Mylisa Skrivet 15 September 2009 Rapport Skrivet 15 September 2009 Jag har konstruerat en databas med två tabeller. Den ena innehåller produkter och den andra recept med de nämnda produkterna. Jag har id som knyter dem samman. Jag kan genom: select P, A, M, E A-(M*2) as K from Pr, Re where Re.Re_id='1' and Re.id_pr=Pr.id_col; få ut hur mycket jag har kvar eller som fattas för att tillverka en viss mängd av ett givet recept. Men när jag försöker använda mig av Replace för att lägga in den nya summan i Pr.A så blir det bara en massa nya rader som är tomma på allt utom A, den ersätter inte alls A utan gör en ny insert med ny id. Replace into Pr (A) select A-(M*2) from from Pr, Re where Re.Re_id='1' and Re.id_pr=Pr.id_col; Är det någon som har en ide om hur man kan bära sig åt för att få det att fungera. Jag har letet i MySQL´s sidor, men det enda jag hittade var Replace och den blev inget bra, kanske jag gjorde något fel där? Någonstans läste jag något om att man inte kunde både beräkna och ersätta ur samma kolumn, hur gör jag i så fall? Tack för all hjälp Mylisa Citera
Banish Skrivet 15 September 2009 Rapport Skrivet 15 September 2009 Kan http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/update.html vara något kanske? :) Citera
Mylisa Skrivet 15 September 2009 Författare Rapport Skrivet 15 September 2009 Tack så mycket för länken nu fungerade det! Mylisa Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.