Nu har jag ändrat min kod, Tack så mycket för tipsen. Men nu har andra problem uppkommit; jag vet inte hur jag ska få programmet att skriva jämt eller udda i rutan, och knappen "jämt/Udda" syns inte när jag kör programmet
Koden hittills:
* @author Fei
*/
import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
public class JämtEllerUdda extends JFrame implements ActionListener{
private JTextField tf1 = new JTextField(3);
private JTextField tf3 = new JTextField(10);
private JLabel label1 = new JLabel("Ditt tal ");
private JLabel label3 = new JLabel("är ");
private JButton addBT = new JButton("Slumpa");
private JButton addBT2 = new JButton("Jämt/Udda");
public JämtEllerUdda(){
setSize(400, 100);
setLayout(null);
setTitle("Jämt eller udda?");
setBackground(Color.pink);
setForeground(Color.black);
tf1.setBackground(Color.white);
tf3.setBackground(Color.white);
Panel p1 = new Panel();
p1.setLayout(new FlowLayout());
p1.add(label1);
p1.add(tf1);
p1.add(label3);
p1.add(tf3);
tf3.setEditable(false);
Panel p2 = new Panel();
p2.setLayout(new FlowLayout());
p2.add(addBT);
Panel p3 = new Panel();
p3.setLayout(new FlowLayout());
p3.add(addBT2);
setLayout(new BorderLayout());
add("Center", p1);
add("South", p2);
addBT.addActionListener(this);
addBT2.addActionListener(this);
}
public void actionPerformed(ActionEvent e){
if(e.getSource() == addBT){
int num1= (int)(1+Math.random()*1000);
tf1.setText(String.valueOf(num1));
if(e.getSource() == addBT2){
int num3= (tf1.getText());
if (num3 % 2 == 0){
"jämt"
}
else{
"udda"
}
tf3.setText(String.valueOf(num3));
}
}
}
public static void main(String[] args){
JämtEllerUdda f = new JämtEllerUdda();
f.setVisible(true);
}
}