Hoppa till innehåll

Ta Inte Vaccinet Mot Svininfluensan


Dave37
 Dela

Rekommendera inlägg

känner flera som har tagit vaccinet och man blir kanske lite sjuk efter 2-3 dar efter man har tagit det. det är inte så farligt. jag ska vaccinera mig snart :-)

Alla blir inte sjuka. Det är precis som med vilket annat vaccin som helst. Även när du får rödahund-vaccinet i fjärde klass eller vad det nu är så säger de att "Du kan bli lite illamående och yr så ta det lugnt". När du tagit ett vaccin så kämpar kroppen för att ta hand om viruset - Det tar ett par dagar innan du är helt återställd. Vissa märker inte ens av något, medans vissa med sämre immunförsvar reagerar starkare och kanske kräks eller får feber.

 

Jag uppmuntrar folk som själva vill vaccinera sig att göra det - Allt tjat det har blivit om att vaccinet skulle vara farligt är bara senaste medie-jippot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag uppmuntrar folk som själva vill vaccinera sig att göra det - Allt tjat det har blivit om att vaccinet skulle vara farligt är bara senaste medie-jippot.

Och jag uppmuntrar folk att tänka en extra gång innan de tar vaccinet.

När tråden gjordes var ju massmedians budskap ungefär "du kommer dö om du inte tar vaccinet" och nu när massmedian säger annat så kommer ju antalet som tänker ta vaccin minska och diskussionerna om hur farligt vaccinet är öka.

 

Att svininfluensan är lika farlig som en vanlig influensa som jag aldrig vaccinerat mig mot är ett tillräckligt bra argument för att jag inte ska ta vaccinet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

svininfluensan är (ur dödlighetssynpunkt) drygt 1/4 så farlig som den vanliga, årliga influensan.

 

kan också tillägga att det står 2-2 i flest dödade, A(H1N1) vs. vaccinet. och jag har hört många som talar om störande/jobbiga bieffekter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bieffekter av Vaccinet:

 

 

Mycket vanliga:

• huvudvärk

• trötthet

• smärta, rodnad, svullnad eller lokal förhårdnad vid injektionsstället

• feber

• muskelvärk, ledvärk.

 

Vanliga:

• värmekänsla, klåda eller blåmärke vid injektionsstället

• ökad svettning, frossa, influensaliknande symtom

• svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.

 

Mindre vanliga:

• stickningar eller domningar i händer eller fötter

• sömnighet

• yrsel

• diarré, kräkningar, magont, illamående

• klåda, utslag

• allmän sjukdomskänsla

• sömnlöshet.

 

Sällsynta:

• allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte

behandlas, kan leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling

tillgänglig för dessa tillfällen.

• kramper

• svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor

• minskat antal blodplättar, vilket kan orsaka blödning eller blåmärken.

 

Mycket sällsynta:

• vaskulit (kärlinflammation som kan orsaka hudutslag, ledvärk och njurpåverkan)

• neurologiska störningar såsom encefalomyelit (inflammation i centrala nervsystemet), neurit

(nervinflammation) och Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).

Ni kan ju jämföra dessa biverkningar med sjukdomen och fråga er själva om det är värt risken. och det vore intressant om någon kunde hitta antalet effekter som viruset har på kroppen så kan vi jämföra.

 

Det ska tydligen finnas 190-olika (antagligen likartade) biverkningar till vaccinet, hittade dessvärre inte en fullständig lista över dessa, hittade bara ovanstående:

 

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/190-tal...ccinet-1.979474

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...