Hoppa till innehåll

Monarki I Sverige Eller Icke?


prophet
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

sverige har representativ demokrati.

just det, vore bättre med direkt demokrati.

 

Jo, visst. För att låta alla X miljoner i sverige över 18 få rösta om allt skulle ju verkligen funka.

 

Det finns en anledning till att direktdemokrati på nationell nivå inte existerar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alla människor är lika värda

Nej.

 

THIS IS MADNESS!

 

Madness... THIS IS FUSKAAAA!!!

 

 

För övrigt skulle Sverige nog må gott om lite mer direktdemokrati, men då menar jag inte direkt att vi ska ta bort riksdagen.

Beror på i vilken nivå direktdemokratin skulle vara på...

Redigerat av fishmaster
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför... inte? Ditt enda argument är ju att han får pengar?

Varför skall han ha det privilegiet? Varför skall en speciell grupp människor födas in till en högre position än alla andra? De flesta i världen har väl gått med på nu att alla människor är lika värda. Kungafamiljen är ju ett prima exempel för hur det inte skall vara?

 

 

Vad får kungafamiljen då? Visst, våra skattepengar går ju till dom, men vad är det? En 5-10kr per hushåll? Ja, just det, du får en cola mindre per månad och hela världen går under.

 

Där har du ett bra argument. Även om jag inte tycker att det ska vara så.

Kungen är bara för 'the looks' så att säga. Han har ju ingen direkt position i Sverige, men han går ju på alla tillställningar osv, det måste han få något för eller? Även om det är fel att ge honom delar av våra skattepengar så borde han ju inte gå helt fattig?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna se att vi tar bort kungen. Allt känns så gammaldags, t ex att kungens barn måste ha tillstånd av kungen för att få gifta sig (har för mig att det är så, rätta mig om jag har fel). Sen så att han ska "representera landet" är bara onödigt. Och sedan får han ju också väldigt hög lön. Dessa pengar skulle kunna använda till mycket annat bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Adolfus

alla människor är lika värda

 

Nej.

Snälla förklara.

Menar du att en våldtäktsman och mördare är lika mycket värd som en "vanlig" människa?

 

Vid födseln är alla människor lika mycket värda.

 

Det låter mer rimligt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna se att vi tar bort kungen. Allt känns så gammaldags, t ex att kungens barn måste ha tillstånd av kungen för att få gifta sig (har för mig att det är så, rätta mig om jag har fel). Sen så att han ska "representera landet" är bara onödigt. Och sedan får han ju också väldigt hög lön. Dessa pengar skulle kunna använda till mycket annat bättre!

tro mig, även om vi avskaffade monarkin skulle vi aldrig få se de pengarna, de skulle troligtvis gå till att höja någon annan kontorsnisses lön.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hellre en kontornisse som skaffat sig utbildning än kungen som ärvt en rikedom.

Efter att Karl XI dog så förstördes monarkin i Sverige och det blev helt värdelöst för cirka hela

generationen är incester och ingen av dem kan skriva så varför dem ska få så mycket papp

varje månad förstår jag inte ett dugg av då dem inte gör någon nytta alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...