amelie3 Skrivet 1 Oktober 2009 Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 Hej, skulle verkligen uppskatta lite hjälp med det c++ programmet jag försöker göra. Har fastnat på hur man löser att användaren ska kunna mata in ett antal värden , max hundra, och kunna avbryta efter ett valfritt antal värden. När det är klart så ska listan nedan visas. Gör ett val och visa svaret. (För val 4 (Lista) ska alla mätvärden skrivas ut i en kolumn med decimalpunkt rakt under varandra, vet inte hur man skulle kunna lösa det heller) /MVH Amelie #include <stdlib.h> #include <stdio.h> void main() { int val[100]; float tal1, tal2; printf("Mata in två tal: "); scanf("%f%f", &tal1, &tal2); system("cls"); printf("1. Storsta\n"); printf("2. Minsta\n"); printf("3. Medel\n"); printf("4. Lista\n"); printf("5. Avsluta\n"); printf("\nVälj: "); scanf("%d", &val); switch (val) { case 1: if (tal1>tal2) printf("%f", tal1); else printf("%f", tal2); printf(" ar storst"); break; case 2: if (tal1<tal2) printf("%f", tal1); else printf("%f", tal2); printf(" ar minst"); break; case 3: printf("Medel ar %f", (tal1+tal2)/2); break; case 4: case 5: default: printf("Fel val"); break; } } Citera
Vitdom Skrivet 1 Oktober 2009 Rapport Skrivet 1 Oktober 2009 (redigerat) Jag är ledsen att informera dig om att det där inte är C++-kod, det är vanlig C-kod. Först tycker jag att du ska lära dig om vektorer, innan du går vidare med detta program. För att skriva ut värden med decimalkommat rakt under varandra tycket jag att du ska ta en titt på printfs formateringssystem, en mycket bra förklaring finns här: http://www.cplusplus.com/reference/clibrary/cstdio/printf/ Även om sidan heter CPlusPlus.com så gäller den beskrivningen av printf för C(C99-standarden) också. Redigerat 1 Oktober 2009 av Vitdom Citera
LeetrN Skrivet 4 Oktober 2009 Rapport Skrivet 4 Oktober 2009 Jag är ledsen att informera dig om att det där inte är C++-kod, det är vanlig C-kod.Haha nog inte han som gjort det :lol: Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.