Dezen Skrivet 30 September 2009 Rapport Skrivet 30 September 2009 (redigerat) Tjosan, är så att jag efter väldigt mycket bristande engagemang äntligen har tagit mig i kragen och börjat med webdesign, jag har lärt mig grunderna i html men jag saknar allt det där som gör en sida vacker. Mest av allt saknar jag en meny, som t.ex fuskas meny där uppe. Jag har inte den blekaste aning om hur jag ska göra den men jag känner på mig att man får gå runt html'n för att lyckas. Någon vänlig människa som känner för att förklara? EDIT: Lyckats få till ett acceptabelt resultat genom att använda frames. Redigerat 3 Oktober 2009 av Dezen Citera
Median Skrivet 30 September 2009 Rapport Skrivet 30 September 2009 Tjosan, är så att jag efter väldigt mycket bristande engagemang äntligen har tagit mig i kragen och börjat med webdesign, jag har lärt mig grunderna i html men jag saknar allt det där som gör en sida vacker. Mest av allt saknar jag en meny, som t.ex fuskas meny där uppe. Jag har inte den blekaste aning om hur jag ska göra den men jag känner på mig att man får gå runt html'n för att lyckas. Någon vänlig människa som känner för att förklara? Om du bara lärt dig grunderna i HTML så har du en väg kvar, du måste lära dig CSS. HTML själv bildar bara funktionen på sidan men kan göra diverse små design ändringar på sidan, men inget blir fullbordat utan CSS. Citera
Dezen Skrivet 30 September 2009 Författare Rapport Skrivet 30 September 2009 (redigerat) Finns det någonstans man kan lära sig CSS, har kollat på webdesignskolan men tycker mest att dem svamlar. Att bara säga grunderna i html är kanske lite överdrivet, men jag kan det som står på webdesignskolan + lite till. EDIT: såg denna länken i en annan tråd. http://www.w3schools.com/css/default.asp Tycker det känns som att Sharepoint designer anväder CSS, stämmer det? Redigerat 30 September 2009 av Dezen Citera
Median Skrivet 1 Oktober 2009 Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 Finns det någonstans man kan lära sig CSS, har kollat på webdesignskolan men tycker mest att dem svamlar. Att bara säga grunderna i html är kanske lite överdrivet, men jag kan det som står på webdesignskolan + lite till. EDIT: såg denna länken i en annan tråd. http://www.w3schools.com/css/default.asp Tycker det känns som att Sharepoint designer anväder CSS, stämmer det? Äh, vet inte något om Sharepoint designer, men man lär sig bäst genom att koda i t.ex. anteckningar eller Notepad++ som jag själv använder, istället för något program som gör allt åt en, som te.x. Dreamweaver. Men skulle rekommendera att du följer W3School's guide då den nog är mer korrekt än någon annan guide på Internet. Citera
Banish Skrivet 1 Oktober 2009 Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 Äh, vet inte något om Sharepoint designer, men man lär sig bäst genom att koda i t.ex. anteckningar eller Notepad++ som jag själv använder, istället för något program som gör allt åt en, som te.x. Dreamweaver. Men skulle rekommendera att du följer W3School's guide då den nog är mer korrekt än någon annan guide på Internet. Man kan ju använda Dreamweavers "kodläge". Där får man typ upp förslag på saker, det kan vara bra när man ska lära sig. Citera
Median Skrivet 1 Oktober 2009 Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 Äh, vet inte något om Sharepoint designer, men man lär sig bäst genom att koda i t.ex. anteckningar eller Notepad++ som jag själv använder, istället för något program som gör allt åt en, som te.x. Dreamweaver. Men skulle rekommendera att du följer W3School's guide då den nog är mer korrekt än någon annan guide på Internet. Man kan ju använda Dreamweavers "kodläge". Där får man typ upp förslag på saker, det kan vara bra när man ska lära sig. Jojo visst, men tycker även att det är för "tungt" också, tar väl upp över 1gb medan Notepad++ tar bara upp några mb. Citera
Banish Skrivet 1 Oktober 2009 Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 Äh, vet inte något om Sharepoint designer, men man lär sig bäst genom att koda i t.ex. anteckningar eller Notepad++ som jag själv använder, istället för något program som gör allt åt en, som te.x. Dreamweaver. Men skulle rekommendera att du följer W3School's guide då den nog är mer korrekt än någon annan guide på Internet. Man kan ju använda Dreamweavers "kodläge". Där får man typ upp förslag på saker, det kan vara bra när man ska lära sig. Jojo visst, men tycker även att det är för "tungt" också, tar väl upp över 1gb medan Notepad++ tar bara upp några mb. Ja, iofs. Men DW är mer nybörjarvänligt :P Citera
Dezen Skrivet 1 Oktober 2009 Författare Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 Nu menade jag inte att jag skulle koda det i SharePoint eftersom jag tycker det tar iväg det som är roligt. Det jag menade var att CSS verkar vara uppbyggt av lager? Citera
Median Skrivet 2 Oktober 2009 Rapport Skrivet 2 Oktober 2009 Nu menade jag inte att jag skulle koda det i SharePoint eftersom jag tycker det tar iväg det som är roligt. Det jag menade var att CSS verkar vara uppbyggt av lager? Njae, det behöver inte vara det. En meny kan bestå av bara 1 div om man så vill, eller så kan man bygga upp den genom flera lager. Citera
Dezen Skrivet 2 Oktober 2009 Författare Rapport Skrivet 2 Oktober 2009 Aja, ska försöka sätta mig in i lite mer CSS :) Citera
maaakus Skrivet 3 Oktober 2009 Rapport Skrivet 3 Oktober 2009 Aja, ska försöka sätta mig in i lite mer CSS :) Webbdesignskolan har ju till och med en hel egen avdelning inom CSS som är tillägnad menyn. Citera
Dezen Skrivet 3 Oktober 2009 Författare Rapport Skrivet 3 Oktober 2009 Aja, ska försöka sätta mig in i lite mer CSS :) Webbdesignskolan har ju till och med en hel egen avdelning inom CSS som är tillägnad menyn. Webdesignskolan är ganska värdelösa, finns betydligt bättre sidor. Men som sagt fixade jag ihop ett helt acceptabelt resultat med frames. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.