Hoppa till innehåll

Program


fanofaik
 Dela

Rekommendera inlägg

Alternativ 1:

Lär dig C++, 3D modellering, ljud inspelning + efterarbete i studio, med mera osv.

 

Alternativ 2:

Köp en riktig spelmotor, lär dig hur man skriptar den/programmerar om den (oftast i C++), köp 3D modeller av någon som vet vad dom gör, samma med ljud

 

Alternativ 3:

Game Maker? Ugh.. Känner inte ens för att lista som ett alternativ för att göra ett riktigt spel.. Men ok, det kanske kan vara kul om man vill sitta och leka lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hur gör man ett spel

 

 

länk till program tack

bästa programmet är ju i princip c++.

men det är rätt så komplicerat att lära sig.

tror inte en 11 åring klarar det : P

men du kan ju prova.

och om du inte ens kan googla det så borde du nog inte ens försöka lära dig c++ >.<

Redigerat av Barejalla
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hur gör man ett spel

 

 

länk till program tack

bästa programmet är ju i princip c++.

men det är rätt så komplicerat att lära sig.

tror inte en 11 åring klarar det : P

men du kan ju prova.

och om du inte ens kan googla det så borde du nog inte ens försöka lära dig c++ >.<

 

C++ är inget program. Om det komplicerat eller inte är väldigt subjektivt, jag tycker då inte att det är komplicerat. Vad som är komplicerat är att använda de bibliotek och motorer som man vill ha.

 

Iaf, för en nybörjare kan det faktiskt vara bra att börja med Game Maker. Då lär du dig lite enkelt vad programmering (eller faktiskt scripting) går ut på samt lite enkel syntax och några få universella saker (variabler, arrays, matrixer) som kan överföras till alla andra programmeringsspråk / skriptspråk. Du lär dig även speldesign.

 

Det du måste tänka mest på är att det kommer ta ORDENTLIGT med tid. Det tar år innan du faktiskt kan göra ngt ordentligt oavsett vilket program/programmeringsspråk du börjar med.

 

Mitt tips är att börja med Game Maker, när du kan använda dig av Game Maker strålande (använder ingen D&D, kan göra relativt avancerade saker, t.ex. surfaces, online-spel, datahantering etc.) går du över till att lära dig Java eller C++. Java är enklare men C++ är bättre att lära sig då man kan lära sig varenda programmeringsspråk som finns på en vecka var om man bara kan C++.

 

Alternativ 1:

Lär dig C++, 3D modellering, ljud inspelning + efterarbete i studio, med mera osv.

 

Alternativ 2:

Köp en riktig spelmotor, lär dig hur man skriptar den/programmerar om den (oftast i C++), köp 3D modeller av någon som vet vad dom gör, samma med ljud

 

Alternativ 3:

Game Maker? Ugh.. Känner inte ens för att lista som ett alternativ för att göra ett riktigt spel.. Men ok, det kanske kan vara kul om man vill sitta och leka lite.

Det är inte ett riktigt spel han ska göra. Han ska lära sig att göra spel. Spelen han gör inom några års tid kommer inte att vara "riktiga" oavsett vad han än börjar med. Därför är GM ett bra alternativ för den som vill ha en lite planare inlärningskurva och vill se resultat snabbt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sant.

Jag var nog inte så tydlig i mitt svar.

Alternativ 2 som jag listade är ungefär samma som ditt svar Chainsawkitten.

Jag tänkte mest på tex. Torque Game Engine som är billigt och har "allt" från start, behöver "bara" lära sig att scripta för motorn.

 

Jag kan starkt rekommendera vissa program för de intresserade, som jag och mitt företag använder för utveckling av flera spel-projekt.

 

Hmm.. kanske ska göra en ny tråd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ush vilken rolig tråd...

Också är den inte något att vara glad för, eftersom det redan finns så många sånahär trådar.

 

*GameMaker

Ger dig färdighet och nybörjar kunskap i hur man gör ett spel. Nästa steg

blir att koda i C++

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...