Hoppa till innehåll

Ubuntu - Java (för Att Spela Spel Som Runescape)


fruesgkuas
 Dela

Rekommendera inlägg

Detta är en Walkthrough om hur man fixar java till Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu, Denna guide är till för er som Dual-bootar/använder Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu som original Operativsystem eller använder Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu i Virtual PC miljö, eller annan programvara som emulerar operativsystem.

 

Q: Vad är Virtual PC (VPC)

A: Virtual PC är ett program (Emulator) som emulerar utav andra operativsystem, programmet är programmerat utav Microsoft och var egentligen till för att emulera andra Windows operativsystem. Naturligtvis går det att installera andra operativsystem också.

 

Q: Vad är skillnaden mellan Dual-Boot och Virtual PC?

A: I Dual Boot kan du ha flera operativsystem på en dator men bara köra ett operativsystem åt gången, däremot när du använder Virtual PC använder du dig utav ett operativsystem för att genom ett program emulera ett annat operativsystem genom det använda operativsystemet, (Snarare att du använder båda operativsystemen samtidigt vilket leder till mer användning utav RAM-Minnet och Processorn och andra datakomponenter). VPC är alltså ett program som skapar en virtuell PC som (Andra exempel på dessa produkter som jag kan ge för att få dig att förstå bättre vad VPC är: ZSNESW, eller PJ64 (program som emulerar SNES eller N64 i en dator))

 

Ok nu vidare till huvud-delen.

 

Jag skaffade nyss Ubuntu och ville spela Runescape då jag till min förskräckelse märkte att det inte gick eftersom Java inte var installerat.

 

Efter timmar av sökandes på nätet hittade jag tillslut en lösning. Jag vill därför dela den med er om ni nu vill använda detta.

 

P.S. Ubuntu är ett operativsystem. Operativsystemet bygger på Linux - Linux "Det virusfria Operativsystemet"

 

Ok här är hur man fixar det på Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu

 

applications-> add/remove...

 

(Applications-> lägg till/ta bort...)

 

En ruta kommer upp...

 

I denna ruta skall du göra såhär:

 

I dropdown-menyn som markeras med "show:"

 

ändra den till "All available applications"(Alla tillgängliga applikationer)

 

Skriv nu in detta i search bar: ubuntu-restricted-extras

 

Tre val kommer upp, välj beroende på använt operativsystem

 

Ubuntu - för Ubuntu, Kubuntu för Kubuntu och Xubuntu för Xubuntu.

 

ENDAST EN UTAV DEM.

 

Q: Hur vet jag vilket operativsystem jag använder?

A: Men herre gud. Vet du inte det, starta om datorn och kolla.

 

clicka i Checkrutan för det operativsystem du använder, I mitt fall blir det så att jag ska checka i Ubuntu restricted extras.

 

Efter du har checkat den skall du trycka på knappen "Apply Changes"

 

När du gjort det kan det komma upp en ruta som ber efter ditt lösen till operativsystemet, det är normalt för Linux.

 

Ok, vänta nu bara tills det är klart. kommer det upp en annan ruta innan: Acceptera terms of use och installera som vanligt.

 

Gå in på runescapes hemsida eller vilken annan hemsida som du vill in på och tada, nu kan du spela.

 

Obs!

För min del kan jag endast spela på low detail, det kan bero på att min dator har för dåliga komponenter (512mb ram), 21,5GB HDD och sådant, sedan skall vi inte prata om den ohyggligt dåliga processorn

 

Med i alla fall, för allt som krävs för att köra Ubuntu och antivirus och sådant (Jag dual-bootar, krävs antivirus eftersom virus (som är programmerade i Windows-miljö för att förstöra Windows operativsystem) från Ubuntu kommer in i Windows och pajar Windows operativsystem.)

 

Förhoppningsvis fungerar high detail för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Onödig guide, bara och klicka på Java Runtime Environment på Javas hemsida och välja linux och sedan ladda hem det, här: http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

 

Att installera linux-versionen utav Java kan fungera men problemet är att det inte funkar för alla (Det funkade inte för mig) så därför kan man göra på detta sätt, snabbt och enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...