Hoppa till innehåll

Resonera


jessiyoo

Rekommendera inlägg

Hejsan!

Mitt problem är att jag inte fattar hur man resonerar kring ett vetenskapligt perspektiv.

Men i SO är jag däremot jätte bra på att resonera och dra slutsatser osv. Jag känner mig väldig klantig just nu eftersom jag bara kan resonera i SO:n men inte i NO:n. Så kan ni bara ge mig lite förslag på hur jag ska resonera och vad jag bör tänka på. Ge gärna lite exempel, eftersom jag sj inte vet vart jag har resonerat i mina MVG-uppgifter på SO:n.

Jag skulle vara jätte glad för lite tips, det skulle leda till att jag kunde göra min NO-uppgifter bättre än någonsin.

 

Tack förhand :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men jag tror att jag måste veta vad resonera är eftersom jag inte kan sätta fingret på vart jag har resonerat i mina MVG-uppgifter.

Jag vet inte, men resonerar jag nu?:

" Den industriella revolutionen ledde till trångboddhet, som ledde till sjukdomar och det ledde till att man lärde sig mer om anatomi som i sin tur ledde till nya mediciner och vaccin och det ledde till att te.x barndödligheten minskade och kvinnor fick bättre kunskap om preventivmedel som till slut ledde till befolkningsökning och att man kunde ge bättre omsorg på de barn man hade. Idag använder vi också vaccin mot te.x farliga sjukdomar "

Var i texten har jag resonerat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, du har utvecklat fakta, det är VG/MVG.

Bara fakta är G.

 

MVG är gemförelse, förklaringar, självständiga tankar.

När det gäller något NO ämne som kanske Kemi så kan du skriva så här.

 

Eld har varit något människan har användt i evolutionerstid, utan elden skulle världen inte funka som den gör nu,

vi kanske tror att det endast är U länder som har behov av så mycket eld pga att matlagningen sker på öppen eld.

Men så är det inte, eld används i västvärlden för och värma upp bostäder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack!

Men på NO provet hade vi så här:

 

Många länder idag är fortfarande jordbruk/bondesamhälle. Fler av dessa är på väg att industrialiseras allt mer. Städerna byggs ut och blir allt större. Behovet av modern teknik ökar.

 

Om du fick hjälpa till -styra denna utveckling -bestämma:

 

a) Vilka frågor skulle du lyfta fram för att skapa en god och hållbar miljö för individ, samhälle och natur?

B) Vilka svar kan du se till dina frågor och hur ska du göra för att gå vidare i planeringen för en god och hållbar miljö?

 

Hur ska jag resonera till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...