💬
Logga in
Fuska.se

Bygga Dator, Duh

22 svar · startad

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #1

Hej, ska bygga data åt min kompis. Budget 6000 kr - 7000kr MAX

Har funderat lite och har kommit fram till detta: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=303-55266

Tänkte köpa allt utom grafik kortet först och sedan köpa till grafik kortet när min kompis har mer pengar.

Den intärna grifiken på moderkortet borde duga åt honom så länge ...

Fläkten är väll inte direkt nödvändig, men iallafall

Tog en stor tub kylpasta, ska eventuellt bygga server åt honom senare...

Nätagregatet vet jag inget om, kanske borde ta ett annat? Vad vet jag...

Eller så så har jag tänkt på detta: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=763-55268

AMD, istället för intell

Snabbare ram och vad jag tror bättre moderkort.

Samma på denna, tänkte skippa grafik kortet först och köpa det sedan när han har mer pengar.

Vad tycks? vilken e bäst? Borde jag ändra något?

Tack på förhand!

Nivå 5 · Fuskare

Nu är inte ja så bra på processorer men, jag tycker intel såg bra ut :P . Tycker du ska lägga lite mer på ett snyggare chassi med. Enligt mig. Fast det kanske inte är så nördvändigt för han/dig.

1 Nov 2008
Nivå 6 · Fuskare

Jag är inte så kunnig inom detta område. Men enligt mig så ser det bra ut.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #4

Chassi spelar ingen roll hur det ser ut, bara det är billigt och bra luftcirkulation ;)

Den andra verkade bättre än den första

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #6

mhm

Har wacko någon synpunkt? Du ska ju jämt ha synpunkter :lol:

Nivå 6 · Fuskare

Håller med justfiwi. Den andra ser bättre ut.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #8

BTW: Vet någon om man kan överklocka AMD Phenom X4 Quad-Core 9950 BLACK EDITION 2.6GHz mycket?

EDIT: Min AMD 6000+ ligger bara på 3GHZ, borde jag öka till 3.1ghz som är standard? temperaturen är ALLTID på 45cellsius, fläkten anpassar sig till belastningen

Senast ändrad:

2 Nov 2008
Nivå 2 · Novis

Att den ligger på lägre hastighet beror nog på att den har gått ner i varv för att den "vilar".

3 Nov 2008
Nivå 2 · Novis
Trådstartare #10

Prosessorn kan inte gå ner i varv, den snurrar ju inte :lol: , du menar kanske fläckten? Men det har ingen betydelse på klockfrekvensen..

Kan någon mer komentara bygget? Ser det bra ut eller borde jag ändra något?

4 Nov 2008
↗ till inlägget

mhm

Har wacko någon synpunkt? Du ska ju jämt ha synpunkter :lol:

Värdelösa paket.
Nivå 16 · Legendfuskare
↗ till inlägget

Prosessorn kan inte gå ner i varv, den snurrar ju inte :lol: , du menar kanske fläckten? Men det har ingen betydelse på klockfrekvensen..

Man säger att processorn går ner i varv när den arbetar mindre som leder till att fläkten snunnar mindre
Nivå 2 · Novis
Trådstartare #13
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Man säger att processorn går ner i varv när den arbetar mindre som leder till att fläkten snunnar mindre

OK, men det var inte det jag frågade om ;) . Jag undrade om jag borde höja klockfrekvensen till 3.1 GHZ, eftersom det är standard.
6 Nov 2008
Nivå 2 · Novis
Trådstartare #14

Kan ingen ge lite kritik eller? :o

7 Nov 2008

1. Overkill på minnena, PC2-6400 räcker

2. Overkill på kylpastan, det är inte en större tub.

3. Skitmoderkort

4. Onödigt med fläktar som sänker temperaturen med 1.5 celcius

5. Onödigt med E8500, ta E8400

6. overkill nättagg, ta corsair 450W istället.

7. på låg 6-7k skulle jag kört på AMD.

8. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=349-55960

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #16
↗ till inlägget

1. Overkill på minnena, PC2-6400 räcker

2. Overkill på kylpastan, det är inte en större tub.

3. Skitmoderkort

4. Onödigt med fläktar som sänker temperaturen med 1.5 celcius

5. Onödigt med E8500, ta E8400

6. overkill nättagg, ta corsair 450W istället.

7. på låg 6-7k skulle jag kört på AMD.

8. https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=349-55960

mm, chassit är dyrt. Ska ta ett för typ MAX 400kr istället. Minns det du sa en annan gång att det där är högre kvalité, men det skiter jag i! Är det verkligen onödigt med 1066mhz minnen? Snabbare= bättre, men det kanske inte gör så stor skillnad. Kulpastan trodde jag var en större tub för att den väger mer.

Overkill på nättagget stämer ju inte! Det kanske har 30 wat mer, men annars är bara det andra dyrare, iofs bättre kvalité antar jag.

Jag ska nog vänta med att vänta med att köpa den, har läst att AMDs nya deneb processorer snart kommer, då kanske de andra sjunker i pris lite, eller så blir det en deneb.

Tack för dina tips!

Edit: Det behövs väll ingen 3rd party kylare, räcker det inte med den som hänger med processorn?

Senast ändrad:

Nivå 1 · Novis

I dagsläget skulle jag gå på Intel, men skulle välja en E8400 istället för en E8500, skillnaden är så lite och processorerna är så lätta att överklocka. Quadcore vinner man så lite på i dagens läge att som en vanlig användare som inte sysslar med avancerad fotoredigering eller cad program inte behöver en quadcore prolle. Grafikkortet som är med i paketet kommer ändå att vara flaskhalsen i systemet om personen i fråga ska spela spel. Ska han\hon köra vista eller xp ?

Senast ändrad:

Nivå 2 · Novis

Vad ni har förvrängt mina ord! Jag fattar att man inte får skriva "gå ner i varv" här...

I brbara datorer gör de det nästan alltid för att spara på batteriet. AMD har också så på sina vanliga processorer för att de inte behöver "gå 110" (ett uttryck, ta det inte ordligt!) när man surfar på nätet.

Nivå 2 · Novis
Trådstartare #19
↗ till inlägget

Vad ni har förvrängt mina ord! Jag fattar att man inte får skriva "gå ner i varv" här...

I brbara datorer gör de det nästan alltid för att spara på batteriet. AMD har också så på sina vanliga processorer för att de inte behöver "gå 110" (ett uttryck, ta det inte ordligt!) när man surfar på nätet.

Aja, men iallafall. Det var inte fläkten jag menade, bara det att bios eller nått styr fläkten till att alltid hålla CPUn på 45c. Det jag undrade var om jag kan/borde höja klockfrekvensen till 3.1GHz, som är standard. Nu ligger den på 3.0GHz
Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Aja, men iallafall. Det var inte fläkten jag menade, bara det att bios eller nått styr fläkten till att alltid hålla CPUn på 45c. Det jag undrade var om jag kan/borde höja klockfrekvensen till 3.1GHz, som är standard. Nu ligger den på 3.0GHz

Det tycker jag. 45 grader celsius är inte farligt. Dessutom så är den ju gjord för 3,1GHz, så den arbetar nog bäst där.

Det där med snabbare = bättre stämmer inte.

DDR2 800MHz betyder att den har dubbla hastigheten på 400MHz på FSB.

Intels processorer anger tydligt vilka busshastigheter de kör på. Deras bästa processor har en busshastighet på 1600MHz, vilket de upppnår genom att köra FSB 400MHz gånger fyra = 1600MHz. Egentligen så duger det alltså med 800MHz till allt, så länge man inte överklockar.

wAcko: I din kundvagn har du valt ett chassi med medföljande nätagg. Är det inte lite Overkill med 2 st? :rolleyes:

Man lär ju bara behöva ett, så man kan spara in lite pengar där.

Senast ändrad:

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in