Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet (redigerat)

post-79006-1249063475_thumb.jpgRaimi gör Warcraft

Sam Raimi har skrivit på för att regissera Warcraft spelfilmen baserad på de bästsäljande fantasy-spelet World of Warcraft.

Bakom projektet står Legendary Pictures och skaparna av spelet, Blizzard Entertainment. Warner står för en del av finansieringen samt distribution av filmen. Utöver Raimi har även Charles Roven knutits till projektet. Roven har tidigare bland annat producerat den mycket framgångsrika Batman-filmen The Dark Knight.

Enligt uppgifter i Variety är planen att Raimi skall övervaka utvecklingen av Warcraft för att påbörja inspelningen när han är klar med Spider-Man 4. Bland Raimis tidigare filmer märks bland annat Spider-Man 1-3 samt bioaktuella Drag me to hell.

World of Warcraft och dess expansioner är ett oerhört populärt data-spel som spelas av över 11 miljoner spelare världen över. Handlingen utspelar sig i de två världarna Azeroth och Outland och kretsar kring en konflikt mellan The Horde och The Alliance. Spelaren skapar en karaktär och väljer vilken sida han eller hon skall strida för.

Verklig filmrevolution

James Cameron har skämt bort oss med jätteprojekt och storslagna filmer, senast Titanic. Nu kommer Avatar, en film som får de mest förhärdade i filmbranschen att tappa hakan.

Just nu står biograffilmen inför en revolution med den nya digitala 3D-tekniken. Längst fram på barrikaderna står James Cameron, som ser framtiden i det nya formatet. Hans nya film Avatar är också den film som det pratades mest om i den nya 3D-vågen, långt innan någon hade sett något av den.

Nu har en utvald skara branschfolk och journalister sett knappt 20 minuter tidigt material och reaktionerna är översvallande. Läs till exempel vad TIME magazines redaktör Joshua Quittner skriver.

- Jag kunde inte skilja på det verkliga och det animerade, trots att jag förstod att en tremeters blåspräcklig snubbe knappast kunde vara verklig. Det jag såg skakade om mig och fångade mig så att jag nästa morgon hade en märklig känsla av att vilja återvända dit, som om Pandora var verkligt.

Nu får även vi vanliga dödliga chansen att se dessa minuter 21 augusti i vad som är en världsomspännande Avatar Day. Håll ögonen öppna för mer information om detta här på sf.se.

Avatar får världspremiär 18 december. ;)

Fler reaktioner på visningen av det tidiga materialet av Avatar:

"Alla i salongen var överens om att vi upplevde något historiskt. Något som de kommer berätta om för barnbarnen."

Marketsaw

"Klippen från Avatar på CineExpo var omtumlande, bokstavligen drabbande. Fantastiska bilder som inte liknar något tidigare sett, med otroliga detaljer."

Ant-it-cool

"Believe the hype. Det här kommer att ändra filmbranschen för alltid. Filmen får premiär i december, så nu vet jag vad jag önskar mig till jul."

JoBlo

"Det går inte att föreställa sig, det är på riktigt. Cameron måste ha byggt en ny planet och filmat där. Det här kommer att ändra biograffilmen för alltid. Tro mig."

Redigerat av simsocheat

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...