laynus Skrivet 27 April 2009 Rapport Skrivet 27 April 2009 Hej just nu skulle jag vilja ha hjälp med att avinstallera windows 7 för min syrra ska få den här datorn med xp på bara. Vet nån hur jag gör? Citera
Vitdom Skrivet 27 April 2009 Rapport Skrivet 27 April 2009 Ladda ner något bootbart formateringsprogram för hårddisken. Annars kan du väl använda Windows XPs inbyggda formateringsprogram? Citera
Median Skrivet 27 April 2009 Rapport Skrivet 27 April 2009 Dra ner Gparted på http://gparted.sourceforge.net/ , bränn det på skiva, sätt i skivan ,starta om datorn, klicka på någon knapp så skivan startas istället för operativsystemet, hitta partitionen som Windows 7 är på, högerklicka, tryck på Delete, högerklicka den partitionen som du vill att det opartitionerade utrymmet ska ta vägen, tryck Resize, gör max där. Följ instruktioner på GParted helst, är lite osäker då det var längesen jag använde programmet. När det är klart så startar du om, sätter in Windows XP skivan så att den bootas, trycker R så att recovery console kommer upp, välj XP om du måste välja OS; skriv in admin lösenordet om du måste, skriv sen fixmbr, tryck enter, skriv y, tryck enter. Nu är det klart. Ansvarar inte för något som händer. Detta var om du hade dual-boot, annars skaffar/tankar du bara en XP skiva, bränner till skiva, stoppar in den i datorn när den startas, följ instruktionerna därifrån. Citera
Gäst MacGyver Skrivet 27 April 2009 Rapport Skrivet 27 April 2009 Det är väl bara stoppa in XP skivan i datorn och starta om den för att sedan följa instruktionerna? Formateringen sköter väl installationsguiden? Observera att du måste ställa in i BIOS att din dator ska boota från CD:n i första hand. Citera
CeZ Skrivet 28 April 2009 Rapport Skrivet 28 April 2009 (redigerat) Stoppa i XP skivan och kör upp boot menyn när du startar datorn (F12 eller F8 oftast) och välj CD, följ instruktionerna. Redigerat 28 April 2009 av Collez Citera
laynus Skrivet 28 April 2009 Författare Rapport Skrivet 28 April 2009 Asså vaf*n har xp med windows 7 att gör med xp? ska ju bara få bort windows 7.............. Citera
Median Skrivet 28 April 2009 Rapport Skrivet 28 April 2009 Asså vaf*n har xp med windows 7 att gör med xp? ska ju bara få bort windows 7.............. Du säger inte om du har dual-boot eller inte, du säger bara att du vill formatera Windows 7 partitionen <.< Kolla på min guide längre upp, använd INSERT OS HERE istället för XP då. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.