Hoppa till innehåll

Får Inte Lära Mig Det Jag Vill I Skolan

Vitdom

Rekommendera inlägg

Tja, jag går just nu på gymnasiet och jag känner att jag inte får lära mig det jag vill, även fastän jag frågar om det.

Till exempel idag på matematiken(Ma A), jag var klar med hela planeringen två veckor frammåt. Då såg jag en uppgift i matteboken som jag gav mig på, a uppgiften klarade jag, men b uppgiften klarade jag inte då man där behövde ha kunskap om 10-logaritmer. Jag frågade läraren om hon kunde hjälpa mig med uppgiften, jag förstod det som att hon förstod hur man skulle göra(med 10-logaritmer) men hon ville inte berätta för att det var "överkurs", alltså vi hade inte hållt på med det än(det kommer i Ma C/D). Så hon tänkte och tänkte ut ett annat sätt att förklara det för mig hela lektionen men hon kom inte på något så hon gav MIG i läxa att lösa uppgiften till imorgon.

Jag gick hem, som tur är kan jag fråga min morfar(super på matte) och morsan hade några gamla matteböcker som jag kollade i och nu förstår jag hur man löser uppgiften(jag kan även bevisa lösningen och varför det blir som det blir), efter bara 2 minuter och en formel/ekvation, med 10-logaritmer.

Jag tror nog inte att min lärare hade tänkt sig att jag skulle lära mig 10-logaritmer, så hon får nog en överraskning imorgon. Min fråga är, om min lärare inte förstår att jag har lätt för att lära mig, och fortfarande inte låter mig lära mig det jag vill, vad ska jag göra då, jag kan ju inte hela tiden förlita mig på min morsa och morfar!(obs, detta har hänt fler gånger)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hon kanske vill att ni ska hålla er inom planeringen. Hon kanske anser att du inte behöver lära dig detta redan i första året.

Har man en planering så ska den följas också. Jobbar ni med procent, algebra några veckor och du blir klar före, så kan du göra extra uppgifter om algebra. Men vad du tar hem och gör kan ingen bestämma över. Men jobbar du med..Exempel algebra när planeringen är procent, och du tar hem och gör 30 uppgifter så påverkar det inte ditt slut betyg. Så i stort sett så är det bara onödigt att arbeta extra med något helt annat. Det är som att du jobbar fast inte får någon lön. Så när du är klare före planeringen så gör extra uppgifter inom kapitlet ni är på.

Jag har också förmågan att bli klar före dom andra. Läraren har berättat att jag ska göra extra uppgifter inom kapitlet då andra uppgifter på andra kapitlen ej påverkar betyget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Algoritmer tillhör Matte C+, ja.

Om jag hade varit läraren hade jag inte heller haft tid/orken att lära överkurs inom matematik till en enskild elev som man inte kommer lära ut först om minst 2 år.

Du får helt enkelt vänta tills du ska ha den kursen och ha lite respekt för de i klassen som verkligen behöver hjälp med det ni håller på med just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...