Hoppa till innehåll

Dataproblem


Staejjkarn
 Dela

Rekommendera inlägg

Jag har precis blivit klar med min dator som jag har byggt men det funkade inte och jag tror att det kan vara RAM-minnet som är felet för inget på datorn fungerar, skärmen visar inget, skivläsaren vill inte reagera när man trycker på knappen så den ska åka ut, musen fungerar inte etc. etc. Det är ett gamingmoderkort jag har så det borde fungera tycker jag. Mitt moderkort är XFX nForce 780i 3-Way SLI och RAM-minnet som jag köpte är Kingston HyperX 2GB DDR2 1066MHz PC2-8500 - Retail. Det står i min manual att kortet stödjer DDR2 i 256Kb, 512Kb och 1GB men inte 2GB/st och det var ju det jag köpte... Ska mitt moderkort klara av det eller inte och isåfall tror ni det kan vara en felkoppling? Snälla hjälp jag är i desperat behov av data och kan inte klara sommarlovet utan den :( :( :(

Redigerat av Staejjkarn
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Står det att moderkortet inte stödjer 2GB/st så kan du ju såklart inte ha 2GB/st. Du får helt enkelt lämna tillbaka RAM-minnet till affären.

 

Det konstiga är att skärmen och skivläsaren inte fungerar. När en dator startar upp så körs BIOS och POST oberoende av RAM-minnet tills att operativsystemet ska startas. Då låter även en högtalare på moderkortet, det verkar inte som att den låter för dig så det är mycket möjligt att det också är något annat fel på datorn än bara RAM-minnet.

 

Är du säker på att du har kopplat alla sladdar och jumpers i datorn och på komponenterna rätt?

Redigerat av Vitdom
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...