField(10); private JLabel label1 = new JLabel("Ditt tal "); private JLabel label3 = new JLabel("är "); private JButton addBT = new JButton("Slumpa"); private JButton addBT2 = new JButton("Jämt/Udda"); public JämtEllerUdda(){ setSize(400, 100); setLayout(null); setTitle("Jämt eller udda?"); setBackground(Color.pink); setForeground(Color.black); tf1.setBackground(Color.white); tf3.setBackground(Color.white); Panel p1 = new Panel(); p1.setLayout(new FlowLayout()); p1.add(label1); p1.add(tf1); p1.add(label3); p1.add(tf3); tf3.setEditable(false); Panel p2 = new Panel(); p2.setLayout(new FlowLayout()); p2.add(addBT); setLayout(new BorderLayout()); add("Center", p1); add("South", p2); addBT.addActionListener(this); addBT2.addActionListener(this); } public void actionPerformed(ActionEvent e){ if(e.getSource() == addBT){ int num1= (int)(1+Math.random()*1000); tf1.setText(String.valueOf(num1)); } } public actionPerformed(ActionEvent a){ if(a.getSource() == addBT2){ double num1=Double.parseDouble(tf1.getText()); while (num1!= 1){ Vad ska jag skriva här!! } double num3 = num1/3.6; tf3.setText(String.valueOf(num3)); } } public static void main(String[] args){ JämtEllerUdda f = new JämtEllerUdda(); f.setVisible(true); } }
×
  • Skapa ny...