Hoppa till innehåll

Val Av Operativsystem

Vitdom

Rekommendera inlägg

Jag undrar vilket operativsystem som skulle vara bäst för mig, vill välja mellan Windows och ett Linuxbaserat operativsystem. Just nu anväder jag bara Windows XP.

Jag spelar ganska många spel, de är nog alla endast programmerade för Windows, har hört att det finns något som heter Wine som kan köra vissa Windows applikationer.Jag programmerar även C++, finns det någon bra IDE för Linux?Då och då spelar jag även webbspel, t.ex Runescape, är operativsystemets eller den bästa webbläsare som stödjer operativsystemet kompatibelt med dessa spel?Operativsystemet ska också klara av så ny hårdvara som möjligt.(t.ex 64-bitar processor, nyare funktioner och teknologier med mera.)

Kanske kommer på något mer betydelsefullt senare.

Om det är något som ni ser som betydelsefullt för ert svar som jag missat är det bara och skriva det.

Det skulle även hjälpa mig om ni skriver vilket operativsystem ni använder, hur det går och varför.

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du kan stå över vissa spel/program så är en Linuxbaserad version bättre. Men som sagt, man kan konfigurera Linux till att funka med det flesta Applikationer som Windows använder sig av. Men problemet är att många Datorer med Windows redan när du köpte den är att ditt Nätverkskort inte alltid är kompitabelt med Linux, därför kan du få svårt att hitta ett bra linuxbaserat operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du får nog tyvärr hålla dig till Windows.

Jag körde ubuntu ett tag för att jämföra det med Windows och ubuntu var mycket mer svårare att hantera än Windows. Även om du lär dig ubuntu snabbt får du förvänta dig att en hel del program inte kommer att funkar under ubuntu även om du kör Wine och att spela spel medförde ofta större lagg än förut under Wine.

Däremot om du kan acceptera och hålla dig till de simplare sakerna så är ubuntu definitivt bättre enligt mig. Att surfa, lyssna på musik och skriva några arbeten är det inga som helst problem med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...