Hoppa till innehåll

Monarki I Sverige Eller Icke?


prophet
 Dela

Rekommendera inlägg

Idag existerar något som kallas för "Konstitutionell monarki" i Sverige, min fråga är enkel - Bort med kungen helt och hållet eller låt honom leka retard och symbolisera Sverige?

 

min åsikt:

 

Han jobbar inte överhuvudtaget, Kungens uppgift är att skaka hand med viktiga personer och vara med på invigningar etc.

 

Mina argument:

- Hans lön, kommer från våra skattepengar. Varför i helvete då för? Han gör ju ingenting.

I år får kungliga hov- och slottsstaten göra av med 94,9 miljoner kronor:

 

• Ungefär hälften av anslaget, 46 miljoner, går till driftskostnader för de kungliga slotten och redovisas öppet.

• De övriga 48 miljonerna, det så kallade apanaget, är formellt kungens egna och ska täcka kostnader för exempelvis resor, representation, familj och ett 60-tal anställda. Men exakt hur hovstatens pengar används är hemligt. Inte ens Riksrevisionen har insyn.

 

SVD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_179105.svd

46 miljoner, för privat bruk. Ren galenskap.

- Varför kungafamiljen? Varför skall de symbolisera vårt land? (Visserligen dröjer det inte länge förän Sverige är ett muslimskt land)

- Många (tråkiga konservatister) tycker att det är tradition! "Om vi tar bort kungafamiljen kan vi lika gärna ta bort julafton och påsk", tycker många! Ren galenskap. Det är stor skillnad på tradition och tradition.

 

Finns inte mycket att säga, jag förstår mig dock inte på människorna som vill ha kvar monarkin i Sverige. (Visserligen är det inte mycket jag förstår mig på nuförtiden... :( )

 

Debattera på!

 

 

Redigerat av prophet
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ja det är galenskap att ha en pengasugande kungafamilj som lever som ett gäng jäkla parasiter. Dom fyller ingen viktig funktion och dom kostar bara pengar. Många gnäller om att vi måste ha dom för pr i utlandet men seriöst, behövs det verkligen en familj mumintroll som lever som pimps och rappare kombinerat för att göra "reklam" för Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Idag existerar något som kallas för "Konstitutionell monarki" i Sverige, min fråga är enkel - Bort med kungen helt och hållet eller låt honom leka retard och symbolisera Sverige?

 

min åsikt:

 

Han jobbar inte överhuvudtaget, Kungens uppgift är att skaka hand med viktiga personer och vara med på invigningar etc.

 

Mina argument:

- Hans lön, kommer från våra skattepengar. Varför i helvete då för? Han gör ju ingenting.

I år får kungliga hov- och slottsstaten göra av med 94,9 miljoner kronor:

 

• Ungefär hälften av anslaget, 46 miljoner, går till driftskostnader för de kungliga slotten och redovisas öppet.

• De övriga 48 miljonerna, det så kallade apanaget, är formellt kungens egna och ska täcka kostnader för exempelvis resor, representation, familj och ett 60-tal anställda. Men exakt hur hovstatens pengar används är hemligt. Inte ens Riksrevisionen har insyn.

 

SVD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_179105.svd

46 miljoner, för privat bruk. Ren galenskap.

- Varför kungafamiljen? Varför skall de symbolisera vårt land? (Visserligen dröjer det inte länge förän Sverige är ett muslimskt land)

- Många (tråkiga konservatister) tycker att det är tradition! "Om vi tar bort kungafamiljen kan vi lika gärna ta bort julafton och påsk", tycker många! Ren galenskap. Det är stor skillnad på tradition och tradition.

 

Finns inte mycket att säga, jag förstår mig dock inte på människorna som vill ha kvar monarkin i Sverige. (Visserligen är det inte mycket jag förstår mig på nuförtiden... :( )

 

Debattera på!

 

 

<h1 id="firstHeading" class="firstHeading">

</h1>

 

Igentligen så tycker jag inte dina åsikter verkar vettiga någonstans.

Vi kan ju lika gärna ta bort julen här i Sverige om du nu vill få bort kungafamiljen, Sverige är ju i största delen

ett sekulariserat land och det mesta folk bryr sig om här är att få sina julklappar och klunka i sig glögg.

Sverige utvecklas till ett mångkulturellt samhälle och det är bra att ett land inspireras av många kulturer

för utvecklingen. Samt att kungafamiljen representerar oss, om du nu säger så kan vi lika gärna slopa

de flesta politiker vi har i Sverige, Fredrik Reinfeldts bastu ska kosta 1,9 miljoner för skattebetalare när han ljugit

för mestadels allt han har snackat om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han jobbar inte överhuvudtaget, Kungens uppgift är att skaka hand med viktiga personer och vara med på invigningar etc.

 

Kungen jobbar visst. Hans jobb är att representera Sverige. Detta involverar lite mer än att bara skaka hand.

 

Mina argument:

- Hans lön, kommer från våra skattepengar. Varför i helvete då för? Han gör ju ingenting.

I år får kungliga hov- och slottsstaten göra av med 94,9 miljoner kronor:

 

En president skulle kosta lika mycket, om inte mer.

 

• Ungefär hälften av anslaget, 46 miljoner, går till driftskostnader för de kungliga slotten och redovisas öppet.

 

Skulle vi fortfarande ha, även om vi hade en president. Slotten försvinner inte.

 

• De övriga 48 miljonerna, det så kallade apanaget, är formellt kungens egna och ska täcka kostnader för exempelvis resor, representation, familj och ett 60-tal anställda. Men exakt hur hovstatens pengar används är hemligt. Inte ens Riksrevisionen har insyn.

 

Skulle vi också behöva, även om vi avskaffade monarkin. Alla ledare behöver ovanstående.

 

46 miljoner, för privat bruk. Ren galenskap.

 

Det är inte privat bruk.

 

- Varför kungafamiljen? Varför skall de symbolisera vårt land? (Visserligen dröjer det inte länge förän Sverige är ett muslimskt land)

Ett fåtal procent av Sveriges befolkning är muslimer. Om du vill gnälla över sådant så är det fel tråd.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Det krävs inte en kung för att att representera Sverige. Nästan vem som helst kan göra det jobbet.

2. Varför måste vi nödvändigtvis ha en president? Varför kan man inte ge regeringen den lilla makt som Kungen har i nuläget?

3. Jag saknar fortfarande svar på varför kungafamiljen, människor som blir födda in i sin position skall representera Sverige.

4. (Ryssfemma) Jag förstår tyvärr inte ditt inlägg överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1. Det krävs inte en kung för att att representera Sverige. Nästan vem som helst kan göra det jobbet.

 

Nej, vem som helst kan inte göra det jobbet. Vad tror du andra ledare skulle säga om vi skickade Arne, bilmekaniker på 53 år från Bollebygd på statsbesök? Det är långt mer krävande än du tycks tro.

 

2. Varför måste vi nödvändigtvis ha en president? Varför kan man inte ge regeringen den lilla makt som Kungen har i nuläget?

 

Kungen är Sveriges statschef. Statschefen är ett lands formella överhuvud och högste företrädare. Om vi avskaffade monarkin, utan att instifta en ersättare till statschefsposten så skulle vi vara tvungna att lägga över det (och några andra saker) på Statsministern. Såvitt jag vet så är det bara ett land i världen där statschefen och regeringschefen är en person. Det är USA. Enligt mig är det inget bra system, då för mycket ansvar hamnar hos en person.

 

3. Jag saknar fortfarande svar på varför kungafamiljen, människor som blir födda in i sin position skall representera Sverige.

Därför att det är deras jobb? Vad skulle de annars göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Crazyshit

Håller med prophet till en viss del.

Det jag tycker är löjligt är att kungafamiljen får runt 46 miljoner per år bara för dem åker runt och skakar hand och kollar på föreläsningar.

Det finns människor som jobbar skithårt varje månad och får knappt 50000 kr.

Jag tycker att Kungafamiljen borde skaffa ett "riktigt" jobb så får dem se hur det verkligen går till.

Sedan så skulle det vara bättre med än president för dem gör iallafall någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med prophet till en viss del.

Det jag tycker är löjligt är att kungafamiljen får runt 46 miljoner per år bara för dem åker runt och skakar hand och kollar på föreläsningar.

 

Nej, det är inte allt kungen gör. Det sa jag tidigare.

 

"1. "Konungen är rikets statschef" (detta stadgas i regeringsformens 1 kapitel 5§) och skall som sådan representera Sverige och vara en samlande symbol för nationen.

 

2. Han leder den särskilda konselj som sammanträder vid regeringsskifte, liksom de regelbundna så kallade informationskonseljerna med regeringens ledamöter.

 

3. Han öppnar årligen riksmötet.

 

4. Han är ordförande vid sammanträde med Utrikesnämnden. Dess ledamöter utses av riksdagen för samråd med regeringen i utrikesfrågor.

 

5. Han är främste representant för den svenska försvarsmakten och innehar försvarsgrenarnas högsta grader. Dessutom är han hederschef för vissa militära enheter.

 

6. I sin funktion som rikets främste representant i förhållande till andra länder ackrediterar Kungen utländska ambassadörer. Han undertecknar också de svenska ambassadörernas kreditivbrev."- Regeringsformen

 

Dessutom, kungen "får" inte 46 miljoner att göra vad han vill med. De används till underhåll av slott, att avlöna all personal som anställs av Hovstaten (kockar, chaufförer, sekreterare, vaktmästare osv), representation och massa annat. Precis sådant som en president också behöver.

 

Sedan så skulle det vara bättre med än president för dem gör iallafall någonting.

Vilka uppgifter skulle enligt dig presidenten få om vi instiftade en sådan som statschef?

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Knugen är en symbol för Sverige? Mjee tvivlar starkt på att särskilt många utlänningar känner till att landet Sverige i mitten av Norden har en kung som statschef. Och även om de gör det, är han en särskilt bra symbol? En man med dyslexi, en man som smygröker på Nobelmiddagen, en man som totalt bortser från att han befinner sig i en diktatur och delar istället ut komplimanger för diktatorns vackra golfbanor. Jag tror inte hans PR-kampanj för Sverige fungerar riktigt, Sverige är inte direkt en turisttillflykt.

 

Jag tycker han är ett fån som borde avsättas snarast möjligt, men tyvärr verkar majoriteten av Sveriges befolkning vara väldigt konservativa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...