Hoppa till innehåll

Åldersgräns På Energidryck?


Easton
 Dela

Rekommendera inlägg

Livsmedelsverket rekommenderar gravida att begränsa sin konsumtionen till maximalt 300 mg koffein per dag. Det motsvarar cirka tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2dl/kopp).

Alltså: 3 koppar kaffe = 4,5 dl = 450 ml Om man tar 450 ml och delar det med koffeinet blir det: 300/450=0,6666666666666666666666666666666666666666666666666 (vilket fortsätter i oändlighet) Det innebär att för för varje ml är det ungefär 0,6 mg koffein det betyder följande:

 

1 dl Energidryck (med 32mg/100ml) = 32 ml koffein

1 dl Kaffe= (ca) 66 ml koffein

Så jag vet inte om den källan är så bra, den stämmer ju inte matematisk...

 

Soad_token

 

?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Hur mycket koffein innehåller en burk, 33 cl, energidryck?

Ungefär lika mycket koffein som man får i sig via en kopp kaffe. Det är cirka 100 mg."

 

Okej, 33 cl är 330 ml och "De flesta burkar innehåller 32mg/100ml."

 

330/100 = 3,3

32*3,3 = 105,6 mg

 

Alltså innehåller en 33 cl energidryck ungefär 100 mg koffein. Ja, energidrycken stämmer.

 

Nu är det dags för kaffe. 300 mg koffein skall finnas i tre stycken 1,5 dl koppar med kaffe.

 

300/3 = 100 mg

 

Kaffet stämmer alltså också.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker säljes i burkar om 250 ml (för det mesta), så det är bara ~80mg koffein i en burk... Just so you guys know that. Jag menade att EN burk innehåller mindre koffein än en kopp kaffe, borde ha skrivit det tydligare...

 

Sen förstår jag inte hur i hellskotta du tänker Soad_token, jag skrev ut all info som behövdes för att någon annan skulle kunna räkna ut det. -.-'

Redigerat av Draghon
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker säljes i burkar om 250 ml (för det mesta), så det är bara ~80mg koffein i en burk... Just so you guys know that. Jag menade att EN burk innehåller mindre koffein än en kopp kaffe, borde ha skrivit det tydligare...

 

Sen förstår jag inte hur i hellskotta du tänker Soad_token, jag skrev ut all info som behövdes för att någon annan skulle kunna räkna ut det. -.-'

Är det farligt för mina kompisar i skolan att dom dricker typ 2-4 drycker per vecka?

Tycker dom borde dricka mindre energidryck.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker säljes i burkar om 250 ml (för det mesta), så det är bara ~80mg koffein i en burk... Just so you guys know that. Jag menade att EN burk innehåller mindre koffein än en kopp kaffe, borde ha skrivit det tydligare...

 

Sen förstår jag inte hur i hellskotta du tänker Soad_token, jag skrev ut all info som behövdes för att någon annan skulle kunna räkna ut det. -.-'

Är det farligt för mina kompisar i skolan att dom dricker typ 2-4 drycker per vecka?

Tycker dom borde dricka mindre energidryck.

 

2-4 per vecka? Det är ju ingenting. Problemet är ju alla ungar som dricker 2-3 per dag, tillsammans med en massa godis.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker säljes i burkar om 250 ml (för det mesta), så det är bara ~80mg koffein i en burk... Just so you guys know that. Jag menade att EN burk innehåller mindre koffein än en kopp kaffe, borde ha skrivit det tydligare...

 

Sen förstår jag inte hur i hellskotta du tänker Soad_token, jag skrev ut all info som behövdes för att någon annan skulle kunna räkna ut det. -.-'

Är det farligt för mina kompisar i skolan att dom dricker typ 2-4 drycker per vecka?

Tycker dom borde dricka mindre energidryck.

 

2-4 per vecka? Det är ju ingenting. Problemet är ju alla ungar som dricker 2-3 per dag, tillsammans med en massa godis.

 

Det är olika från person till person i min skola.

Vissa tar 1-2 per dag, vissa tar 5 per vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Energidrycker säljes i burkar om 250 ml (för det mesta), så det är bara ~80mg koffein i en burk... Just so you guys know that. Jag menade att EN burk innehåller mindre koffein än en kopp kaffe, borde ha skrivit det tydligare...

 

Sen förstår jag inte hur i hellskotta du tänker Soad_token, jag skrev ut all info som behövdes för att någon annan skulle kunna räkna ut det. -.-'

Är det farligt för mina kompisar i skolan att dom dricker typ 2-4 drycker per vecka?

Tycker dom borde dricka mindre energidryck.

2-4 per vecka? Det är ju ingenting. Problemet är ju alla ungar som dricker 2-3 per dag, tillsammans med en massa godis.

 

Det är olika från person till person i min skola.

Vissa tar 1-2 per dag, vissa tar 5 per vecka.

 

Jäklar, jag har druckit max 10st under min livstid =S Knappt det tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ens eget val men tror det är ganska mycket myt att det är farligt. Visst man kan räkna ut vilka ämnen det är men hur många har dött av det egentligen, aldrig hört talas om det.

 

För övrigt så är förbud bara skit, blir bara massa mer olagligheter och hat osv. Mindre förbud, mer frihet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ens eget val men tror det är ganska mycket myt att det är farligt. Visst man kan räkna ut vilka ämnen det är men hur många har dött av det egentligen, aldrig hört talas om det.

Robin, 18, dog efter att ha druckit Red Bull

http://www.expressen.se/1.424700

 

De dog sedan de druckit Red Bull

http://www.expressen.se/1.532147

 

Chloe dog av Red Bull på nattklubb

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/106148-dog-av-red-bull

 

De tre första träffarna på google. Energidrycker (som red bull) är även bevisligen farligt om man blandar det med alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ens eget val men tror det är ganska mycket myt att det är farligt. Visst man kan räkna ut vilka ämnen det är men hur många har dött av det egentligen, aldrig hört talas om det.

Robin, 18, dog efter att ha druckit Red Bull

http://www.expressen.se/1.424700

 

De dog sedan de druckit Red Bull

http://www.expressen.se/1.532147

 

Chloe dog av Red Bull på nattklubb

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/106148-dog-av-red-bull

 

De tre första träffarna på google. Energidrycker (som red bull) är även bevisligen farligt om man blandar det med alkohol.

 

Nej, inte riktigt bevisat.
Fråga:

 

Jag har hört att man kan dö direkt om man blandar redbull (energidrycker) och sprit (alkohol)? Varför? Vad händer i kroppen?

Svar:

 

Du har nog rätt i att man bör vara lite försiktig med dom här så kallade energidryckerna, framför allt i kombination med alkohol. Det finns ett antal oförklarliga dödsfall där den gemensamma nämnaren tycks vara energidryck. Boven i sammanhanget tycks inte vara den höga dosen coffein som man skulle kunna tro, utan aminosyran taurin som är tillsatt till de flesta energidrycker.

 

I kliniska tester har det visat sig att taurin kan ha en ogynnsam effekt på hjärtats arbete, och den här effekten förstärks av alkohol. Ämnet diskuterades i en spännande artikel i Läkartidningen -06, "Energidryck-farligt eller inte", du kan "googla" dig fram till den. Där beskrivs ingående vad som händer i kroppen, liksom ett antal fallbeskrivningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Emh...i kliniska tester har de kommit fram till att taurin kan ha en ogynnsam effekt på hjärtat. En effekt som förstärks av alkohol.

 

Då är det väll bevisat att energidryck och sprit är en ganska kass blandning?

Jao, det är inte någonting man skall hålla på med hur som helst, men det är inte 100% att det stämmer.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Emh...i kliniska tester har de kommit fram till att taurin kan ha en ogynnsam effekt på hjärtat. En effekt som förstärks av alkohol.

 

Då är det väll bevisat att energidryck och sprit är en ganska kass blandning?

Jao, det är inte någonting man skall hålla på med hur som helst, men det är inte 100% att det stämmer.

 

Taurin används i flera hjärtmediciner då det påverkar hjärtats muskelsammandragningar. Visst, kanske bra för en 70-årings hjärta, men knappast för en 11-årings.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...