GangsterTwist Skrivet 17 December 2008 Rapport Dela Skrivet 17 December 2008 Jag kör min PS3 på en 52 tums 4 års gammal ej HD TV, och sitter runt 1-2 meter ifrån.. Och GTA IV ser nästan ut som GTA San Andreas på den.. Och nu tänker jag inte stå ut längre, köper mig en HD TV nu intill jul m.m. PS: Jag hoppas på ett bra pris runt 4000kr högst, är mina krav möjliga då ? Frågerna är följande: Vilket bör jag köpa LCD eller Plasma TV? Hörde att Plasma reflekterar mer och är dumt ifall man har fönster bakom vilket jag har, LCD verkar vettigast just nu, om ni inte instämmer eller så ? Vilket är bäst för en PS3, vilken model/märke är bäst, jag siktar på en 26 tums storlek helst. Jag undrar vad HDMI hjälper med, och vilket de då gör? Och jag kör nästan bara spel och ser inga filmer på den. HD ready är alltså HD eller för jag börjar bli förvirrad..? Utgår från de frågerna. Tack. BTW: Av alla andra trådar så hitta jag inga svar på de jag leta efter. Därför skapa jag ett nytt om detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidney Skrivet 17 December 2008 Rapport Dela Skrivet 17 December 2008 (redigerat) Vilket bör jag köpa LCD eller Plasma TV? Hörde att Plasma reflekterar mer och är dumt ifall man har fönster bakom vilket jag har, LCD verkar vettigast just nu, om ni inte instämmer eller så ? LCD, eftersom Plasma bara finns i 40''+. Jag undrar vad HDMI hjälper med, och vilket de då gör? HDMI-uttaget är porten där du sätter in din HDMI-kabel. HDMI kabel överför HD. Utan HDMI-port eller HDMI-kabel kan du inte uppleva HD. HD ready är alltså HD eller för jag börjar bli förvirrad..? HD-ready: 720p Full-HD: 1080p Det är ändå så få spel som körs i Full-HD, och man märker ingen stor skillnad sägs det. --- Jag skulle köpt Denna (elgiganten), Denna (Siba - Philips 26PFL3403D . Redigerat 17 December 2008 av Sidney Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangsterTwist Skrivet 17 December 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 17 December 2008 Vilket bör jag köpa LCD eller Plasma TV? Hörde att Plasma reflekterar mer och är dumt ifall man har fönster bakom vilket jag har, LCD verkar vettigast just nu, om ni inte instämmer eller så ? LCD, eftersom Plasma bara finns i 40''+. Jag undrar vad HDMI hjälper med, och vilket de då gör? HDMI-uttaget är porten där du sätter in din HDMI-kabel. HDMI kabel överför HD. Utan HDMI-port eller HDMI-kabel kan du inte uppleva HD. HD ready är alltså HD eller för jag börjar bli förvirrad..? HD-ready: 720p Full-HD: 1080p Det är ändå så få spel som körs i Full-HD, och man märker ingen stor skillnad sägs det. --- Jag skulle köpt Denna (elgiganten), Denna (Siba - Philips 26PFL3403D . Jaha nu förstår jag. Grymt och snabbt svar.TV:en var grym.. Dock måste jag skaffa billigare tror jag. Hur länge tror ni de håller med 720p innan man vill ha 1080p TV? Alltså inga spel har de nästan sa du, hur långt in i framtiden tror ni de tar innan alla spel kommer ha det. Ska man lägga ut de extra slantarna för att få de eller ska jag ta en 720p TV ? Är de viktigt med bildformat (t.ex. 16:9 m.m.) vad menar de med bildformat exakt'? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidney Skrivet 17 December 2008 Rapport Dela Skrivet 17 December 2008 Hur länge tror ni de håller med 720p innan man vill ha 1080p TV? Alltså inga spel har de nästan sa du, hur långt in i framtiden tror ni de tar innan alla spel kommer ha det. Ska man lägga ut de extra slantarna för att få de eller ska jag ta en 720p TV ? Det mänskliga ögat märker inte av skillnaden mellan 720p och 1080p särskilt bra. Man märker lite skillnad om man sitter riktigt nära har jag hört. Tror att de flesta spelen kommer köras i Full-HD i nästa generations konsoler som kommer runt 2011-2012. Är de viktigt med bildformat (t.ex. 16:9 m.m.) De flesta TVs nu har 16:9. Det är widescreen formatet har jag för mig. 4:3 är det andra och det är det gamla fyrkantiga formatet. Det är inget viktigt. Det enda är att gubbarna i olika gamla filmer kan tryckas ihop ibland och se lite tjockare ut. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangsterTwist Skrivet 17 December 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 17 December 2008 Hur länge tror ni de håller med 720p innan man vill ha 1080p TV? Alltså inga spel har de nästan sa du, hur långt in i framtiden tror ni de tar innan alla spel kommer ha det. Ska man lägga ut de extra slantarna för att få de eller ska jag ta en 720p TV ? Det mänskliga ögat märker inte av skillnaden mellan 720p och 1080p särskilt bra. Man märker lite skillnad om man sitter riktigt nära har jag hört. Tror att de flesta spelen kommer köras i Full-HD i nästa generations konsoler som kommer runt 2011-2012. Är de viktigt med bildformat (t.ex. 16:9 m.m.) De flesta TVs nu har 16:9. Det är widescreen formatet har jag för mig. 4:3 är det andra och det är det gamla fyrkantiga formatet. Det är inget viktigt. Det enda är att gubbarna i olika gamla filmer kan tryckas ihop ibland och se lite tjockare ut. Aa, men då känns de mycket smartare att hitta en HD-Ready 720p 26tums LCD TV, och kanske ha råd med nånting annat till jul, som ett spel. :gitarr: Denna fråga kanske är ful men aja. Jag hör att "saker" blir billigare efter julen. Är de smartare att vänta tills efter, eller är skillnaden på priserna små? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidney Skrivet 17 December 2008 Rapport Dela Skrivet 17 December 2008 Du tänker på mellandags rean. Det mesta blir billigare. Men sakerna tar slut lite snabbare då. Vet dock inte om det brukar vara rea på elektronik produkter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
typpe Skrivet 18 December 2008 Rapport Dela Skrivet 18 December 2008 HDMI-uttaget är porten där du sätter in din HDMI-kabel. HDMI kabel överför HD. Utan HDMI-port eller HDMI-kabel kan du inte uppleva HD. Inte helt rätt men nästan :) HD går även köra på komponent kabel. Men då får du endast bild inget ljud. Ville bara lägga till den infon :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangsterTwist Skrivet 18 December 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 18 December 2008 HDMI-uttaget är porten där du sätter in din HDMI-kabel. HDMI kabel överför HD. Utan HDMI-port eller HDMI-kabel kan du inte uppleva HD. Inte helt rätt men nästan :) HD går även köra på komponent kabel. Men då får du endast bild inget ljud. Ville bara lägga till den infon :) Men då är de ju ett måste med HDMI kabeln, ingen vill väl köra utan ljud :lol: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidney Skrivet 18 December 2008 Rapport Dela Skrivet 18 December 2008 HDMI-uttaget är porten där du sätter in din HDMI-kabel. HDMI kabel överför HD. Utan HDMI-port eller HDMI-kabel kan du inte uppleva HD. Inte helt rätt men nästan :) HD går även köra på komponent kabel. Men då får du endast bild inget ljud. Ville bara lägga till den infon :) Det beror helt på vilken kabel du har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangsterTwist Skrivet 19 December 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 19 December 2008 Ni som vet, kanske kan förklara för mig detta. Att när jag koppla in PS3 på min morsas tv som inte är HD eller HD-Ready. Märkte jag att hennes DVD spelare hade en HDMI kabel, så jag valde inställningarna för HDMI på Inställningarna på PS3 och sen koppla jag in HDMI kabeln. Och så såg allt otroligt bättre ut, från texter till grafiken. Och också så när man valde vilken upplösning kunde jag kryssa in 720p, 1080p och 1080i betyder de att jag använder de eller, för innan på våra andra tv:en så kunde jag inte kryssa in dom, de var låsta då. Och allt ser ju otroligt bättre ut tack vara HDMI kabeln. Jag förstår inte om jag använder HD för HDMI kabel är ju inte HD direkt, missledande namn bara. Förklara gärna hur de ligger till.. :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Sidney Skrivet 19 December 2008 Rapport Dela Skrivet 19 December 2008 Antagligen är det så att din mammas TV helt enkelt är en HD tv. Kopplade du ditt Ps3 direkt till TVn genom en HDMI kabel eller genom DVD spelaren? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
GangsterTwist Skrivet 19 December 2008 Författare Rapport Dela Skrivet 19 December 2008 Antagligen är det så att din mammas TV helt enkelt är en HD tv. Kopplade du ditt Ps3 direkt till TVn genom en HDMI kabel eller genom DVD spelaren? Hur vet man om de är HD tv?Men brukar ej HD tven ha HDMI utag, om du fattar. Nej nej, använde bara HDMI sladden från DVD spelaren till PS3 istället. Inget med DVD spelaren att göra, den är avstängd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.